تاریخ 1398/11/16 - سایت های دیگر ارتباط با ما درخواست اشتراکآرشیوشناسنامهصفحه اصلی
نسخه شماره 5251 برو جستجو جستجوی پیشرفته  



 جشنواره فيلم فجر در سراسر ايران 

رمضانعلي حيدري‌ خليلي معاون توسعه و منابع سازمان سينمايي در برنامه «دوربين، صدا، حرکت» گفت: 55 سالن، فيلم‌هاي سي و هشتمين دوره جشنواره فيلم فجر را در مراکز استان‌ها نمايش مي‌دهد.

«رمضانعلي حيدري‌خليلي» در برنامه «دوربين، صدا، حرکت» حضور پيدا کرد و درباره نمايش فيلم‌هاي منتخب سي و هشتمين دوره جشنواره فيلم فجر در مراکز استان‌ها گفت: طي برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، همزمان با برگزاري جشنواره فيلم فجر در راستاي کلان برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، از روز سه‌شنبه 15 بهمن ماه در مراکز استان‌ها نمايش فيلم‌ها را به مدت 7 روز با شعار «ايران، تهران نيست» خواهيم داشت.

او ادامه داد: به جز مراکز استان‌ها، چهار شهر آبادان، جيرفت، قشم و جلفا نيز محل برگزاري جشنواره فيلم فجر خواهند بود که در مجموع با 35 شهر و 55 سالن فيلم‌هاي سي و هشتمين دوره جشنواره فيلم پخش خواهند شد.

معاون توسعه مديريت و پشتيباني سازمان سينمايي با تاکيد بر اينکه شهرهاي انتخابي براي جشنواره با مشورت دبيرخانه جشنواره فيلم فجر و سازمان سينمايي و شوراي عالي تهيه‌کنندگان بوده است، گفت: نمايش فيلم‌ها در شهرهاي ديگر با محدوديت‌هايي همراه است و آنها مستلزم رضايت تهيه‌کنندگان آثار است. در استان حداکثر دو سالن را مي‌توانستيم به پخش اين فيلم‌ها اختصاص دهيم و هر استان مي‌توانست نهايت سه سانس فيلم‌هاي منتخب جشنواره را نمايش دهد و سقف سانس‌هاي نمايش دهنده 36 سانس بوده است. به دليل همين محدوديت‌ها لازم بود که انتخاب‌هايي داشته باشيم.

حيدري‌خليلي افزود: به دليل پهناوري استان کرمان، جيرفت نيز مي‌توانست يکي از شهرهاي نمايش‌دهنده فيلم‌هاي جشنواره باشد. شهر قشم و آبادان دو منطقه آزاد است که سال‌هاي سال متقاضي پخش فيلم‌ها بوده است و امسال براي اولين بار در منطقه آزاد ارس و يا همان جلفا به دليل مسافت طولاني درخواست داشته‌ايم. اين اکران‌ها فقط صرفا در جهت آشنايي مردم براي اکران فيلم‌ها در سال آينده است. مردم از دو جهت گيشه و خريد اينترنتي مي‌توانند، بليت فيلم‌ها را تهيه کنند.

معاون توسعه مديريت و پشتيباني سازمان سينمايي توضيح داد: سهم اکران فيلم‌ها در شهرستان نسبت به تهران برابري مي‌کند. تا پيش از اين سهم تهران چه در ميزان فروش و چه در ميزان تماشاگر بيش‌تر بوده است. طبق ساختاري که تعريف شده است، صورت وضعيت مالي هر فيلم در سالن نمايش‌دهنده با تاييد دبير شوراي عالي تهيه‌کنندگان بلافاصله بعد از پايان جشنواره به حساب صاحبان آثار واريز خواهد شد.


 نشست هماهنگي و برنامه‌ريزي برگزاري جشنواره فيلم فجر در سمنان 

نشست هماهنگي و برنامه‌ريزي برگزاري سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر و اکران فيلم‌هاي آن در سمنان روز دوشنبه با حضور مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان برگزار شد.

در اين نشست که با حضور معاون امور هنري و سينمايي اين اداره کل و صاحبان سينما از سينما داران سمنان برگزار شد آخرين هماهنگي‌هاي لازم براي هر چه بهتر اکران فيلم‌هاي جشنواره فجر در دو سينما يادمان و هلال به عمل آمد.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان با بيان اينکه اين جشنواره از سه‌شنبه با اکران فيلم‌هاي بخش سيمرغ و پروانه‌ها در سينما هلال سمنان آغاز خواهد شد افزود: در اين بخش پنج فيلم ويژه کودکان و دانش‌آموزان از ساعت 10 صبح تا بيست و يکم بهمن به غير از روزهاي پنجشنبه و جمعه اين هفته به صورت رايگان اکران مي‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين فضيلت افزود: در بخش سيمرغ نيز 14 فيلم هر روز دو فيلم در سانس‌هاي 17 و 19 در سينما هلال و 18 و20 در سينما يادمان اکران خواهد شد. وي تماشاي اين فيلم‌ها را براي قشرهاي مردم همراه با تهيه بليت از گيشه‌هاي اين دو سينما امکان‌پذير دانست و گفت: نرخ بليت فيلم‌هاي فجر در سمنان با 50 درصد تخفيف شش هزار تومان تعيين شده است.

فيلم‌هاي جشنواره فجر تا بيست و يکم بهمن در سينماهاي هلال و يادمان به‌روي پرده خواهد رفت.


 ليلي گلستان؛ در طراحي‌هاي امکاني فکر و طنز جايگاه ويژه‌اي دارد 

ليلي گلستان گفت: سعيد امکاني از طراحان بسيار خوب و موفق ايران است، طراحي‌هاي او فوق العاده است.

دست و طراحي او بسيار قوي است و آن‌گونه که شنيده‌ام نقاش بسيار خوبي هستند، اما چون آدم بسيار فروتن و متيني است، تاکنون تلاشي براي معرفي خودش به عنوان يک هنرمند جدي به جامعه هنري نکرده است. بسيار خوشحالم که يک هنرمند بسيار حرفه‌اي را کشف کرده‌ام.

او افزود: من در طراحي ايده‌آلم کامبيز درمبخش است؛اما وقتي طراحي‌هاي سعيد امکاني را ديدم، متوجه شدم که آثار امکاني نيز از جهاتي به کارهاي او پهلو مي‌زند. طراحي‌هاي درمبخش مين‌مال هستند، اما طراحي‌هاي امکاني بسيار پرکارند و ساخت‌و‌ساز قوي دارند و اگر امکاني نيز تمرکزش را به شکل جدي بر ‌روي طراحي‌هايش بگذارد خيلي زود مي‌تواند در عرصه ملي و حتي فراتر شناخته شود.

به گفته گلستان؛ در طراحي‌هاي امکاني فکر و طنز جايگاه ويژه‌اي دارد و با توجه به اين که موضوع اين نمايشگاه سراست، او براي عملي کردن ايده‌هايش مدت‌ها فکر و کار پژوهشي کرده است و بهترين کلماتي که مشتق سرهستند را انتخاب کرده است و به نظرم طراحي‌هاي او با اين که به موضوعات روز و برخي شخصيت‌ها اشاره دارد، اما تاريخ مصرف ندارند.

او درباره اقبال نمايشگاه سران از سوي مخاطبان گفت: با تجربه 31 سال گالري‌داري بدون اغراق مي‌گويم که در بدترين دوران تجسمي زندگي مي‌کنيم و گالري‌دارها و هنرمندان تجسمي در شرايط بدي به سر مي‌برند، اما در چنين شرايطي نمايشگاه امکاني هم از نظر مخاطب و هم فروش با اقبال خوبي روبرو شد و تنها هفت کار در شب نخست نمايشگاه به فروش رفت و اين فروش براي دوره فعلي عالي بود. مجموعه «سران» دربرگيرنده 45 طراحي است که با تکنيک خودکار ‌روي مقواهايي در ابعاد30 در20 و40 در30 خلق شده‌اند. البته براي خلق برخي از طراحي‌ها از تکنيک کلاژ و رنگ روغن نيز بهره گرفته‌ام.

گروس عبدالملکيان نيز در متني که براي اين نمايشگاه نوشته آورده: دراين مجموعه، چاقو، پيچ، تيغ، طناب و تراش، استعاره‌اي از سر هستند و سر، مجازي از فکر و فکر مجازي از انسان. رفتار بيانگرانه‌ طرح‌ها، قابل توجه است. گويي همان استعاره‌ها تن را پاره کرده‌اند و غالبا با قدرت و خشونتي توامان از متن، سر برآورده‌اند.

به گفته اين شاعر؛استعاره يعني، کرانمند کردنِ جهان بي‌کران. يعني در پسِ عناصري که جانشين سر شده‌اند، فارغ از معناي سر، مفاهيمِ بسيارِ ديگري نهفته است. پيچ در عين آن‌که پيچ است، پيچ نيست و هزار چيز ديگر است و اين همان مفهوم مه‌گرفته‌ استعاره‌ي مدرن است. حال هرقدر کشف طراح با ابهام هنريِ موفق‌تري همراه باشد، به همان ميزان فضاي نهفته در پسِ استعاره‌، فضايي گسترده‌تر است و حجم و کثرت تاويل‌هاي انديشگاني يا حسي افزايش مي‌يابد.

اين شاعر در بخش ديگر اين متن نوشته است؛ از منظري مرتبط مي‌توان گفت: اثر هنري يک پيداي پنهان شده است. يعني گويي هنرمند گنجي يافته و آن را زير خاکي از فرم‌ها، استعاره‌ها و نمادها پنهان کرده است. مخاطب در گاهِ مواجهه با اثر، همين خاک را کنار مي‌زند؛ و زيبايي ماجرا اينجاست که خيلي اوقات به گنجي بيشتر از آنچه هنرمند پنهان کرده، مي‌رسد و اين همان جادوي بي‌نظير اثر هنري‌ست که ظرفيت تاويل و تفسير را به آن مي‌بخشد و شايد نمونه‌اي از همين تاويل‌ها درباره‌ اين مجموعه، مخاطب را به اين معنا نزديک کند: انسانِ هم‌زمان. انسانِ همزمان قاتل و مقتول. انساني که پيش از آن‌که چاقو را در ديگري فروکند، خود به چاقو بدل شده. انساني که پيش از آنکه ديگري را بکشد، خود را کشته است.

سعيد امکاني هم گفت: اين مجموعه را براساس کلماتي که همه مشتق از کلمه سر هستند خلق کرده‌ام و نام و موضوع هر يک از اين طراحي بازي با کلمه «سر» است. همه طراحي‌ها را در ابعاد کوچک خلق کردم تا مخاطب بهتر بتواند با آنها ارتباط برقرار کند و در مقابل هر کار درنگ بيشتري کند.

امکاني درباره چگونگي شکل‌گيري اين مجموعه گفت: ايده اوليه اين مجموعه در سال 1379 و درکارگاه نقاشي «ناصر پلنگي» شکل گرفت و نخستين ايده‌ام را در قالب کاريکاتور براساس کلمه سران خلق کردم و پس از آن به سراغ فرهنگ معين رفتم و در يک پروسه 2 ساله بسياري از مشتقات سر را در قالب کاريکاتور به تصوير کشيدم و گزيده‌اي از اين کاريکاتورها را در کتابي با عنوان «باشلار» منتشر کردم. برخي از کاريکاتورهاي اين مجموعه در مطبوعات نيز منتشر شده است. باشلار کلمه‌اي ترکي و به معناي سران است.

او افزود: با اين که در تمام اين سال‌ها مشغول نقاشي بوده‌ام و ايده‌هاي متعددي را اجرا کرده‌ام اما سران همواره دغدغه‌ام بوده و دوست داشتم که آن را به نمايش بگذارم، از اين‌رو از دو سال پيش بخشي از وقتم را صرف خلق اين مجموعه کرده‌ام و در گذر زمان اين طراحي‌ها نسبت به کاريکاتورهايي که پيش ازاين براساس کلمه سر مشتقات آن خلق کرده‌ام به پختگي و کمال رسيده‌اند و به ضم بسياري برخي از اين طراحي‌ها به نقاشي نيز نزديک شده‌اند.

به گفته اين نقاش، طراحي‌هايش به بسياري از مناسبات روابط اجتماعي ما گوشه مي‌زند، سرهايي که هريک مي‌توانند نماينده قشر خاصي از مردم جامعه ما باشند و مي‌توان حتي سر خود را نيز در ميان آنها جست وجو کرد و يافت.

سرتاس، سروان، سرباز، سردار، سربلند، سربه زير، سرتاس، سرگل، سرشير، سرکوب، سرنشين، سرپيچ، سرقفلي از جمله کلماتي هستند که امکاني در اين مجموعه آنها را به بازي گرفته است.

سعيد امکاني متولد 1355 تهران و دانش آموخته رشته نقاشي است. او تاکنون در بيش از20 نمايشگاه گروهي نقاشي‌هايش را به نمايش گذاشته است و او پيش‌تر مجموعه شعر با عنوان و کتاب کاريکاتورهايش را با عنوان باشلار (سرها) منتشر کرده است. برخي از طراحي‌ها و کاريکاتورهاي او در مطبوعات منتشر شده‌اند.

نمايشگاه سران تا 16 بهمن ماه در گالري گلستان ميزبان علاقه‌مندان خواهد بود.


 هنري 

نويد محمد‌زاده در بيگانه در خانه

نمايش «بيگانه در خانه» تازه‌ترين نمايش سيدمحمد مساوات دوشنبه 14 بهمن ماه ـ در حالي اجراي خود را در تالار اصلي تئاتر شهر ‌روي صحنه برد که در پايان نمايش، رورانس انجام شد و نويد محمد‌زاده نيز در کنار ديگر بازيگران اين اثر نمايشي قرار گرفت و پارچه سياهي را که در تمام اجرا ‌روي صورتش بود، برداشت.

«بيگانه در خانه» جديدترين کار محمد مساوات است که به تازگي اجراي آن در تئاتر مستقل به پايان رسيده و اين نمايش به مدت يک هفته در تالار اصلي تئاتر شهر ‌روي صحنه است.

هرچند اهالي رسانه و هنرمندان تئاتر از بازي نويد محمدزاده در اين اثر نمايشي باخبر بودند اما بسياري از تماشاگراني که پيش از اين، نمايش را در تئاتر مستقل ديده بودند، به دليل نوع گريم و نقش نويد محمدزاده، از بازي او در اين نمايش بي‌خبر بودند.

گروه اجرايي اين نمايش از آغاز قصد نداشت تا بازي اين بازيگر مشخص شود. به همين دليل در تمام خبرهايي که مربوط به اين نمايش بود، نامي از نويد محمدزاده برده نشد و در بروشور نمايش نيز حروف نام او جا‌به‌جا شد و نام من درآوردي «دينو زمام حده» جايگزين نام او شد. از آنجاکه اين نمايش در اجراهاي قبلي خود رورانس نداشت، بسياري از تماشاگران متوجه بازي نويد محمدزاده نمي‌شدند.

ظاهرا در چند روز گذشته محمد مساوات در صفحه شخصي خود بازي نويد محمدزاده را اعلام کرده بود که اين تنها اعلام حضور اين بازيگر بود.

در سومين شب از آغاز به کار بخش صحنه‌اي سي و هشتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر، بعد از پايان نمايش نويد محمدزاده نيز در کنار ديگر بازيگران ‌روي صحنه آمد و بعد از برداشتن پارچه سياهي که‌روي صورتش است، مورد تشويق تماشاگران قرار گرفت.

«بيگانه در خانه» تازه‌ترين نمايش محمد مساوات با اجراي متفاوت خود، مورد توجه تماشاگران قرار گرفت.

اين نمايش درباره حضور پررنگ فضاي مجازي در زندگي امروزي است و روايتگر آدم‌هايي است که در خصوصي‌ترين لحظات خود گويي بايد حضور بيگانه‌اي را به تماشا بنشينند.

مساوات البته براي بيان دغدغه‌هاي خود در اين زمينه شيوه اجرايي خلاقانه‌اي را به مخاطبان خود ارايه مي‌دهد. اين اثر نمايشي تا روز جمعه 18 بهمن ماه در تالار اصلي تئاتر شهر ‌روي صحنه است.

رومينا مومني، محمد عليمحمدي و علي حافظ‌پور ديگر بازيگران اين اثر نمايشي هستند.

نمايش "جان گابريل بورکمن"

در سمنان به‌روي صحنه مي‌رود

معاونت امور هنري و سينمايي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان، مجوز اجراي نمايش "جان گابريل بورکمن" به کارگرداني سيدرحيم موسوي را در سمنان صادر کرد.

اين نمايش قرار است در روزهاي بيستم تا سي‌ام بهمن ماه توسط گروه نمايش بامداد در سالن تئاتر شهر مجتمع فرهنگي هنري کومش سمنان به‌روي صحنه برود.

معاونت امور هنري و سينمايي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان در اين مجوز قيمت بليت تماشاي اين نمايش را 250 هزار ريال اعلام کرده و افزوده است: نمايش مذکور که نوشته "هنريک ايپس" است در روزهاي ذکر شده از ساعت 18:30 تا 20 در تئاتر شهر اجرا خواهد شد.

“آبادان يازده 60" مقاومت مردم

در جنگ را به تصوير کشيد

کارگردان فيلم "آبادان يازده 60" در نشست خبري اين فيلم در سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر، گفت: اين فيلم از تصاوير آرشيوي مهمي استفاده کرده و اجازه دسترسي به آرشيوها را به سختي به دست آورده است تا در نهايت فيلمي بسازيم تا از مقاومت مردمي در زمان جنگ بگوييم.

مهرداد خوشبخت در ابتدا نشست خبري فيلمش "آبادان يازده 60" بيان کرد: اين نسخه نهايي فيلم‌ نبود، همين الان رسيده بود و صدا و تصوير کامل نبود اما با اين اوصاف به غير از 20 دقيقه آخر فيلم ديگر بخش‌ها برگرفته از واقعيت بود. قرار بود فيلم واقع‌گرا باشد و به واقعيت نزديک شود. حتي بايد بگويم تصاوير آرشيوي که در فيلم وجود داشت به سختي به دست آمدند و سعي کرديم همه را به صورت مستند پيدا کنيم.

اين کارگردان ادامه داد: صداي آقاي صدر‌هاشمي(گوينده راديو) را در فيلم داريم‌ که از حضور ارتش صدام در آبادان مي‌گويد در حالي که در چند کيلومتري او حضور دارند و به مردم مي‌گويد مقاومت کنند و در اين حالت مردم حتي با چاقوي ميوه‌خوري که در خانه داشتند، به جنگ رفتند.

وي در اين نشست چندين بار بر اين موضوع تاکيد کرد: دوران تير و ترقه و جنگ و خاکريز و خمپاره گذاشته است و اين بار بايد مقاومت مردم را نشان مي داديم. من فيلمساز نظام نيستم و دنبال سرمايه بودم تا فيلمي درباره مقاومت مردمي بسازم. سازمان اوج پولش براي سپاه است ولي فيلمي ساخته که در آن اين اتفاقات رخ مي‌دهد و هيچ مشکلي در آن نيست. در اين بازاري که همه از حال و موضوعات اجتماعي مانند اعتياد و فساد صحبت مي‌کنند، يک فضايي ايجاد شده که به گذشته مي‌پردازد. ما گذشته را رها کرده‌ايم در حالي که بايد از آن درس گرفت. اين فيلم براي سازمان اوج است اما در آن حزب‌اللهي تندرو داريم، ويگن‌ و محمدرضا شجريان صدايشان پخش مي‌شود و افراد با دغدغه‌هاي مختلف کنار هم حضور دارند.

عليرضا کمالي بازيگر اين فيلم در سخناني در پاسخ به سوالي درباره حضور نداشتن ستاره‌ها در فيلم توضيح داد: اگر براي ساخت اين فيلم سراغ ما آمدند به اين دليل بود که قرار نبود چيزي از فيلم بيرون بزند. وقتي ستاره در فيلم مي‌آيد ويژگي‌هايي را با خود مي‌آورد و قرار نبود در اين فيلم چنين اتفاقي بيفتد و نمي‌خواستيم چيزي بزرگ‌نمايي شود.

از ديگر بازيگران اين فيلم حسن معجوني است که نقش يک ارمني جنوبي را برعهده دارد که البته در نشست خبري حاضر نشده بود و علت آن نقش‌آفريني‌اش در يک تئاتر عنوان شد.

بهزاد عبدي که ساخت موسيقي اين فيلم را برعهده داشت در پاسخ به سوالي درباره موسيقي اين فيلم گفت: حضور در کل فيلم احساس مي‌شد و سعي کردم با صداي امواج راديو موسيقي را توليد کنيم. من هميشه کارهايم را در کشور اکراين‌ ضبط مي‌کنم و همان‌جا هم درس خواندم.

حسن کلامي‌ تهيه‌کننده اين اثر با تاکيد بر اينکه "اين فيلم يک مقاومت مردمي‌ را نشان مي‌دهد" بيان کرد: در جنگ، فقط کساني که در جبهه‌ها بودند نمي‌جنگيدند بلکه در پشت جهبهه‌‌ها هم کساني بودند. فرصتي به وجود آمد که يک واقعه تبديل به فيلم شود و نشان داده شود در پشت جبهه‌ها چه خبر است.

وي درباره هزينه توليد فيلم‌ گفت: اينکه من بگويم چه مقدار هزينه اين فيلم شده است دردي را دوا نمي‌کند. حضور بازيگران چهره هم در يک فيلم بر پر فروش بودن يا نبودن آن تاثيري نمي‌گذارد و دلايل فني و مالي باعث شد ما سراغ بازيگران چهره نرويم.

کيوان امجديان منتقد حاضر در اين نشست در سخناني بيان کرد: سينماي ما اگرچه به فيلم‌هايي با توليدات بزرگ و پرهزينه نياز دارد اما "آبادان يازده 60" را هم مي‌توان يک فيلم ملي دانست. اين اثر مخاطب را تا پايان به دنبال خود مي‌کشيد و با ريتم همراه مي‌کرد و لوکيشن محدودش حس حبس‌ شدن‌ را به درستي در مخاطب تداعي مي‌کرد.

وي همچنين گفت: اين فيلم درباره رسانه است و آن را در شرايطي بيان مي‌کند که اکنون رسانه‌هاي ما دچار يک رخوت شده‌اند.

نشست خبري فيلم "آبادان يازده 60" با حضور حسن کلامي (تهيه‌کننده)، عليرضا کمالي، شبنم گودرزي، ويدا جوان و حميدرضا محمدي (بازيگران فيلم)، بهزاد عبدي (آهنگساز)، مهدي جعفري(فيلمبرداري)، سهراب خسروي (تدوينگر)، محمود دهقاني (طراح چهره پردازي)، جعفر محمدشاهي (طراح صحنه)، زهرا صمدي (طراح لباس) و کيوان امجديان(منتقد) با اجراي فرزاد حسني چهاردهم بهمن ماه در پرديس سينمايي ملت برگزار شد.