تاریخ 1391/10/24 - سایت های دیگر ارتباط با ما درخواست اشتراکآرشیوشناسنامهصفحه اصلی
نسخه شماره 3274 برو جستجو جستجوی پیشرفته  



 چه کسي نمي خواهد از شما پذيرايي کنيم؟ 

«پذيرايي ساده» به کارگرداني ماني حقيقي اين روزها به عنوان چهارمين فيلم تحريمي حوزه هنري اکران شده، اما حاشيه هاي اکران آن همانند سه فيلم قبلي «بي خود و بي جهت»، «من مادر هستم» و «من همسرش هستم» آن قدر به متن آمده که دست اندرکاران اين فيلم تصميم گرفته اند، شعار تبليغاتي فيلم شان را با توجه به اين حاشيه ها بنويسند و مخاطبشان را با اين پرسش به سينماها دعوت کنند که «چه کسي نمي خواهد از شما پذيرايي کنيم؟»  
حقيقي درباره اين شعار تبليغاتي گفت: پاسخ اين سوال طبعا حوزه هنري است. وقتي حوزه هنري به خودش اجازه مي دهد بدين شکل به فيلم ها حمله کند، ما هم مي توانيم از اين حمله ها استفاده تبليغاتي کنيم.  
وي تصريح کرد: به هر حال وضعيت به شکلي درآمده که استقبال مردم از فيلم هاي تحريمي به مخالفت عمومي با سياست هاي حوزه هنري تبديل شده. مردم دارند در واکنش صريح به سياست هاي ارتجاعي حوزه هنري از اين فيلم ها استقبال مي کنند.  
کارگردان «پذيرايي ساده» در پاسخ به اين که اين حاشيه ها باعث فروش بيشتر فيلم هاي تحريمي نشده؟ گفت: طبعا بخشي از فروش به کيفيت خود فيلم ها برمي گردد اما بخشي که به اين حاشيه ها مربوط است را نمي توان کتمان کرد. حاشيه هاي اين فيلم ها موجب فروش بيشتر آنها شده است. مردم به تماشاي اين فيلم ها مي روند تا نشان بدهند در اين جنگ، طرفدار فيلمسازان و فرهنگ کشورشان هستند.  
وي يادآور شد: مردم در کوچه و خيابان دائم به من مي گويند که ما مي خواهيم دوسه بار فيلم را ببينيم تا به حوزه هنري ثابت کنيم نبايد اين کار را با فيلم ها مي کرد. اين حمايت گسترده مردمي يکي از دل پذيرترين اتفاقاتي است که در اين چند ساله شاهدش بوده ايم.  
ماني حقيقي درباره ي اينکه آيا به خاطر تحريم حوزه هنري براي اکران دغدغه يا نگراني داشته، گفت: اصلا نگران نبودم. روند ساخت «پذيرايي ساده» کاملا قانوني بود و من از همان اول کار با وزارت ارشاد در تماس بودم. وقتي شايعه تحريم اين فيلم ها به گوشم رسيد، هم با مديران حوزه و هم با مديران ارشاد در ارتباط بودم.  
وي يادآور شد: مديران وزارت ارشاد که تنها نهاد قانوني براي بحث درباره مسايل مربوط به اکران هستند دائما به من اطمينان مي دادند که جاي هيچ نگراني نيست و فيلم قطعا اکران خواهد شد، در حالي که مديران حوزه هنري که در اين بحث هيچ کاره هستند به شايعه پراکني و جوسازي درباره جلوگيري از اکران فيلم مي پرداختند. من هم کاملا برخلاف بدبيني هاي اطرافيانم و علي رغم دخالت هاي بيجاي مديران حوزه به حرف آقايان عرفان منش و عظيمي اطمينان کردم و خوشبختانه اين باورم درست از آب درآمد و وزارت ارشاد براي اکران فيلم مصرتر شد.  
کارگردان «پذيرايي ساده» در بخش ديگري از اين گفت وگو در پاسخ به اينکه مشکل حوزه هنري با «پذيرايي ساده» چيست؟ توضيح داد: بعد از عيد نوروز که بحث غير رسمي تحريم برخي فيلم ها پيش آمد، ابتدا به حوزه هنري براي بررسي صحت موضوع زنگ زدم. آنها اول وجود چنين ليستي را کتمان کردند ولي بعد که اصرار کردم، جلسه مفصلي را با من ترتيب دادند که اکثر مديران حوزه هنري در آن حضور داشتند.  
وي يادآور شد: در آن جلسه علاوه بر «پذيرايي ساده»، درباره فيلم هاي ديگر هم صحبت کرديم. آن ها براي تحريم هر کدام از فيلم ها دليلي مي آوردند که از نظر من همه اين حرف ها بي منطق و ناموجه مي آمد. به فيلم من که رسيدند، گفتند فيلم تو را تحريم مي کنيم چون تلخ است. حيرت کردم. پرسيدم مگر نيمي از فيلم هاي معتبر بعد از انقلاب تلخ نيستند؟ سوالم منطقي بود و آنها جوابي نداشتند. بعد هم که بحث مصداقي پيش آمد، گفتم مگر «آژانس شيشه اي» فيلم تلخي نيست؟ و آنها گفتند اگر اين فيلم هم الان ساخته شده بود ما آن را تحريم مي کرديم. متوجه شدم که بحث جدي نيست و اين آقايان تصميم خودشان را گرفته اند و قرار نيست با منطق و استدلال حرف بزنيم. از نظر من کاملا مشخص بود که دل خودشان هم با سياست هايشان همسو نيست و مجبورند با سفسطه و بهانه جويي بحث کنند، بنابراين من با آدم هاي جدي و عادل طرف نبودم و آن ها هم حرف خودشان را نمي زدند و داشتند سياست هايي که به آن ها ابلاغ شده بود را طوطي وار تکرار مي کردند. با افراد بي عزتي طرف بودم و فضاي جلسه برايم جدي نبود. به همين دليل ادامه بحث را بي معني دانستم و رها کردم. بلافاصله بعد از آن جلسه قرار شد فيلم سازهاي تحريم شده در کنار هم حرکتي را شروع کنند که عواقبش را ديديد.  
وي ادامه داد: من زياد اهل اين نوع دسته بندي ها نيستم ولي در اين مورد خاص فکر کردم اتحاد اين فيلم سازان کار عاقلانه اي است. روشن بود که ما در کنار يکديگر خيلي بهتر مي توانيم در مقابل اين حرکت غيرعقلاني بايستيم و سرانجام هم اين اتحاد ما نتيجه داد، چون فضا بعد از نشست مطبوعاتي مان به نفع ما شد و تا الان هم چهار فيلم از شش فيلم تحريمي اکران شده اند و فروش بسيار خوبي هم داشته اند و چيزي که من را متحير مي کند اين است که اين آقايان هنوز پشت ميزشان نشسته اند و علي رغم اين رسوايي بزرگ استعفا نداده اند. 
ماني حقيقي در پاسخ به اين که آيا پيش بيني مي کرديد اگر ميان فيلم سازان تحريمي همدلي نباشد، وزارت ارشاد هم کوتاه مي آمد؟ گفت: بعيد نمي دانم، فکر مي کنم همدلي و اتحاد سازندگان اين شش فيلم مهم ترين نقطه عطف اين داستان است و به شما اطمينان مي دهم که اين همدلي تا پايان اکران هر شش فيلم ادامه خواهد داشت.  
کارگردان «پذيرايي ساده» درباره اين که آيا حوزه هنري به شرط حذف برخي از صحنه ها حاضر مي شد فيلم را اکران کند گفت: بله، آنها پيشنهاد حذف چند سکانس را دادند تا فيلم را در سينماهاي حوزه هنري اکران کنند. اما من طبعا قبول نکردم. من براي ساخت اين فيلم مراحل قانوني را پشت سرگذاشته بودم و بعد از ساعت ها بحث و گفت و گوي منطقي و مستدل، اصلاحيه هاي مفصل شوراي نمايش وزارت ارشاد را به شش ثانيه حذف از فيلم رسانده بودم. بنابراين طبيعي بود که حاضر نباشم به حرف هاي گروهي گوش بدهم که نه مشروعيت دولتي دارند، نه جايگاه مردمي، و نه درک و فهمي از هنر.  
وي خاطرنشان کرد: اقدام حوزه هنري مثل اين مي ماند که صنف ميوه فروش ها از ما بخواهد اگر فلان سکانس را حذف بکنيم، فيلم را تماشا مي کنند! يا مثلا کساني که در سينما بليت پاره مي کنند بگويند ما حاضر نيستيم بليت هاي اين فيلم را پاره کنيم چون با فلان ديالوگ مشکل داريم. خب، داشته باشيد! نظرتان محترم است، ولي در مملکت ما نظر محترم شما مشروعيت اجرايي ندارد و نبايد هم داشته باشد.  
حقيقي تاکيد کرد: بايد از حوزه هنري پرسيد شما اصلا چه کاره هستيد که با اين همه غرور و تکبر براي هنرمندان مملکت حکم صادر مي کنيد؟ شما صرفا صاحب تعدادي سينما هستيد. اگر خيلي عاقليد برويد کار خودتان را درست انجام بدهيد و در مسائلي که به شما مربوط نيست دخالت نکنيد.  
کارگردان «پذيرايي ساده» در پاسخ به اين که آيا سينما «آزادي» در فروش فيلم شما تاثير ندارد؟ گفت: بعد از فروش چشمگير سه فيلم تحريمي ديگر متوجه شديم سينما «آزادي» در فروش فيلم ها تاثير چنداني ندارد و ما وقت خودمان را تلف کرديم که با حوزه هنري درباره سينما آزادي صحبت کرديم. اين گفت وگو واقعا در شان ما نبود. 
ماني حقيقي در پاسخ به اينکه آيا به نظر شما «پذيرايي ساده» فيلم تلخي است؟ گفت: بله، فيلم تلخي است. طبعا ما از ابتدا ننشستيم بگويم مي خواهيم فيلم تلخ بسازيم، ولي سازوکار قصه طوري پيش رفت که به لحظات تلخي در داستان رسيديم.  
او درباره نگارش فيلم نامه ي «پذيرايي ساده» با همراهي اميررضا کوهستاني گفت: نمايش هاي کوهستاني را از «تجربه هاي اخير» به بعد دنبال کرده ام و به نظرم بهترين کارهاي تئاتر ما را در چند سال گذشته کوهستاني روي صحنه برده. بعد از تماشاي نمايش «17 دي کجا بودي؟» احساس کردم از لحاظ ديالوگ نويسي و سليقه بسيار به هم نزديکيم. از او دعوت به همکاري کردم و او هم لطف کرد و پذيرفت.  
وي در عين حال خاطرنشان کرد: فيلم نامه نويسي مشترک يک جور رفاقت است و بايد فردي را انتخاب بکني که علاوه بر اين که کارش خوب باشد بتواني با او رفاقت بکني، چون قرار است براي نگارش فيلم نامه ساعت هاي زيادي کنار هم باشيم. اميررضا کوهستاني يک رفيق ايده آل است.  
کارگردان «پذيرايي ساده» درباره انتخاب بازيگران تئاتري براي فيلمش هم گفت: نمي شد نابازيگر انتخاب کرد چون بعضي از اين صحنه ها توانايي زيادي را در بازيگري لازم داشت. در عين حال اگر چهره هاي آشنا را براي نقش هاي فرعي فيلم انتخاب مي کرديم فضاي فيلم به حد کافي غريب به نظر نمي رسيد. بنابراين به سراغ بازيگرهاي حرفه اي بسيار توانايي رفتيم که خيلي هم شناخته شده نباشند و معمولا مي توانيم آنها را در تئاتر پيدا کنيم.  
ماني حقيقي درباره اينکه چرا خودش در فيلم بازي کرده گفت: قرار نبود بازي کنم، خيلي هم مقاومت کردم. ابتدا بازيگران مختلفي را مدنظر داشتم و به اولين کسي که فکر کردم، محمد رضا گلزار بود.  
وي تصريح کرد: فقط به دليل گيشه نبود که به گلزار فکر کردم، به خاطر ويژگي هاي ديگري مثل نگاه سردش او را مدنظر داشتم. بعد که درباره حضور آقاي گلزار و بازيگران ديگر به نتيجه نرسيديم، چون ديگر وقتي باقي نمانده بود قرار شد خودم بازي کنم، چون خودم حداقل مي دانستم چه مي خواهم و روي ويژگي هاي شخصيت تسلط داشتم.  
وي در عين حال يادآور شد: از ابتدا نقش زن اصلي فيلم براي ترانه عليدوستي نوشته شده بود.  
ماني حقيقي در بخش ديگر اين گفت وگو درباره اين که برخي فيلمش را به جريان روشنفکري منتسب مي کنند، گفت: معني اين حرف را نمي فهمم. اساسا فيلم سازي و هنر به طور کلي يک مقوله روشنفکرانه است و همه فيلم ها، خصوصا فيلم هاي اجتماعي، در قالب روشنفکري ساخته مي شوند.  
کارگردان «پذيرايي ساده» تاکيد کرد: البته من به روشنفکر بودن خودم افتخار مي کنم و به ديگران هم پيشنهاد مي کنم هر چه زودتر روشنفکر بشوند!  

 


 صنايع دستي الله بختکي صادر نمي شود  

مدير بازرگاني خارجي معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي گفت: صنايع دستي را الله بختکي به کشورهاي خارجي صادر نمي کنيم.  
با بيان اين که قرار است 12 فروشگاه صنايع دستي را طبق برنامه ي پنج ساله در کشورهاي خارجي راه اندازي کنند، ادامه داد: اين فروشگاه ها توسط بخش خصوصي که اعتبار آن از طريق منابع بانکي و سرمايه ي در گردش تامين مي شود، در بازارهايي مانند لبنان، چين، برزيل، عراق و همين طور کشورهاي عربي و اروپايي راه اندازي مي شوند.  
او درباره اين که آيا مطالعات ميداني براي تعيين اين بازارهاي هدف صادرات صنايع دستي ايران انجام شده است؟ اظهار کرد: در گذشته که سازمان صنايع دستي زير نظر وزارت صنايع فعال بود، شرکتي وجود داشت که علاوه بر صادرات محصولات صنايع دستي، در برخي کشورها هم فروشگاه داشت.  
وي گفت: آن شرکت که اکنون منحل شده است، با شناخت بازارهاي خارجي و سليقه آن ها نسبت به محصولات صنايع دستي ايران، اين صادرات را انجام مي داد يا فروشگاه راه اندازي مي کرد. بنابراين وقتي اين تجربيات و زمينه هاي قبلي وجود دارد، نمي توان گفت که ما صنايع دستي را الله بختکي مي فرستيم.  
بالان ادامه داد: اين فروشگاه ها اکنون ديگر وجود ندارند، ولي ما مي خواهيم با همياري فعالان بخش خصوصي در صنايع دستي و هماهنگي هايي که از سوي معاونت صنايع دستي مي شود، فروشگاه هايي را در بازارهاي خارجي فعال کنيم.  
او در عين حال به قراردادي با پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري براي مطالعه و تحقيق در زمينه شناخت و تعيين بازارهاي هدف اشاره و اضافه کرد: تا کنون مطالعه دو بازار که يکي از آن ها ژاپن است، تمام شده و مطالعه ي ديگر بازارها همچنان ادامه دارد.  

 


 فيلمبرداري «لاله» به زودي آغاز مي شود 

فيلمبرداري فيلم سينمايي «لاله» به مديريت عليرضا زرين دست به زودي آغاز مي شود.  
عليرضا زرين دست که از مديران فيلمبرداري صاحب سبک سينماي ايران است، ضمن تاييد اين خبر گفت: فعلا مشغول کارهاي مقدماتي براي آغاز فيلمبرداري پروژه «لاله» هستيم.  
وي درباره زمان دقيق آغاز فيلمبرداري «لاله» افزود: تاريخ دقيق آغاز فيلمبرداري هنوز مشخص نيست اما اميدواريم که با فراهم شدن مقدمات، هرچه سريع تر پروژه شروع شود.  
زرين دست در پاسخ به اين پرسش که براي فيلمبرداري اين پروژه، چند جلسه کار پيش بيني شده است، به طنز گفت: يک روز شخصي از شيخ عطار پرسيد: «تا سمرقند چقدر راه است؟»، شيخ عطار به او گفت:«راه برو تا ببينم راه رفتنت چقدر سرعت دارد تا بگويم».حالا وضعيت ما هم همين طور است. بايد فيلمبرداري را شروع کنيم تا ببينيم ريتم و سرعتمان چقدر است. فعلا چيزي که مشخص شده اين است که فيلم «لاله»، پروژه سخت و سنگيني خواهد بود.  
اين مدير فيلمبرداري در پايان سخنانش ضمن تاکيد بر اينکه فيلم «لاله» مي تواند ديد خوبي از سينماي ايران به دنيا بدهد، اظهار کرد: به نظرم اين پروژه در عين سختي و سنگيني، فيلمي بسيار خوب و با ارزش خواهد بود چرا که کارگردان آن باسواد است و سينما را خوب مي شناسد، ضمن آن که فيلمنامه اي را هم که من خواندم قابليت جذب مخاطب بين المللي را دارد. اميدوارم اين فيلم ساخته شود و بتواند يک نگاه خوب و روبه جلو نسبت به سينماي ايران را به مخاطب بين المللي بدهد.  
 فيلم سينمايي «لاله» که به گفته عليرضا زرين دست قرار است به شکل ديجيتال فيلمبرداري شود از جمله محصولات مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي است که با نگاه توجه به بعد بين المللي سينماي ايران ساخته خواهد شد. کارگرداني اين فيلم به اسدالله نيک نژاد سپرده شده است.  

 


 بنيامين به «لوگان هال» لندن مي رود 

بنيامين بهادري، خواننده نام آشناي موسيقي پاپ در لندن به روي صحنه مي رود.  
به اين کنسرت 16 فوريه 2013 مصادف با 28 بهمن در سالن «لوگان هال» برگزار خواهد شد. اين خواننده پاپ، سابقه اجراي صحنه اي در واشنگتن، نيويورک، دالاس، سنديگو، شيکاگو و...را نيز دارد.  
همچنين آلبوم هاي موسيقي «85» و «88» از جمله آثار او محسوب مي شوند.    

 


 «نت بيست و هشتم»  

برگزاري يک کنسرت در ايران با الهام از آثار «آندره تارکوفسکي»
کوارتت «تارکوفسکي» 27 و 28 بهمن ماه، در تالار وحدت کنسرت خواهد داد.  
اين کنسرت در قالب بخش بين الملل بيست و هشتمين جشنواره موسيقي فجر برگزار خواهد شد.  
اين گروه شامل هنرنمايي نوازندگان آلماني و فرانسوي است که قطعاتي بي کلام را براي مخاطبان ايراني اجرا مي کنند.  
فرانسوا کوتوريه (پيانو)، آنيا لخنر (ويلنسل)، ژان لويي متينيه (آکاردئون) و ژان مارک لارش (ساکسفون) در اين کوارتت هنرنمايي خواهند کرد.  
کوارتت «تارکوفسکي» توسط فرانسوا کوتوريه بنيانگذاري شده است و فعاليتش را با الهام از فيلم هاي آندره تارکوفسکي، فيلمساز روسي آغاز کرده است.  
بيست و هشتمين جشنواره موسيقي فجر به دبيري حسن رياحي از 25 بهمن تا اول اسفند برگزار خواهد شد.