تاریخ 1392/08/04 - سایت های دیگر ارتباط با ما درخواست اشتراکآرشیوشناسنامهصفحه اصلی
نسخه شماره 3489 برو جستجو جستجوی پیشرفته  



 نقش اينترنت در زندگي بشر 

استفاده از اينترنت در زندگي امروزه افراد به عنوان يک امر ضروري و منبعي براي کسب اطلاعات روز دنيا به شمار مي آيد.
اينترنت بيشتر اوقات فراغت جوانان را پر کرده است، استفاده از هر تکنولوژي يک جنبه مثبت دارد و يک جنبه منفي. در صورتي که استفاده نادرستي از آن شود منجر به ايجاد پيامدهاي منفي مي گردد.
برخي از محققان بر اين عقيده اند که اساس کار اينترنت براساس کار حشرات است.
آنها الگوريتم اينترنت را براساس الگوريتم کاري مورچه ها مي دانند به اين صورت که وقتي تعدادي از مورچه ها براي يافتن غذا به بيرون از لانه مي روند، اگر تعداد زيادي از آن ها باز گردند بقيه نيز به دنبال غذا مي روند و اگر تعداد کمي برگردند ديگر کسي به دنبال غذا نمي رود.
پروتکل  TCP در اينترنت نيز بر همين اساس فعاليت مي کند.
يک کامپيوتر داده ها را به چند دسته تقسيم مي کند. داده ها براي کامپيوتر ديگري ارسال مي شوند که براي هر بسته ي دريافت شده يک پيام تاييد ارسال مي کند.
اگر اين پيام هاي تاييد به آهستگي بازگردند،  سرعت کامپيوتر انتقال دهنده کاهش مي يابد و اگر به سرعت بازگردند انتقال اطلاعات با سرعت بيشتري صورت مي گيرد.
استفاده از هر فناوري در ابتدا نياز به آموختن فرهنگ استفاده از آن را دارد.
اگر آموزش استفاده از کامپيوتر، اينترنت و نحوه برقراري ارتباط با ديگران از همان ابتدا در آموزش هاي دانش آموزان گذاشته شود تا فرهنگ صحيح استفاده از رايانه رواج يابد ديگر افراد گرفتار اثرات نامطلوب آن نمي شوند.
افرادي که از اينترنت استفاده مي کنند را مي توان به دو دسته تقسيم کرد:
برخي از افراد قبل از وارد شدن به اينترنت، هدف خود را مشخص مي کنند و به محض برطرف شدن آن از اينترنت خارج مي شوند.
گروه ديگري که وارد اينترنت مي شوند، بدون آن که هدف خاصي داشته باشند به اينترنت روي مي آوردند تا شايد بتوانند از مشکلات خود رهايي پيدا کنند. اين نوع استفاده منجر مي شود که رابطه فرد با اطرافيان خود به تدريج کم شود.
از مزاياي اينترنت: اين امکان را براي افراد فراهم مي کند که دسترسي به اطلاعاتي پيدا کنند که به راحتي در منابع چاپي نمي توان آن ها را يافت.
اينترنت مانند کتابخانه شبانه روزي است. در هر ساعت از شبانه روز، در همه روزهاي هفته و حتي در روزهاي تعطيل، در اينترنت به روي همه باز است.  
چگونگي استفاده صحيح از اينترنت به فرزندان ما اين امکان را مي دهد که بتوانند با کارهاي نظير ساختن يک وبلاگ داشتن استقلال را تجربه کنند
اينترنت بد نيست: اگر والدين با اينترنت و دنياي فناوري به خوبي آشنا شوند به خوبي مي توانند فرزندان خود را از مزايا و مضرات آن آگاه کنند.
در صورتي که ارتباط خوبي بين والدين و فرزندانشان برقرار نشود موجب مخفي کاري فرزندان مي شود و درنهايت قطع يک ارتباط سالم بين اعضاي خانواده را به همراه دارد.
چگونگي استفاده صحيح از اينترنت به فرزندان ما اين امکان را مي دهد که بتوانند با کارهاي نظير ساختن يک وبلاگ داشتن استقلال را تجربه کنند.
اينترنت به افراد اين امکان را مي دهد که دسترسي آزاد به اطلاعات داشته باشند. اينترنت به عنوان يک ابزار نوين ارتباطي دربردارنده مقالات علمي، اطلاعات علمي- آموزشي، لينک هاي سرگرمي، تفريحي و... است که البته مثبت و يا منفي بودنشان تا حدي زياد در اختيار خودمان است.
يک دانشمند آلماني اينترنت را به عنوان تهديدي براي کودکان و بزرگسالان مي داند و آن را موجب کم هوش شدن افراد مي داند.
اين محقق بيان مي دارد که  به هر ميزان که کودکان زمان خود را پاي اينترنت مي گذرانند، اثرات و ضربه هاي جبران ناپذيري به مغزشان وارد مي شود و هر چقدر مانند گذشته به بازي هاي سنتي بپردازند براي افزايش هوش و استعدادشان مفيد تر است.  
بسياري از ما به جاي آن که حول موضوعي که مي خواهيم در مورد آن اطلاعاتي به دست آوريم به تامل بپردازيم به راحتي به اينترنت متصل مي شويم و از آن به عنوان يک يار کمکي بسيار باهوش استفاده مي کنيم.
به دليل تاثير اينترنت در روند رشدي مغز انسان، لقب زوال عقل ديجيتال را به اينترنت داده اند.
اينترنت نه تنها براي ما بلکه براي کودکان نيز يک تهديد به حساب مي آيد، چرا که در مدارس به جاي آموزش درست فکر کردن به کودکان آموزش نحوه درست جستجو کردن را مي آموزند.
اگر توانايي دريافت، پردازش و استفاده صحيح از اطلاعات را داشته باشيم به راحتي مي توانيم افزايش کاربرد هاي اين اطلاعات را در زندگي و کار هاي روزمره  خود مشاهده کنيم.
  افراد در مدت زمان کوتاهي مي توانند صاحب يک کامپيوتر و اينترنت شوند، ولي سالها زمان لازم است تا فرهنگ صحيح استفاده از کامپيوتر و اينترنت را ياد بگيرند.


  در برخي حوادث مرگبار به ميزان و درصد تقصير مقصران توجه نمي شود 

افزايش توليد خودروها، پيامدهاي ناگواري نظير تصادف اتومبيل ها را در پي داشته است. به طوري که هر ساله جان بسياري از افراد جامعه از اين طريق گرفته مي شود. قانون مجازات اسلامي سابق و جديد در خصوص تصادف هاي مرگبار مقرراتي دارد به اين ترتيب که اگر در اثر برخورد دو اتومبيل، سرنشينان آن خودروها فوت کند، به هر حال مسئوليت رانندگان مساوي است.  
در اين خصوص حتي راي وحدت رويه اي هم از طرف هيات عمومي ديوان عالي کشور صادر شد که مهر تاييدي بر عدم اهميت ميزان تقصير هر يک از رانندگان در حادثه مرگبار داشته است. در حالي که بهتر است ميزان تقصير با جلب نظر کارشناس در اين موارد اهميت پيدا مي کرد.  
قبل از توضيح مطلب بايد با برخي عبارات مربوط به انواع قتل آشنا شد تا بهتر مفهوم مطالب حقوقي زير روشن شود. يکي از انواع قانوني قتل عبارت است از قتل شبه عمد، اين قتل در صورتي است که مرتکب جنايت نسبت به قرباني جرم قصد انجام رفتاري را داشته باشد، ولي قصد کشتن وي را نداشته باشد. همچنين اگر قاتل يه موضوع جهل داشته باشد، مانند اين که جنايتي را با اعتقاد به اينکه موضوع رفتار وي شي» يا حيوان است به قرباني جرم وارد کند، قتلش شبه عمدي است يا اين که در قتل خطا کارانه خود تقصير کرده باشد.
قتل خطاي محض قتلي است که مجرم در حال خواب و بيهوشي و نظاير آن مرتکب آن شود يا اين که آن قتل به وسيله صغير و مجنون انجام شود. اما مصداق بارز قتل خطاي محض، قتلي است که در آن مرتکب به قصد جنايت بر قرباني جرم را داشته باشد  نه قصد انجام فعل واقع شده بر او را مانند اين که شخص تيري به قصد شکار رها کند و به فردي بر خورد کند و او را بکشد.
تصادف هاي مرگبار در قانون سابق: ابتدا بايد اشاره کرد که حدود 4 ماهي است که قانون مجازات اسلامي  مصوب سال 1370 از اعتبار قانوني افتاده است و قانون مجازات اسلامي  جديد مصوب سال 1392 جايگزين آن قانون شده است. در خصوص برخورد مرگبار دو راننده وسيله نقليه موتوري حکم مهمي در قانون سابق مجازات اسلامي وجود داشت به اين صورت که هر زمان که دو سيله نقليه موتوري در اثر برخورد با هم باعث کشته شدن سرنشينان خود شوند، در صورت شبه عمد بودن جرم قتل پيش آمده راننده هر يک از دو وسيله نقليه، ضامن نصف ديه تمام سرنشينان خواهد بود.
ماده  528  قانون جديد مجازات اسلامي مقرر کرده است: «هر گاه در اثر برخورد دو وسيله نقليه زميني، آبي يا هوايي، راننده يا سرنشينان آن ها کشته شوند يا آسيب ببينند در صورت انتساب برخورد به هر دو راننده هر يک مسول نصف ديه راننده مقابل و سرنشينان هر دو وسيله نقليه است و چنانچه  سه وسيله نقليه با هم برخورد کنند، هر يک از رانندگان مسئول يک سوم ديه راننده هاي مقابل و سرنشينان هر سه وسيله نقليه است و به همين صورت در وسايل نقليه بيشتر، محاسبه مي شود و هر گاه يکي از داو طرف مقصر باشد، به گونه که برخورد به او مستند باشد، فقط او ضامن است»
در فرضي هم که عمل دو راننده باعث ايجاد يک تصادف مرگبار به صورت قتل خطاي محض مي شد عاقله هر کدام از آن دو راننده عهده دار نصف ديه همه سرنشينان خودروها بودند. البته اگر برخورد يکي از آن دو راننده به صورت قتل شبه عمدي و قتل ديگري به صورت خطاي محض بود مسئوليت هر کدام از راننده ها مبتني بر نوع قتل پيش آمده بود.
گفتني است منظور از عاقله در مقرره اخير، بستگان مرد نسبي قائل هستند البته قانون قيدي داشت که در صورتي که برخورد دو وسيله نقليه فوق خارج از اختيار راننده ها باشد، مانند آن که در اثر ريزش کوه يا طوفان و ديگر عوامل قهري تصادف مرگبار حاصل شود، هيچ گونه مسئوليتي در بين نخواهد بود. قانون گذار ما براساس موازين و مسائل فقهي، موارد قديم را به بحث اتومبيل نيز تسري داده است.
اصولا عدالت با قانون بايد يکي باشد. اما متاسفانه برخي مقررات قدري از موازين عادلانه دور مي شوند يکي از اين موارد همين مقررات فوق است. زيرا قانون سابق مجازات اسلامي به طور خشک و صرفا با تکرار مسايل فقهي بدون در نظر گرفتن جايگاه آن ها، قواعد فوق را قانوني کرده بود. چنان که ميان شعب مختلف دادگاه هاي حقوقي و کيفري ما اختلاف بالا گرفت.
به طوري که برخي از شعب دادگاه ها اظهار مي کردند که عدالت حکم مي کند، شخص به اندازه تقصير و دخالتش در جنايت مسئول باشد بنابراين در مواردي هم که دو راننده وسيله نقليه موتوري با يکديگر برخورد مي کردند و سرنشينان خودروها کشته مي شدند، رانندگان را به نسبت تقصير و ميزان دخالت شان در وقوع جنايت مسئول مي دانستند. در مقابل عده اي از قضات دادگاه ها نيز اعتقاد داشتند، رسالت قاضي در اجراي قانون ولو غيرعادلانه است و در تمامي مواردي که دو راننده وسيله نقليه موتوري با هم تصادف کرده و منجر به کشته شدن سرنشينانشان مي شدند صرف نظر از ميزان تقصير هر کدام از آن ها حکم به پرداخت نصف ديه سرنشينان کشته شده توسط دو راننده فوق مي دادند.
در نهايت با بالا گرفتن اختلاف هاي فوق، ديوان عالي کشور وارد عمل شد به اين ترتيب در اين خصوص يک راي وحدت رويه به شماره 717مورخ 1390/2/6 از سوي هيات عمومي ديوان عالي کشور صادر شد.
طبق اين راي، برحسب مستفاد از ماده 337 قانون مجازات اسلامي مصوب سال 1370، هر گاه برخورد دو يا چند وسيله نقليه موتوري منتهي به قتل سرنشين يا سرنشينان آن ها شود، مسئوليت هر يک از رانندگان در صورت تقصير، به هر ميزان که باشد، به نحو تساوي خواهد بود، بنابراين رايي که مطابق اين نظر صادر شده است به اکثريت آرا موافق قانون تشخيص و تاييد مي شود متاسفانه ملاحظه مي شود که راي وحدت رويه نيز توجهي به تقصير در اين زمينه نکرده است.
حدود چند ماهي است که قانون مجازات اسلامي  مصوب سال 1370 از اعتبار قانوني افتاده است و قانون مجازات اسلامي  جديد مصوب سال 1392جايگزين آن قانون شده است. در خصوص برخورد مرگبار دو راننده وسيله نقليه موتوري حکم مهمي در قانون سابق مجازات اسلامي وجود داشت به اين صورت که هر زمان که دو سيله نقليه موتوري در اثر برخورد با هم باعث کشته شدن سرنشينان خود شوند، در صورت شبه عمد بودن جرم قتل پيش آمده راننده هر يک از دو وسيله نقليه، ضامن نصف ديه تمام سرنشينان خواهد بود.
اخيرا قانون مجازات اسلامي به تصويب رسيده است خوشبختانه اين قانون مقررات فوق را در خود جاي داده اما به طور دقيق مشکل قانون قبل را حل نکرده است. در اين زمينه  ماده 528 قانون جديد مجازات اسلامي مقرر کرده است: «هر گاه در اثر برخورد دو وسيله نقليه زميني، آبي يا هوايي، راننده يا سرنشينان آن ها کشته شوند يا آسيب ببينند در صورت انتساب برخورد به هر دو راننده هر يک مسول نصف ديه راننده مقابل و سرنشينان هر دو وسيله نقليه است و چنانچه  سه وسيله نقليه با هم برخورد کنند، هر يک از رانندگان مسئول يک سوم ديه راننده هاي مقابل و سرنشينان هر سه وسيله نقليه است و به همين صورت در وسايل نقليه بيشتر، محاسبه مي شود و هر گاه يکي از دو طرف مقصر باشد، به گونه اي که برخورد به او مستند باشد، فقط او ضامن است».
گفتني است براي تعيين ميزان تقصير وارد شده از ناحيه هر يک از رانندگان و نيز مقدار دخالت آنها در عمل مجرمانه، بهتر بود دادگاه ها موضوع را به يک کارشناس رسمي دادگستري خبره در اين زمينه ارجاع مي دادند.


 هويت و هدفمند بودن مهم ترين معضل جوان امروز 

يک روانشناس با تشريح چالش هاي فراروي جوانان با اشاره به سه چالش اساسي معرفت، هويت و اخلاق که دکتر صالحي اميري سرپرست وزارت ورزش و جوانان آن را کليدي ترين راه حل آسيب هاي حوزه جوانان دانسته است، گفت: جوانان در دنياي پرفراز و نشيب امروز با معضلات ومشکلات متعددي در ستيز هستند که يکي از بزرگترين آنها بحث هويت است.  
حسين ابراهيمي مقدم در گفت وگو با ايسنا ، تصريح کرد: مسلما با قيد و بندهاي قهرآميز به راه درستي نخواهيمرسيد; بلکه بايد بيشتر برنگرش، دانش، آگاهي و درعين حال الگوي مناسب ارائه شود ودرکنار اين ها جوان بايد هدفمند باشد; چرا که وقتي براي رسيدن به هدفش تلاش مي کند اسير مسائل مزاحم و حاشيه نمي شود و کمتر از يورش هاي فرهنگي آسيب مي بيند.  
وي با بيان اين که جوان امروز به دنبال پاسخ به اين سوال که من کيستم ؟ است،اظهارکرد: براي پاسخ دادن به اين سوال مي بايست ابعاد متفاوتي از بعد رواني، اقتصادي، اجتماعي، خانوادگي، عاطفي و.... مورد بررسي قرار بگيرد، اين که فرد قادر باشد از دنياي آينده و زندگي خودش تصوير درستي داشته باشد به عنوان يک اصل محسوب مي شود و اينجاست که براي پاسخ دادن به اين سوال نيازمند به وجود آوردن زيرساخت هايي در زمينه هاي اجتماعي، اقتصادي و رواني هستيم.  
ابراهيمي مقدم با اشاره به اين که براي مقابله با يورش هاي فرهنگي بايد معنويت را تقويت کرد، افزود: از طرف ديگر با هجوم فرهنگ هاي مختلف به فرهنگ خودي بعضيافراد دچار حالت هاي از خود بيگانگي شده اند و يکي از بهترين راه هاي برطرف کردن اين مسئله روي آوردن به سمت معنويت و صد البته از آن مهم تر يک زندگي معنوي با زيربناي مذهبي با رنگ و بوي ايراني است.  
وي افزود: اگر قرار باشد جواني با ساختار مناسب داشته باشيم با ارائه الگوهاي مناسب ودر کنار آن با برطرف کردن مشکلات معيشتي مي توان بستر مناسب را براي جوان امروز پديد آورد. 
اين استاد دانشگاه با اشاره به آن که براي ايجاد زباني قابل فهم براي ساير ملل بايد بر اخلاقيات تاکيد کرد، گفت: شايد برخي از مسائل که براي ما احکام و قوانين به حساب مي آيد براي ديگر ملل خيلي جايگاه خاصي نداشته باشد; اما اگر از بعد اخلاقي نگاه کنيم آن وقت حرف ما مي تواند بر ساير ملل نيز تاثير گذار باشد. به همين منظور براي ارائه الگوهاي جهاني بايد بر اين سه عرصه توجه ويژه داشت.  
وي درباره نهاد آموزش و پرورش، حوزه علميه، و هيئت هاي مذهبي که دکتر صالحي برآنها تاکيد داشته اند و آن را بستر مناسبي براي تقويت اين سه عرصه بيان کرده بودند،گفت: من بر اين باورم که علاوه بر اين نهادها بايد يک رويکرد دانشگاهي با حضور اساتيد برجسته روانشناسي و جامعه شناسي ياري رسان باشند کما اينکه خيلي از جوانان اگر حرفي را از دهان استاد مورد وسوقشان بشنوند بيشتر اعتماد و اعتقاد پيدا ميکنند.  
ابراهيمي مقدم با تاکيد براين که جوانان مناسک و رفتارهاي معنوي مذهبي را قبول دارند و به آن پايبند هستند، اظهارکرد: ماه محرم و شب هاي قدر به خوبي نشانگر همين مسئله است; اما اگر به جواناني که در اين مراسم ها شرکت مي کنند دقت کنيد از ظاهري متفاوت و غربي برخوردار هستند که اين مسئله نشانگر تاثير گرفتن جوان از فرهنگ غربياست و بايد بيشتر بر نوع نگاه و ديدگاه جوانان تاکيد داشت و آن را مورد بررسي قرار داد.  


 توصيه هاي امام رضا عليه السلام براي مهر ماه 

ماه ها و فصل ها و همچنين موقعيت جغرافيايي و تغذيه مناسب در اين ايام بر مزاج انسان تاثير گذار بوده و رعايت برخي دستورات در نوع تغذيه مي تواند به تامين سلامت و پيشگيري از بسياري بيماري ها به انسان کمک کند.  
مطابق آنچه در طب سنتي آمده ماه ايلول تقريبا همزمان با مهرماه است و به صورت تقريبي از 23 شهريور تا 22 مهرماه را شامل مي شود. در کتاب ارزشمند طب الرضا(ع) ايلول سي روز دانسته شده و آمده است: در اين ماه هوا پاکيزه مي شود. خوردن شيريني ها و گوشت هاي معتدل مانند گوشت گوسفند يک ساله و بزغاله نر سودمند است. از خوردن گوشت گاو و زياده روي در خوردن کباب و گوشت هاي سرخ کرده و افراط در رفتن حمام بايد پرهيز کرد و از استعمال بوهاي خوش معتدل المزاج نبايد غافل بود و از خوردن خيار چنبر و خربزه نارس بايد اجتناب کرد.
توصيه کلي امام رضا (ع) براي پاييز رعايت اعتدال و مصرف غذاهاي معتدل است. آن حضرت به مامون توصيه مي فرمايد که در تابستان غذاي خنک تناول کند و در زمستان غذاي گرم، و در دو فصل ديگر غذاهاي معتدل به اندازه توان (جسمي) و اشتهايي که داري.
امام رضا (ع) همچنين شرايط زمان و مکان را مهم دانسته مي فرمايد: غذايت را به اندازه عادتت و مطابق با محل زندگي و نوع فعاليت و زماني که در آن به سر مي بري، با خوردن سبکترين غذاهايي که مي خوري آغاز کن.
مطابق طب سنتي فصل پاييز، سرد و خشک است و در اين فصل بيماري هاي پوستي مانند اگزما و ترک پوست، خشکي لب ها، بواسير و افسردگي شيوع بيشتري پيدا مي کند
در طب الرضا (ع) براي مهرماه مصرف خوراکي هاي سرد کننده و مرطوب مانند ماست و بوکردن گلهاي سرد مزاج توصيه شده است.
همانطور که اشاره شد ممکن است در اين ماه افسردگي شيوع پيدا کند. امام رضا عليه السلام براي رهايي افسردگي و دستيابي به آرامش دستوراتي دارند. امام رضا عليه السلام در حديثي توصيه جالب براي آرامش روح و روان دارد. ايشان مي فرمايند: « عليکم بالزيت فانه يکشف المره و يذهب البلغم و يشد العصب و يذهب بالضني و يحسن الخلق  و يطيب النفس و يذهب بالغم».
بر شما لازم است که از زيت (روغن زيتون يا هر گونه روغن مايع) استفاده کنيد; زيرا صفرا را آشکار و بلغم را از بين مي برد و عصب را تقويت، بيماري را نابود و اخلاق انسان را نيکو مي کند، روح را آرامش مي دهد و غم را از بين مي برد.".
شبيه اين مضمون امام رضا(ع) در جايي ديگر فرمود: «نعم الطعام الزيت يطيب النکهه و يذهب بالبلغم و يصفي اللون و يشد العصب و يذهب بالوصب و يطفئ الغضب ;» روغن زيتون، خوب طعامي است که دهان را خوش بو مي کند، بلغم را مي برد، رنگ پوست را درخشنده مي نمايد، عصب را نيرومند و بيماري را نابود مي کند و خشم را فرو مي نشاند".
امام رضا (ع) در سخناني ديگر خوردن کدو را باعث شادي و رفع حزن و اندوه بر مي شمرد.
عن صحيفه الرضا (ع) عن آبائه (ع) قال قال رسول الله صلي الله عليه وآله اذا طبختم فاکثروا القرع فانه يسر القلب الحزين.
از صحيفه امام رضا عليه السلام از پدرانش (ع) روايت شده است که رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمودند: هرگاه غذا مي پزيد کدو (حلوائي) بسيار بپزيد، زيرا کدو قلب محزون را شاد مي کند.
همانطور که در بالا اشاره شد يکي از غذاهاي توصيه شده براي اين ماه خوردن ماست است. در طب خالص اسلامي که برگرفته از آيات و روايات و به دور از تفسير به راي است، هيچگاه از خوردن ماست منع نشده است.بلکه براي استفاده از آن با توجه به مزاج افراد تدبير در نظر گرفته شده است.
همچنين وجود لفظ ماست در روايات خط بطلاني است بر نظر آنان که ماست را از مصنوعات جديد بشر مي دانند. امام رضا عليه السلام در اين باره مي فرمايد: من اراد الماست و لا  ضره فليصب عليها الهاضوم، قلت: و ما الهاضوم؟ قال: النانخواه.امام رضا فرمود: ماست را با زنيان استفاده کنيد تا از زيانهاي احتمالي آن در امان بمانيد.
و نيز اشاره کرديم که يکي از مشکلات اين ماه ممکن است ترک لبها و خشکي پوست باشد. امام رضا عليه السلام براي رفع اين مشکل هم فرموده اند: من اراد الا تشقق شفتاه، ولا يخرج فيها ناسور ، فليدهن حاجبيه ; هر کس مي خواهد که لب هايش نترکد و از آن ناسور بيرون نزند، به ابروهاي خود، روغن بمالد.  

منابع:
 1- طب الرضا عليه السلام / ترجمه امير صادقي
2- عيون اخبار الرضا، باب /31 حديث 81
3- مکارم الاخلاق، ص190