تاریخ 1392/11/01 - سایت های دیگر ارتباط با ما درخواست اشتراکآرشیوشناسنامهصفحه اصلی
نسخه شماره 3557 برو جستجو جستجوی پیشرفته  



 علت مدگرايي جوانان 

گرايش به مد و مدگرايي در جوانان، علت هاي زيادي مي تواند داشته باشد; دلايلي چون فرار از تنهايي، ترس از تحقير و تمسخر و خودنمايي.
 در اين مجال کوتاه، بررسي تمام عوامل و ريشه يابي آنان، ميسر نيست. پس بهتر است با ايجازي هنرمندانه، به اصلي بپردازيم که مطمئنا، اساس ديگر عوامل است.  
آنچه والدين گرامي بايد بدانند اين است که طرز لباس پوشيدن نوجوانان، نشان دهنده تصور آنان از خودشان است; پس هرچه نوع پوشش فرزند شما عجيب و غريب تر باشد، نشان از تصوري موهوم، مغشوش، مضطرب و سردرگم نسبت به خود است. نبود خودشناسي درست و سازنده يا احساس خودکم بيني، مي تواند دليلي باشد تا نوجوان ما، به هر وسيله اي  حتي غيرمتعارف  چنگ زند تا اين گونه کم و کاستي هاي زندگي اش را جبران کند و به گونه اي خاص به چشم جامعه آيد.
ايجاد تصوري واقع بينانه از خويش، ايجاد احساس ارزشمندي، آگاه ساختن جوان از توانايي هاي بالقوه فردي، با شيوه اي سالم و دوستانه نه تحکم برانگيز و نصيحت گونه، مي تواند نوجوان ما را به سمت «خود حقيقي» خويش، نه «خود کاذب و خيالي» رهنمون سازد.
بهتر است بدانيد که ويژگي خاص اين دوران، بحران و سرکشي است. سعي کنيد تا آنجا که مي توانيد نظرات خود را به او تحميل نکنيد، هيچ گاه با او درنيفتيد و در تمام مواقع، آرامش خود را به عنوان والديني بالغ و صبور حفظ کنيد.
بدانيد که کيمياي مهر و محبت، به جاي جدال و بحث بي سرانجام، مي تواند فرزند شما را در هر شرايطي که هست به سوي «خود واقعي»اش نزديک کند.  البته به شرط آن که نوع محبت و ابراز آن، بي دريغ و بي بهانه باشد، نه سرشار از طعنه و گلايه.
جان کلام اين که براي داشتن فرزنداني متعادل و متعارف، به دور از مدگرايي هاي افراطي و عجيب غريب، بايد از «خود» شروع کنيم. تا وقتي خودمان ، بي نياز از تشريفات و تعلقات مادي دنيا نباشيم و تا وقتي ذهن مان، فارغ از هر آنچه اساس خوب زندگي کردن است باشد، نمي توان انتظار فرزنداني متعادل، با هويت و آگاه از ارزشمندي هاي خويش داشت.
سرويس جامعه

 


 اهميت بهداشتي استخرهاي شنا و کيفيت آن در نوبت آقايان و بانوان 


شنا ورزشي است که براي افراد جامعه از هر قشر و سني، بخصوص کودکان بسيار مفيد و  لذت بخش مي باشد و در دين مبين اسلام بر آن تاکيد شده است. چون معمولا افراد  زيادي به طور هم زمان از استخر استفاده مي کنند بنابراين آب استخر دريافت کننده مواد دفعي بدن نظير آب بيني، بزاق دهان، عرق و چرک بدن مي باشد.
همچنين اگر ضوابط دوش گرفتن قبل از شنا، رعايت نشود، مواد مدفوعي، ادرار، پوست مرده، آلودگي هاي به جاي مانده از محل کار و خيابان و همچنين روغن، کرم و پمادهاي مختلف، گرد و غبار و ساير آلاينده ها نيز وارد آب مي شوند. بنابراين استخرهاي شناي عمومي به لحاظ تماس مستقيم گروه هاي مختلف انساني با آب مي توانند منبع بالقوه انتشار بسياري از بيماري هاي واگير باشند.
از بيماري هاي واگير شايع در استخرهاي شنا مي توان به تب تيفوئيد، ديسانتري، تراخم، عفونت هاي پوستي، خارش شناگران، بيماري هاي دستگاه تنفسي، عفونت سينوس ها، عفونت گوش وگلو و... اشاره نمود.
با توجه به تنوع و اهميت بيماري هاي مذکور، بديهي است رعايت ضوابط شنا و کنترل کيفيت آب استخرهاي شنا جهت جلوگيري از انتقال بيماري ها اهميت بسيار زيادي دارد.
سازمان ملي استاندارد ايران به منظور کنترل کيفيت آب استخرهاي شنا و تامين سلامت شناگران، چندين استاندارد فيزيکي، ميکروبي و شيميايي براي آب استخرهاي شنا تدوين نموده است. ميزان کلر به عنوان يکي از مهمترين استانداردها، در محدوده 1 تا 3 ميلي گرم در ليتر تعيين شده و اعتقاد بر اين است که وجود اين مقدار کلر مانع  انتقال بيماري ها خواهد گرديد. البته مقدار کلر نبايد در حدي باشد که باعث آزار شناگران گردد.
 همچنين نبايد تصفيه آب استخر به کلر زني محدود شده و روش هاي ديگر تصفيه ناديده گرفته شوند. رعايت استانداردهاي مذکور برعهده ي مسئولين استخر و نظارت بر آن به عهده ي مراکز بهداشتي- درماني  مي باشد.
موضوع مهم ديگر در مورد استخرهاي شنا آن است که آيا ميزان آلودگي در استخر آقايان با استخر بانوان  (نوبت آقايان يا بانوان) متفاوت است و کنترل کيفيت استخر در دو حالت مذکور تفاوت دارد؟
اين موضوع زماني اهميت بيشتري مي يابد که از يک استخر به صورت نوبتي استفاده گردد. هر چند برخي مطالعات ميانگين سطح آلودگي ميکروبي در نوبت بانوان را بيشتر از نوبت آقايان اعلام نموده اند، اما بر اساس نتايج به دست آمده از مطالعات و براساس روش هاي آماري معتبر، تفاوت دو حالت فوق به  اثبات نرسيده است (شرايط يکسان بوده است). با اين همه و با عنايت به اين که در برخي از مطالعات سطح آلودگي در نوبت بانوان بيشتر بوده و از طرفي به دلايل فيزيولوژيک، امکان  ابتلاي بانوان به برخي بيماري ها  بيشتر مي باشد کيفيت بهداشتي آب و نيز رعايت اصول بهداشتي در نوبت بانوان به توجه بيشتري نياز دارد.
 نکته پاياني آنکه چون تعداد شناگران بر کيفيت آب تاثير مي گذارد استفاده از استخر در  ساعات خلوت بهتر است. همچنين در صورت دارا بودن مهارت شنا بهتر است از نقاط با تراکم کمتر شناگران (منطقه با عمق متوسط و عميق) استفاده شود.

مهندس طيبه راستگو دانشجوي کارشناسي ارشد مهندسي محيط زيست دانشگاه علوم و تحقيقات تهران
دکتر ابراهيم فرشادپور عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور تهران

 


 اگر مي خواهيد مدير موفقي باشيد به اين توصيه ها عمل کنيد  


1-حتي اگر جوان هستيد در مقام مدير پدر باشيد.
2-همواره معلم باشيد و يادتان باشد که همکاران شما از رفتار شما بيشتر از گفتار شما مي آموزند.
3-زودتر از ديگران بياييد و ديرتر از ديگران برويد.
4-حتما" نظم را در محيط کار برقرار کنيد. در يک محيط بي نظم همه طلبکار و مدعي اند: اما در يک محيط منظم مبتني بر اصول، مدعيان، احساس بدهکاري خواهند کرد.
5-آراستگي و پيراستگي را که شامل پاکيزگي، زيبايي، ايمني، بهداشت و انظباط مي شود، در محيط کار اعمال کنيد .
6-به اصول، قول ها و به تعهدات خود و همکارانتان در مديريت پاي بند باشيد.
7-به پيروي از توصيه هاي حضرت علي (ع) به هنگام خشم تصميم نگيريد.
8- در قضاوت عجله نکنيد و آنگاه که قضاوت مي کنيد با عدالت قضاوت کنيد.
9-بيش از آنچه که مي گوييد عمل کنيد .
10-اصل (ص) يکي از عوامل مهم اعتماد واعتقاد زيردستان است. اين اصل مهم شامل اين عوامل مهم مي شود; صداقت، صميميت، صبوري، صراحت، صلابت، صلاحيت  
11- به کارکنان باتجربه و با سابقه اهميت بدهيد و آنها را بازوي فکري و اجرايي خود قرار دهيد.
12- از آنچه در واحدهاي مشابه در جامعه يا حداقل در اطراف شما مي گذرد آگاه باشيد .
13- تبعيض يکي از شکوه هاي عمومي و مشترک همکاران در محيط کار است. اين بيماري مديريتي را بشناسيد و در رفع آن بکوشيد.
14- در دوران تنعم رونق و برکت زيردستانتان را دريابيد تا در دوران سختي و بحران شما را دريابند.
15- هرگز بخاطر کارهايي که براي همکارانتان مي کنيد بر آنها منتي نگذاريد.
16- هرگز در جمع همکارانتان کسي را سرزنش نکنيد اما در مورد تشويق اين محدوديت را نداريد و تشويق در حضور عموم موثرتر و مفيدتر خواهد بود.
17- از جاذبه و دافعه کمک بگيريد اما جاذبه را در حد اعلا  و دافعه را در حد نياز و ضرورت به کار بريد و از اين دو وسيله براي افراد مختلف متناسب با ظرفيت آنها استفاده کنيد .
18- هرگاه تصميم غلطي گرفتيد با شهامت و درايت آن را لغو کنيد، اما سعي کنيد کمتر چنين اتفاقي به وقوع بپيوندد.
19- همکارانتان را در زحمت ها و رحمت ها سهيم کنيد.
20- از قوانين و مقررات مربوط به حقوق و تکاليف و کارکنان کاملا" مطلع باشيد.
21- همکاران سليم النفس، باتقوا، کاردان و باتجربه را در سمت هاي مديريتي منصوب کنيد.
22- در مواردي که تصميم شما به منافع عمومي کارکنان مربوط مي شود با دقت و اطلاعات کافي و مشورت بيشتر تصميم بگيريد.
23- درجامعه ما فاصله تحصيلات مديران با کارکنان به ويژه کارگران زياد است شما اين واقعيت را به خوبي دريابيد و توقعات خود را بر اساس اين آگاهي تنظيم کنيد.
24- فرصت هاي مفيد و سازنده اي را براي شنيدن انتقادها فراهم آوريد.
25- زمينه چاپلوسي را فراهم نکنيد و به افراد چاپلوس ميدان ندهيد.
26- از امکانات و وسايل و دفاتر ساده استفاده کنيد.
27- هر يک هفته يا حداقل هر يک ماه يکبار به کارگاه ها و واحدهاي تحت سرپرستي خود سر بزنيد.
28- در مراسم مذهبي اجتماعي فرهنگي و ورزشي همکارانتان شرکت کنيد.

 


 يادداشت
 وقف نياز جامعه 

وقف مقوله اي مورد توجه، مهم، حساس و ارزشمند است که جامعه را پويا، زنده و باصلابت جلوه مي دهد، حس انسان دوستي را در جامعه ارتقا مي دهد، سنت وقف ريشه در متون فقهي و کردار و سيره پيامبر اسلام و ائمه اطهار دارد و از صدر اسلام تاکنون همواره منشا خوبي ها، خيرات، مبرات و نيکي هاي فراواني بوده و سعادت و رستگاري انسان هاي خير و نيک انديش را به دنبال داشته است.
در فرهنگ ديني ما، عمل شايسته و نيکو مورد تاکيد قرار گرفته و قرآن مجيد انجام کارهاي صالح و شايسته را بارها مورد توجه قرار داده است، انسان را موجودي فاني و فناپذير مي داند، اما کارهاي نيک او را باقي و جاودانه مي داند، بي شک وقف يکي از همين کارهاي شايسته است و از جلوه هاي زيباي ماندگار به شمار مي رود.
موضوع وقف توانسته است در هر عصر و زماني پاسخگوي نيازهاي مردم جامعه باشد و خواسته نيازمندان و نياز جامعه را برآورده سازد.
سنتي که از ديرباز به گونه هاي متفاوت و شکل هاي مختلف زمينه تقويت بنيان هاي ديني، فرهنگي، اجتماعي و معنوي جامعه را رشد و تعالي بخشيده و روحيه ايثار، همدلي و فداکاري را در جامعه شکوفا سازد.
مقوله اي که علاوه بر برخوردار بودن واقفين از اجر و پاداش اخروي به عنوان صدقه جاريه براي انسان هاي نيکوکار باشد که جامعه بنابر آموزه هاي ديني در مسيري روشن، منطقي و هدفدار، مترقي و دقيق آن را مورد استفاده قرار مي دهد و از آن بهره مند مي شود.
در جامعه اسلامي ما وجود مدارس، مراکز بهداشتي و درماني، بيمارستان ها، پل ها، جاده ها، پايگاه هاي امدادي و درماني در جاده ها که به صورت وقف و موقوفه شناخته شده اند، در کنار حسينيه ها، مساجد و تکايا کارکردهاي فراواني داشته اند که اين کارکردها بر هيچ کسي پوشيده نيست.
بي شک پويايي جامعه به دليل همين ايثارها و خيراتي است که مورد توجه قرار گرفته است. امروزه براي رفع محروميت هاي موجود در جامعه، ارتقاي بنيان هاي علمي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي بايد به کارکردهاي جديد موضوع وقف توجه ويژه اي داشت; موضوعي که مي تواند زمينه اشتغال، ازدواج و تحصيل جوانان را تضمين کند و به ايجاد مراکز تحقيقاتي، خدماتي، رفاهي و معيشتي کمک شاياني داشته باشد.
سنت وقف در جامعه امروزي ما مي تواند با کارکردهاي مناسب خود به درمان بيماران صعب العلاج، بازپروري معتادان به موادمخدر، توسعه راه هاي روستايي، مراکز درماني و... بپردازد و رشد و بالندگي جامعه اسلامي را به همراه داشته باشد.
معلميان

 


 ونداليسم فرهنگي و راه هاي پيشگيري و برخورد با آن 
نويسنده : محمدتقي اعرابي

آسيب هاي اجتماعي پديده هاي  تاريخي و جهاني اند چرا که انسانها در فراز و نشيب هاي تاريخ هميشه از آسيب هاي اجتماعي بسيار رنج برده و همواره در جستجوي يافتن علل و انگيزه هاي آنها بوده اند تا راهها و شيوه هائي را براي رهائي از آنها بيابند.
نوع،  ميزان و گستره کجرويها و آسيب هاي اجتماعي به اندازه اي است که در جوامع مختلف و در بين اقشار و طبقات مختلف تلقي يکساني از آن وجود ندارد و همين امر،  پرداختن به اين موضوع را دچار مشکل مي کند با اين وجود هيج جامعه يا طبقه اي از پرداختن به اين مساله اجتماعي غفلت نورزيده و همواره انديشمندان رشته هاي مختلف اجتماعي از جمله روانشناسان،  روان شناسان اجتماعي،  جامعه شناسان و حقوقدانان و گردانندگان جامعه در خصوص آن مطالعه و اظهار نظر کرده اند; همين امر خود اهميت و پيچيدگي موضوع مورد بحث را نشان مي دهد.  (محسني تبريزي1383 ص2 به نقل از ستوده1378).   
يکي از انواع آسيب هاي اجتماعي ونداليسم (تخريب اموال عمومي) مي باشد. کارشناسان و آسيب شناسان اجتماعي ونداليسم را در زمره انحرافات و بزهکاري هاي جوامع جديد دسته بندي مي کنند و آن را عکس العملي خصمانه و واکنشي کينه توزانه نسبت به برخي از فشارها،  تحميلات،  ناملايمات،  اجحاف ها و شکست ها تحليل مي کنند.

ونداليسم چيست ؟        
وندالسيم به مثابه ي يک انحراف يا کجروي: بودون «انحراف را به رفتاري اطلاق مي کند که مخرب زندگي بوده مورد سرزنش قرار گيرد يا موجب لطمه و جريمه گردد.»  
ونداليسم به معناي تخريب کنترل نشده اشياي يا اموال عمومي است که يک ناهنجاري به حساب مي آيد و دلايل متعددي براي آن عنوان مي کنند.  ونداليسم را در زمره انحرافات و بزهکاري هاي جوامع جديد دسته بندي مي کنند و آن را عکس العملي خصمانه و واکنشي کينه توزانه نسبت به برخي از فشارها،  تحميلات،  ناملايمات،  اجحاف ها و شکست ها تحليل مي کنند. ناسازگاري هاي حاکم بر روابط فرد و جامعه،  تضعيف و فروپاشي اقتدار اخلاقي در تنظيم روابط بين افراد،  تزلزل نهاد هاي جامعه در انتقال ارزش هاي اجتماعي، سلطه شرايط نا بهنجار بر جامعه و واکنش و عکس العمل خصمانه و خشن برخي افراد به تحميلات و شرايط نامطبوع، نا مطلوب و غير عادلانه را نيز مي توان ونداليسم تلقي نمود.   

علل ظهور پديده ونداليسم
بررسي هاي روان شناسي و تربيتي نشان مي دهد ونداليسم غالبا ريشه اکتسابي دارد و از شرايط محيطي ناشي ميشود.  نوجوانان و جوانان متهمان اصلي اين نوع رفتارهاي خرابکارانه هستند و وضعيت اجتماعي شهرها نظير سطح درآمد،  تسهيلات رفاهي و معيشتي،  محروميت هاي طبقاتي،  مهاجرنشيني و... وقوع آن را تشديد مي کند.
علل وقوع ونداليسم مجموعه اي به هم تنيده از عوامل فرهنگي و اجتماعي مي باشد که در جامعه معضل بيکاري،  پر نشدن اوقات فراغت و تخليه نشدن هيجانات روحي نوجوانان،  مهمترين آنهاست.  نقش رسانه ها و مراکز فرهنگي و آموزشي نظير دانشگاه ها،  مدارس و...  در جامعه پذيري جوانان و جلوگيري از بروز ونداليسم بسيار موثر است.  شرايط فرهنگي جامعه نشان مي دهد هر جا که رسانه ها دست به کار شده اند و براي فرهنگ سازي به صورت جدي برنامه ريزي و عمل کرده اند،  نتايج مطلوبي حاصل شده است.  اطلاع رساني درباره علل،  نتايج و تبعات فردي و اجتماعي ونداليسم يک ضرورت جدي محسوب مي شود و مي توان انتظار داشت افزايش آگاهي ها به کاهش مخاطرات و آسيب ها در اين حوزه بينجامد.   

ونداليسم فرهنگي:
يعني تخريب کنترل نشده اشياي و آثار فرهنگي باارزش که يک ناهنجاري اجتماعي به شمار مي آيد و فردي که اين کار را انجام مي دهد در اصطلاح جامعه شناسان وندال مي گويند. تخريب آثار تاريخي و فرهنگي از سوي جوانان و نوجوانان داراي عوارض و پيامدهاي مادي و معنوي بوده که جنبه هاي عوارض انساني را مي توان بسيار فراتر ديد.   
در ونداليسم فرهنگي تخريب آثار تاريخي و به ويژه ديوار نويسي که بيشتر تحت عنوان يادگاري از ساير موارد بيشتر به چشم مي خورد که افراد بدون توجه به ارزش فرهنگي و قدمت آثار باستاني اقدام به تخريب ناخواسته مي نمايند و يادگاري نويسي از مصاديق ونداليسم فردي است که اغلب بدون برنامه و هدف انجام مي شود.
به گفته اغلب کارشناسان حوزه ميراث فرهنگي ديوار نويسي يا ونداليسم از جدي ترين عوامل تخريب و نابودي آثار تاريخي است که مي تواند زودتر از هر تهديدي سرمايه هاي کشور را از بين ببرد. سرمايه هايي که ديگر به راحتي قابل بازگشت نيست و شايد هم هرگز قابل بازگشت نباشند.
نوشتن يادگاري بر روي آثار تاريخي، عموما توسط افرادي صورت مي گيرد که اطلاع کافي از اهميت حفظ آثار باستاني ندارند.  ميل به جاودانگي به طور طبيعي در همه افراد وجود دارد و نميتوان کسي را يافت که روياي ماندگاري نام خود را در تاريخ نداشته باشد.  اضافه کردن هر نوشته اي که در اصل اثر تاريخي، تغيير ايجاد کند و موجب غيرطبيعي شدن اثر شود،  رفتاري مخرب تلقي ميشود.
برخي بدون آگاهي از عواقب رفتار خود،  اقدام به تخريب آثار تاريخي مي کنند.  اما گروهي با وجود اطلاع از ارزشمندي آثار باستاني،  با رفتاري مغرضانه،  درصدد آسيب رساني به اين آثار هستند،  بنابراين مي توان گروه دوم را دچار اختلالات شخصيتي دانست. برخي صاحب نظران بيماري قرن حاضر را ونداليسم مي دانند.   
بر اساس ماده 558 قانون مجازات اسلامي در خصوص تخريب اموال تاريخي فرهنگي،  «هر کس به تمام يا قسمتي از ابنيه،  اماکن،  محوطه ها و مجموعه هاي فرهنگي - تاريخي يا مذهبي که در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است... يا تزئينات،  ملحقات،  تاسيسات،  اشيا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب يا موجود در اماکن مذکور که مستقلا نيز واجد حيثيت فرهنگي- تاريخي يا مذهبي باشد،  خرابي وارد آورد،  علاوه بر جبران خسارات وارده،  به حبس از يک الي 10 سال محکوم مي شود»
اين نص صريح قانون در خصوص تخريب گران يا همان وندال هاست.

راهکارهاي مبارزه با ونداليسم
ممکن است آسيب وارد شده به يک اثر تاريخي غيرقابل جبران باشد،  لذا اقدامات براي پيشگيري از بروز رفتارهاي مخرب بايد در اولويت قرار بگيرد.
تخريب اين آثار به بهانه يادگاري نوشتن،  زنده کردن خاطرات يک سفر نيست بلکه ردپاي شومي است که نه تنها نسل کنوني بلکه نسل هاي بعدي نيز از آن به نيکي ياد نخواهند کرد. 
افرادي که از آثار باستاني ديدن مي کنند در واقع چند دسته هستند.  يک دسته کساني که با شناخت کافي و مطالعه از اين امکان بازديد مي کنند و دسته کساني که به صورت گذري و بدون آگاهي تنها به اين منظور که اگر روزي روزگاري آشنايي گذرش به آن مکان افتاد اسم آنها را ببيند سفر مي کنند،  در واقع با اين حرکت مي خواهند تنها ردپايي از خود به جا بگذارند.
نقش آموزش در جامعه از طريق مجراي صحيح بسيار مهم است چرا که آموزش از طريق مدرسه و معلمان کفايت نمي کند. بسياري از دانش آموزان عمل پدر و مادر را در خانواده حجت مي دانند.  در واقع عدم آگاهي افراد نشات گرفته از عدم آموزش صحيح است.  
سواي دانشآموزان که بايد به صورت دوره اي و در روزهاي معين و به صورت گروه هاي کوچک در موزه ها حتي بايد داشتن فاصله صحيح از آثار را ياد بگيرند،  بزرگسالان هم بايد از آموزش برخوردار شوند چرا که بعد آموزشي ما در ارتباط با آثار فرهنگي و باستاني بسيار پايين است.
با توجه به اينکه مهمترين عامل در صيانت از آثار تاريخي افزايش آگاهي عمومي نسبت به ارزش آنهاست در حفاظت تنها شناخت علمي اثر کافي نيست و نوعي از شناخت همراه دوستي با آثار تاريخي- فرهنگي نياز است که اين شناخت را رسانه هاي ديداري، شنيداري و به ويژه ديجيتال به عنوان يک فرضيه ملي از طريق جامعه پذيري و دروني کردن آيين ها،  آداب و رسوم،  تشريفات،  عادت ها و سنت هاي اجتماعي،  مي توانند به عموم جامعه منتقل نمايند.
و دست آخر اينکه،  در روزگاري که ديگر کمتر شاهد ساخت بنايي با معماري منحصر به فرد و ارزشمند در کشور هستيم،  به نظر مي رسد توجه به حفاظت از آثار تاريخي موجود،  حداقل وظيفه اي باشد که در قبال نسل هاي آينده،  بر دوش داريم تا اين امانت نسل هاي گذشته را به سلامت به نسل آينده تحويل دهيم.

مدير روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي،  صنايع دستي و گردشگري استان سمنان
دانشجوي کارشناسي مديريت امور فرهنگي