تاریخ 1398/06/24 - سایت های دیگر ارتباط با ما درخواست اشتراکآرشیوشناسنامهصفحه اصلی
نسخه شماره 5135 برو جستجو جستجوی پیشرفته  



 فيلم‌هاي کيارستمي و فرهادي در فهرست صد فيلم برتر قرن 

دو فيلم 10 ساخته عباس کيارستمي و «جدايي نادر از سيمين» به کارگرداني اصغر فرهادي در فهرست يکصد فيلم برتر دو دهه قرن بيست و يکم به انتخاب روزنامه گاردين قرار گرفتند.

به گزارش ايرنا، روزنامه انگليسي گاردين طي هفته‌هاي اخير در پرونده اي خبري به بهترين آثار توليدشده فرهنگي در زمينه هاي مختلف از جمله موسيقي و سينما از سال 2000 و در روزهاي پاياني دهه دوم از قرن بيست و يکم پرداخته است.

يکصد فيلم برتر اين قرن توسط چهار منتقد فيلم و دبيران صفحه سينماي اين روزنامه انتخاب شده اند و در ميان آنها دو فيلم 10 ساخته عباس کيارستمي کارگردان فقيد ايراني (2002) و جدايي نادر از سيمين (2011) به کارگرداني اصغر فرهادي کارگردان برنده جايزه اسکار ديده مي شود که اولي رتبه هفتادوشش و دومي رتبه سي و شش را دارد.

پيتر برادشو منتقد فيلم روزنامه گاردين در نقد فيلم 10 مي نويسد: فيلم بسيار قابل توجه، يکي از بهترين فيلم هاي سال است که سادگي و صراحت فني آن همچنين نشان دادن صريح و مستقيم زندگي و افکار زنان ايراني آن را در ذهن بيننده ماندگار مي کند. اين فيلم ساده اما تاثيرگذار که يک زن در حال رانندگي در تمام صحنه ها، شخصيت اصلي آن است نشان داد کيارستمي مي تواند مسير خود را به عنوان استاد سينما در قرن بيست و يکم ادامه دهد. کيارستمي و مانيا اکبري به عنوان نقش اول اين فيلم، توانستند از مجموعه اي گفت وگوها در مورد خانواده، مذهب، ازدواج و زندگي درامي خوب و مملو از جزئيات پيش روي بيننده تصوير کنند.

وي در مورد جدايي نادر از سيمين که توانست اولين اسکار را براي ايران به ارمغان آورد نوشته است: اين درام قوي و پيچيده ساخته کارگردان ايراني بر محوريت يک رويارويي بنا شده که از مرزهاي جنسيت و طبقه اجتماعي فراتر مي رود.

اين فيلم تصويري از رابطه اي فروپاشيده و سنجش قوانين عرف جامعه است و غمي عميق و دروني را نشان مي دهد که از درون آن رابطه برخاسته است.

اين فهرست با فيلم روزي روزگاري هاليوود آخرين ساخته کوئنتين تارانتينو با بازي لئوناردو دي کاپريو و برد پيت پايان مي يابد و فيلم روزي خون خواهد بود ساخته پل توماس (2007) و با بازي دنيل دي لوئيس نيز شماره يک را در اين فهرست به خود اختصاص داده است. همچنين فيلم فارنهايت 9/11 ساخته مايکل مور مستندساز آمريکايي (2004) نيز رتبه 97 را در اين فهرست به خود اختصاص داده است.


 سيروس الوند در گردهمايي موزه سينما مطرح کرد:
 چرا ناصر تقوايي نتواند درباره جنگ و تبعات آن فيلم بسازد؟ 

سيروس الوند گفت: چرا بايد کارگرداني مانند ناصر تقوايي که اهل آبادان است، نتواند درباره جنگ و تبعات آن فيلم بسازد.

ويژه برنامه موزه سينما به مناسبت روز ملي سينما شامگاه جمعه 22 شهريور همراه با نمايش فيلم‌هاي «تمرين آخر و تعزيه حر دلاور » و نخستين تصاويرسينماي ايران «فيلم‌هاي ميرزا ابراهيم خان عکاس باشي» با حضور حسين انتظامي رئيس سازمان سينمايي، علي ربيعي سخنگوي دولت، سينماگران، پيشکسوتان سينما برگزار شد.

طبق گزارش رسيده، سيروس الوند پيش از نمايش فيلم «تمرين آخر و تعزيه حر دلاور» با تشکر از برگزارکنندگان اين برنامه، گفت: عاشورا و ماه محرم براي ما بسيار مهم است و بايد دقت کنيم که ما يک واقعه عاشورا، يک حماسه عاشورا و يک فرهنگ عاشورايي داريم که بايد در آثار خود ضمن توجه به اين سه اصل بر گسترش آن بکوشيم.

وي ادامه داد: انتخاب نمايش فيلم «تمرين آخر و تعزيه حر دلاور» با توجه به اينکه امسال روز ملي سينما با ماه محرم همزمان شده، انتخاب پسنديده‌اي است و تقوايي در اين فيلم به هنر تعزيه و فرهنگ عاشورا و محرم به خوبي توجه کرده است.

اين کارگردان پيشکسوت و شهميرزادي سينماي ايران با تمجيد سينماي ناصر تقوايي، گفت: ناصر تقوايي يکي از پايه‌گذاران موج نوي سينماي ايران است؛ آن زمان که فيلم ميني‌ماليستي وجود نداشت او با ساخت برخي آثارش فضايي مينيماليستي ايجاد کرد.

وي ادامه داد: فيلم «ناخدا خورشيد» بهترين اقتباس از داستاني است که حتي غربي‌ها هم نتوانستند به خوبي آن را اجرا کنند. ناصر تقوايي فيلم‌هاي جديد هم دارد و هميشه ناراحت بود که چرا درباره فيلم‌هاي جديدش صحبت نمي‌شود.

الوند با اشاره به اهميت پرداختن سينماي ايران به دفاع مقدس و بعد از آن بيان کرد: چرا بايد کارگرداني مانند ناصر تقوايي که اهل آبادان است نتواند درباره جنگ و تبعات آن فيلم بسازد.

کارگردان «يک بار براي هميشه» همچنين گفت: تقوايي حتي جايزه نقدي جشنواره لوکارنو را بر اي بازسازي مناطق جنگ‌زده اختصاص داد. چرا بايد بعد از سال‌ها که از پايان جنگ مي‌گذرد همچنان شاهد باشيم که اين مناطق به صورت کامل بازساي نشده است.

وي ادامه داد: ما بسياري از روزها و حوادث بزرگ تاريخي را با سينما مي‌شناسيم و به ياد مي‌آوريم.

همچنين در اين مراسم بخشي از نخستين تصاويرسينماي ايران « فيلم‌هاي ميرزا ابراهيم خان عکاس باشي » براي ميهمانان در فضاي باز موزه بر روي پرده به نمايش درآمد.

در حاشيه اين مراسم، پرتره تعدادي از بزرگان سينماي ايران توسط چهار نقاش جوان بر روي بوم نقاشي طراحي و ترسيم شد.

همچنين غرفه عرضه کتاب‌هاي سينمايي با تخفيف ويژه و فروش تصاوير سينماگران در موزه سينما داير شده بود. در کنار اين مراسم بازديد از موزه سينما رايگان بود و بيش از 2500 نفر از تالارهاي موزه سينما بازديد کردند که اغلب آنها جوانان علاقمند به سينما بودند.

در اين مراسم هنرمندان پيشکسوت نيز در يک فضاي دوستانه و صميمي با علاقمندان سينما و مخاطبان گفتگو کردند و عکس يادگاري گرفتند.

حسين انتظامي در حاشيه اين مراسم از تالارهاي موزه سينما بازديد کرد و پاي صحبت سينماگران حاضر در مراسم نشست.

در اين مراسم افرادي همچون سيدمهدي طباطبائي‌نژاد معاون نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي، تهمينه ميلاني، محمد نيک‌بين، مهران عباسي مديرعامل موزه سينما، محمد متوسلاني، نسيم ادبي، محمود بصيري، آتش تقي‌پور، جهانگير الماسي، مهوش وقاري، علي کريم، محسن قاضي مرادي، محمدجعفر صافي، ريحانه پارسا، اردلان شجاع کاوه، اصغر رفيعي جم، بيوک ميرزايي، ارژنگ اميرفضلي، آرام جعفري، بابک نوري، رضا توکلي، ابراهيم آبادي، جمال اجلالي، فرزاد آذري‌پور و... حضور داشتند.


 نگاهي به آوردن موسيقي نواحي به خيابان‌ها
 وقتي هنرمندان موسيقي اقوام از عروسي‌ها کسب درآمد مي‌کنند! 

يک موسيقيدان مي‌گويد که دولت بايد اجراي موسيقي نواحي را در خيابان با مشورت کارشناسان پيش ببرد و خودش به صورت مستقيم وارد عمل نشود و بيشتر نقش حمايتي داشته باشد.

مصاحبه‌ها با کارشناسان درباره کشاندن موسيقي آييني به مترو و فضاهاي عمومي توسط ارگان‌هاي دولتي، نکاتي را در بر داشت مبني بر اينکه اجراي موسيقي‌هاي خياباني نبايد توسط دولت صورت بگيرد بلکه بايد اجازه داده شود موسيقي نواحي به صورت خودجوش در بين مردم نفوذ پيدا کند. همچنين بيان شد که اغلب مديران فرهنگي علاقه‌اي به حمايت از موسيقي نواحي ندارند؛ چراکه بازگشت مالي ندارد.

اين بار با شهرام صارمي ـ موسيقيدان و نوازنده کمانچه ـ تماس گرفتيم تا نظر او را هم درباره بردن موسيقي اقوام به مکان‌هاي عمومي مانند مترو بدانيم. او مي‌گويد: کلا آنچه که به آن موسيقي ايراني مي‌گوييم، شامل انواع مختلفي از موسيقي است؛ يعني موسيقي دستگاهي، موسيقي اقوام، موسيقي کلاسيک و در واقع تمام موسيقي‌هايي که به نحوي با المان‌هاي فرهنگي کشور در ايران اجرا مي‌شود، جزو موسيقي ايران است. موسيقي اقوام ايران يا موسيقي نواحي ايران داراي ريشه‌هاي موسيقي کلاسيک ايران است. موسيقي دستگاهي در يک مقطعي از تدوين اين موسيقي‌ها، گردآوري آنها به يک صورت هوشمندانه و با يک نگاه زيبايي‌شناسي موسيقايي شکل گرفته است.

او ادامه مي‌دهد: در نتيجه موسيقي اقوام ايران به خودي خود حائز اهميت است و جزو قديمي‌ترين ريشه‌هاي فرهنگي کشور است. اجراي اين موسيقي در هر کجاي کشور که در معرض ديدن و شنيدن قرار بگيرد، اتفاق مهمي است؛ چون باعث مي‌شود مردم به صورت درست‌تري با اين موسيقي آشنا شوند.

صارمي با تأکيد بر اينکه اجراي موسيقي نواحي در مترو و مکان‌هاي عمومي اتفاق مثبتي است، اظهار مي‌کند: در چنين مواردي برنامه توسط شهرداري پيشنهاد داده مي‌شود و روي پيشرفت کار نظارت مي‌کند ولي کل برنامه پيمانکار موسيقايي دارد؛ البته براي اينکه موسيقي که ارائه مي‌شود درست و حرفه‌اي باشد، بهتر است از کارشناسان موسيقي استفاده شود. در کل دولت بايد منشأ اتفاقات فرهنگي باشد ولي به صورت مستقيم وارد نشود.

در ادامه اين مساله را با او در ميان مي‌گذاريم که به نظر مي‌رسد براي اجراي خودجوش موسيقي نواحي در خيابان‌ها مخالفت مي‌شود. صارمي در اين زمينه مي‌گويد: اين ايده که بخواهيم جلوي چنين کاري را بگيريم و به نحوي از شيوه درست اجرايي آن جلوگيري کنيم، کاملا اشتباه است. به همين دليل بايد آنچه را که وجود دارد ساماندهي کنيم.

او در همين راستا مثال مي‌زند: اگر يک مرکز آموزش موسيقي داشته باشيم که روند خوبي را جلو نمي‌برد، نبايد آنجا را تعطيل کنيم. بلکه بايد اشکالات آن را اصلاح کنيم. اين امر بايد در حوزه اجراهاي موسيقي خياباني نيز اتفاق بيفتد. در واقع در قدم اول نبايد جلوي اجراهاي خودجوش را بگيرند بلکه بايد آن را ساماندهي کنند؛ چراکه اين امر در تمام کشورهاي جهان که اجراي خياباني دارند بر اساس قوانين خاصي صورت مي‌گيرد. به اين صورت که در روزها و ساعات خاصي به نوازندگان مجوز داده مي‌شود تا در يک محل خاص اجرا داشته باشند و بر اساس حضورشان به طور رسمي به دولت ماليات مي‌دهند و کارشان نيز کاملا رسمي است. حال دولت نيز بايد موضوع اجراهاي خياباني را پيگيري کند و اين امر را به سمت تخصصي‌تر شدن، با استفاده از کارشناسان پيش ببرد.

اين نوازنده کمانچه درباره تأثير اجراي موسيقي خياباني تحت نظر کارشناسان بيان مي‌کند: وقتي که انتخاب گروه‌هاي نوازنده و انتخاب آثاري که قرار است اجرا شود، بر اساس نظر کارشناسان باشد، تأثير فرهنگي خواهد داشت؛ چراکه همراه هر اجرا يک بروشور براي توضيح قطعات اجرايي ارائه مي‌شود. در واقع در اين بروشورها کاربرد و هدف از وجود اين موسيقي‌ها نيز توضيح داده مي‌شود و از طرفي اين موسيقي در زندگي مردم نيز تأثير خواهد داشت. موسيقي‌اي مي‌تواند ماندگار ‌شود که در زندگي مردم تأثير داشته باشد که البته در حال حاضر در شهرها اين بخش از کاربرد موسيقي از بين رفته است و موسيقي ارتباطي با زندگي مردم ندارد.

با او اين پرسش را مطرح مي‌کنيم که چرا مردم از اجراي موسيقي نواحي در مکان‌هاي عمومي استقبال مي‌کنند ولي وقتي که در قالب کنسرت به روي صحنه مي‌رود استقبال زيادي از سمت آنها صورت نمي‌گيرد؟ چه راهکاري وجود دارد که مردم از کنسرت موسيقي نواحي استقبال کنند و موسيقي نواحي ناديده گرفته نشود؟ پاسخ مي‌دهد: اين مشکل تنها گريبانگير موسيقي اقوام نيست. به جز موسيقي پاپ که تجاري و بازاري است، بقيه سبک‌هاي موسيقي نيز درگير اين موضوع هستند؛ يعني موسيقي سنتي نيز نسبت به موسيقي پاپ چنين شرايطي را دارد؛ البته موسيقي پاپ در تمام دنيا يک موسيقي پول‌درار و تجاري است.

صارمي ادامه مي‌دهد: موسيقي پاپ با تعداد بليط‌هاي زياد فروخته مي‌شود و افرادي که اين موسيقي را طراحي مي‌کنند و به اجرا مي‌گذارند، شرکت‌هاي تجاري هستند و هيچ ارتباطي با موضوع فرهنگ و هنر ندارند و دغدغه آنها فروش است. در کل نمي‌توان موسيقي پاپ را با ديگر سبک‌هاي موسيقي مقايسه کرد چون داراي جنس خاصي از موسيقي است و تاريخ مصرف خاصي دارد. کما اينکه در حوزه پاپ خوانندگان به سرعت عوض مي‌شوند و هر کدام مي‌آيند شش ماه تا يک سال مي‌مانند، مدام چهره‌هاي جديد مي‌بينيم و خوانندگان قديمي خود به خود عوض مي‌شوند. در حوزه موسيقي پاپ سرمايه‌گذاران بايد مدام کار جديد و هنرمند جديد معرفي کنند تا بتوانند درآمد خوبي را کسب کنند.

به او مي‌گوييم که موسيقي اقوام مهجورتر از موسيقي سنتي يا حتي کلاسيک است؛ چراکه موسيقي‌ سنتي مخاطب خاص خود را دارد و تعداد مخاطب بالاتري نسبت به موسيقي اقوام دارد؛ گرچه که شايد تعداد زيادي از مردم با سبک‌هاي مختلف موسيقي اقوام آشنايي نداشته باشند. با اين وجود چه کاري مي‌توان براي موسيقي اقوام کرد؟ اين هنرمند موسيقي توضيح مي‌دهد: اين امر به دليل اين است که در تمام سال‌هاي اخير روي اين موضوع کار نشده و کاري که بايد صورت بگيرد، نگرفته است. در مناطق ايران اين موضوع دردناک‌تر است؛ چراکه بخش عمده‌اي از هنرمندان موسيقي اقوامي که مي‌شناسيم، کسب درآمدشان از نوازندگي در اعياد و مجالس عروسي است ولي اکنون سال‌هاست با ورود سازهايي مانند سينث‌سايزر به ايران، اين هنرمندان در حال از رده خارج شدن هستند و وضعيت مالي خوبي ندارند. در نتيجه دولت بايد هميشه نسبت به مسائل مالي و فرهنگي حمايت خود را داشته باشد و تبليغات کند.

او در ادامه سوال مي‌کند که آيا تا به حال در تلويزيون به جز ديدن چهار تا گل و بلبل و زنبور، ساز محلي ديده‌ايد؟ آيا تا به حال در اين رسانه موسيقي اقوام شنيده‌ايد؟ در واقع آيا تا به حال اصلا موسيقي در تلويزيون ديده‌ايد؟

صارمي تأکيد مي‌کند که باتوجه به زمان طولاني پرداخته نشدن به موسيقي اقوام، طبيعي است که اين سبک از موسيقي ديده نشود و اصلا چيز عجيبي نيست. بايد دائما به موضوعات فرهنگي پرداخته شود تا در جامعه جا بيفتد. دولت بايد به عنوان حامي معنوي و در خيلي جاها حامي مادي، پشت قضيه حضور داشته باشد نه اينکه خودش وارد عمل شود.

مثلا جشنواره موسيقي فجر بايد به بخش خصوص واگذار شود ولي دولت حمايت کند نه اينکه خودش برگزارکننده باشد. بايد بدانيم که بخش حمايت مادي و معنوي تمام اين مسئوليت‌ها دست دولت است ولي بخش اجرايي آن نبايد توسط دولت صورت بگيرد.


 هنري 

آغاز اجراي نمايش آئيني

"از سياهي تا رهايي" در تئاتر شهر سمنان

اجراي نمايش آئيني "از سياهي تا رهايي" ويژه ايام سوگواري حضرت اباعبدالحسين‌(ع) در مجتمع فرهنگي هنري کومش سمنان آغاز شد.

مدير مجتمع فرهنگي هنري کومش سمنان گفت: نويسنده و کارگردان اين نمايش رضا تقي‌نژاد است که توسط هيات محبان فاطمه زهرا‌(س) با همکاري گروه نمايش خاک در تالار تئاتر شهر مجتمع فرهنگي هنري کومش سمنان به روي صحنه مي‌رود.

محمد طاهريان، زمان آغاز اين نمايش را ساعت 21 هر شب بيان کرد و افزود: اجراي اين نمايش تا دوشنبه بيست و پنجم شهريور در مجتمع فرهنگي هنري کومش سمنان ادامه دارد.

مدير مجتمع فرهنگي هنري کومش سمنان با بيان اينکه اجراي اين نمايش با استقبال مردمي مواجه شده و ورود براي عموم مردم نيز آزاد است، گفت: در اين برنامه اميرحسين براتي و سجاد مجرد به مديحه‌سرايي مي‌پردازند.

در حاشيه اجراي اين نمايش ايستکاه صلواتي‌(موکب) نيز براي پذيرايي از شرکت‌کنندگان در اين مجتمع برپا مي‌شود.

برگزاري نشست گفتمان جوان با عنوان

"طوباي عشق" در مجتمع کومش سمنان

مدير مجتمع فرهنگي هنري کومش سمنان از برگزاري نشست‌هاي گفتمان جوان با عنوان "طوباي عشق" از شنبه شب در اين مجتمع خبر داد.

محمد طاهريان گفت: اين نشست‌ها به مدت سه شب و از شنبه بيست و سوم شهريور از ساعت 19:30 در سالن حکيم الهي اين مجتمع آغاز شد.

وي با بيان اين نشست‌ها در گذشته به صورت تخصصي و با حضور جوانان برگزار مي‌شد، اظهار داشت: نشست‌هاي طوباي عشق امسال هم به صورت تخصصي و هم مردمي و با حضور جوانان و صاحبنظران برگزار مي‌شود و در آن جوانان شرکت‌کننده به بيان ديدگاه‌ها و مسايل خود در مسايل مختلف از جمله امام حسين‌(ع)، قيام عاشورا و... مي‌پردازند و يک کارشناس با مديريت نشست به بيان ديدگاه‌ها و پاسخ به مطالب مطرح شده از سوي جوانان شرکت‌کننده خواهد پرداخت.

مدير مجتمع فرهنگي هنري کومش سمنان با بيان اينکه قبل از شروع نشست نماز جماعت نيز در اين مجتمع اقامه مي‌شود، افزود: نشست گفتمان جوان "طوباي عشق" با همکاري گفتمان جوان موسسه موج فرهنگ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري سمنان و مجتمع فرهنگي هنري کومش برگزار و در آن برنامه‌هايي نظير شعرخواني آئيني، روايتگري تاريخ عاشورا‌(پرده‌خواني)، بازخواني روايات تاريخي و... انجام مي‌شود.

برگزاري کارگاه "از نگاتيو تا پوزيتيو"

به مناسبت روز ملي سينما در تالار آفتاب سمنان

به مناسبت روز ملي سينما، کارگاه "از نگاتيو تا پوزيتيو" توسط انجمن سينماي جوانان و انجمن هنرهاي نو در سمنان برگزار مي‌شود.

اين کارگاه روزيکشنبه 24 شهريور از ساعت 17 تا 22 در تالار آفتاب سمنان برگزار مي‌شود.

در اين کارگاه فيلم‌هايي از ژرژ مليس کارگردان سينما به نمايش درخواهد آمد و کارگاه آموزشي نقاشي نيز با حضور دوستداران اين هنر در تالار آفتاب برگزار خواهد شد.

از تابلوهاي توليد شده در اين کارگاه قرار است نمايشگاهي نيز در تالار آفتاب برپا شود.

بيست و چهارم شهريور به عنوان روز ملي سينما نام‌گذاري شده است.

کيهان کلهر براي «مجبوريم» درميشيان موسيقي مي‌سازد

کيهان کلهر هنرمند سرشناس موسيقي ايراني براي فيلم «مجبوريم» تازه‌ترين فيلم رضا درميشيان موسيقي متن مي‌سازد تا دومين تجربه مشترک کلهر و درميشيان پس از فيلم «لانتوري» باشد.

کلهر اولين ايراني است که در فهرست برندگان جايزه گرمي قرار گرفته و در سال 1395 با آلبوم «مرا به خانه بخوان» از پروژه «راه ابريشم» جايزه موسيقي جهاني گرمي را گرفته است. او پيش از اين چهار بار نامزد جايزه گرمي بوده است.

نواي کمانچه کيهان کلهر در موسيقي متن فيلم «جواني بدون جواني» ساخته فرانسيس فوردکاپولا و ساخت «فصل کرگدن» ساخته بهمن قبادي تنها بخشي از تجربه‌هاي سينمايي کيهان کلهر است.

کلهر به تازگي برنده جايزه وومکس شده است. اين جايزه که به چهره‌هاي تاثيرگذار موسيقي‌هاني و موسيقي ملل اهدا مي‌شود قرار است، آبان ماه امسال در فنلاند به کلهر اهدا شود.

«مجبوريم» پنجمين فيلم رضا درميشيان پس از فيلم‌هاي «بغض»، «عصباني نيستم!»، «لانتوري» و فيلم به نمايش در نيامده «يواشکي» است.

«مجبوريم» پربازيگرترين و پرلوکيشن‌ترين فيلم درميشيان است که فيلمبرداري آن در سه ماه در صد لوکيشن در تهران انجام شده که از اين ميان بخش عمده‌اي از آن در جنوب شهر تهران فيلمبرداري شده است.

اين فيلم پربازيگر حضور نسل‌هاي مختلف بازيگران زن در «مجبوريم» است. ژاله علو، فاطمه معتمدآريا، نگار جواهريان و پرديس احمديه نسل‌هاي مختلف بازيگران زن اين فيلم را تشکيل مي‌دهند.

«مجبوريم» به سرمايه‌گذاري و تهيه‌کنندگي رضا درميشيان توليد شده است.

بازيگران: فاطمه معتمدآريا، نگار جواهريان، پارسا پيروزفر، بهمن فرمان‌آرا، پرديس احمديه، مجتبي پيرزاده، بابک کريمي، همايون ارشادي، پريوش نظريه، رضا بهبودي، احمد حامد، مريم بوباني، راموناه شاه، هوشنگ قوانلو، مسيح کاظمي، سپيده علي محمدي، غزل شجاعي، خورشيد چراغي‌پور، مهدي نصرتي، رويا بختياري، محمدرضا مالکي، محمد حيدري، نسيم جمشيدي، محسن خوئيني‌ها، حامد رحيمي نصر، حسين مسلمي، سيامک اديب، يگانه ظرافتي، نازي خاتمي، شراره رنجبر، ياسمين پازوکي، حسام زارع مقدم، مهرناز کرباسچيان، حيدر طلوعي‌نيا، سيد داود مرتضوي، سهيل قناعتي، فرهاد ريش سفيدي، سعيد اکبري، علي بلوردي و... با حضور: ژاله علو.

"آليکانته" اسپانيا بازديد خود را پس داد

نمايش 300 شيء تاريخي اسپانيا در موزه ملي ايران

مدير کل موزه ملي ايران خبر داد: با پايان کار «ايران: مهد تمدن» در موزه آليکانته اسپانيا و بازگشت اين آثار به ايران، 300 قلم شي منتخب از تاريخ سرزمين باستاني اسپانيا به تهران وارد شدند، تا يک هفته ديگر نمايش خود را در موزه ملي ايران آغاز کنند.

جبرييل نوکنده با اشاره به انتخاب نمايشگاه «ايران: مهدتمدن» در عنوان‌هاي نمايشگاهي به عنوان «بهترين عنوان نمايشگاهي موزه‌هاي جهان» اظهار کرد: با پايان زمان برگزاري نمايشگاه "ايران: مهد تمدن" در موزه باستان شناسي «آليکانته» اسپانيا، همه‌ي 196 قلم آثار تاريخي به امانت داده شده، پنجشنبه 21 شهريور از اين کشور وارد ايران شده و پس از گذراندن تشريفات گمرکي با همراهي اسکورت پليس پيشگيري، يگان حفاظت وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي به موزه ملي ايران انتقال داده شدند.

او با بيان اين‌که اين مجموعه در مرحله اول سفر از 26 خرداد 1397 در موزه درنتس هلند به نمايش درآمده و پس از پنج ماه فعاليت چشمگير، موفق به جذب بيش 115 هزار بازديدکننده و همچنين کسب مقام اول بهترين عنوان نمايشگاه‌هاي موزه‌اي سال 2018 در جهان شد، به دنبال درخواست «موزه باستان‌شناسي اليکانته» در اسپانيا، نمايش بعدي خود را از 23 اسفند 1398 در اين موزه آغاز کرده و در آنجا نيز تا دهم شهريور 1398 به آمار بازديد بيش از يکصدهزار نفر دست يافت.

وي با اشاره به اين‌که آثار منتخب نمايشگاه متقابل موزه باستان‌شناسي اليکانته در تهران، با نام «ميراث باستان‌شناسي اسپانيا» به همراه آثار نمايشگاه «ايران: مهد تمدن» وارد تهران شد، اظهار کرد: از 23 شهريور عمليات چيدمان آثار در محل نمايشگاه آغاز و يکشنبه 31 شهريور، اين نمايشگاه با حضور مقامات سياسي و چهره‌هاي فرهنگي و هنري کشور افتتاح مي‌شود.

مدير کل موزه ملي ايران، درباره‌ي آثار منتخب موزه آليکانته توضيح داد: اين مجموعه 300 اثر مانند پيکره، نقش برجسته، ظروف سفالي و تابلو نقاشي را در برمي‌گيرد که تاريخ سرزمين باستاني اسپانيا در شرق درياي مديترانه را از دوره‌هاي مختلف پيش از تاريخ تا سده‌هاي اخير بازگو مي‌کند.

نوکنده همچنين از بازگشت همه‌ي آثار اماني نمايشگاه «باستان‌شناسي و هنر سرزمين هلند» که از 10 مهر سال گذشته تا 9 مرداد امسال در موزه ملي ايران در معرض نمايش بودند به مبدا اصلي خود يعني موزه «درنتس» در شهر آسن، در بامداد پنج شنبه 21 شهريور خبر داد و افزود: اين نمايشگاه موفق شد پيشينه‌ي 50 هزارساله سرزمين هلند را براي بازديدکنندگان در طيف‌هاي مختلف روايت کند. برگزاري برنامه‌هاي جنبي مانند کارگاه‌هاي بازديد تخصصي و هنري کودکان و نوجوانان و برپايي نمايشگاه محصول اين کارگاه‌ها از ديگر فعاليت‌هاي همزمان با نمايشگاه بودند.