تاریخ 1398/04/23 - سایت های دیگر ارتباط با ما درخواست اشتراکآرشیوشناسنامهصفحه اصلی
نسخه شماره 5085 برو جستجو جستجوی پیشرفته  



 راهيابي تئاتر "شب‌هاي آوينيون" از گرمسار به جشنواره بين‌المللي آئيني سنتي تهران 

مسئول انجمن تئاتر شهرستان گرمسار از راهيابي تئاتر "شب‌هاي آوينيون" به جشنواره بين‌المللي آئيني سنتي تهران خبر داد.

حسين نصيري گفت: نمايش "شب‌هاي آوينيون" با موضوع نمايش‌هاي سنتي ايران‌(سياه‌بازي و خيمه شب‌بازي) در جشنواره آئيني سنتي تهران که از 17 مرداد در مجموعه تئاتر شهر آغاز خواهد شد، به روي صحنه مي‌رود.

وي افزود: اين اثر نوشته کورش نريماني است و کارگرداني آن را حسين نصيري‌(مسئول انجمن تئاتر شهرستان گرمسار) به عهده دارد.

مسئول انجمن تئاتر شهرستان گرمسار تصريح کرد: در اين اثر نمايشي که از بازيگران بومي شهرستان گرمسار استفاده شده، بابک صبوري، رضا مقامي، حسين نصيري، سادنا صبوري، کيانوش شاه حسيني، امين يوردخاني، علي معتمدي و محسن مومني به ايفاي نقش خواهند پرداخت. وي ادامه داد: نمايش "شب‌هاي آوينيون" پيش از اين در جشنواره تئاتر استاني برگزيده و به جشنواره سراسري فجر معرفي شده بود. اين نمايش، دومين اثري است که از هنرمندان شهرستان گرمسار به جشنواره بين‌المللي نمايش‌هاي آئيني سنتي راه يافته است.

در هفته‌هاي گذشته نيز نمايش تعزيه "آزمون فريدون" به کارگرداني علي عزيزي به اين جشنواره راه يافته بود.


 مروري بر تاريخچه مجسمه‌سازي 

ابتدا به تعريف هنر پيکر‌تراشي پرداخته و سپس روند اين هنر را از بدو پيدايش آن تا دوران شکوفايي و تکاملش به صورت اجمالي بررسي مي‌کنيم.

هنر پيکر‌تراشي يا مجسمه‌سازي در عهد باستان

پيکر‌تراشي يا به انگليسي Sculpture خوانده مي‌شود که از کلمه Sculper به معني تراشيدن مشتق شده است. در حالي که مجسمه‌سازي فقط تراشيدن نيست بلکه فرم دادن شي‌ء است که ماده اوليه آن سنگ – موم و يا فلز باشد.

پيکر‌تراشي حتي قبل از پيدايش قديمي‌ترين تمدن‌ها وجود داشته، حتي شواهدي از اين هنر از تمدن غارنشينان بدست آمده است. مثلا يکي از حجاريهاي بسيار زيباي قبايل ماياها در پرو.

در همه اعصار و قرون هنر مجسمه‌سازي به علت مواد اوليه آن که اکثرا سنگ و چوب است به هنري باشکوه و با اصالت بدل شده و در برخي موارد شناسنامه‌اي براي هويت و طرز زندگي تمدن‌ها شده است.

در اعصار قديم پيکر‌تراشي با مذهب ارتباط مستقيم داشت، چنان‌که پيکره‌هايي که از تمدن‌هاي باستاني، مصر، هند، چين و ماياها باقي مانده نشان مي‌دهد مذهب در تحول و تکامل اين هنر نقش اساسي دارد.

شاهان آشوري پيکر‌تراشي را وسيله‌اي براي بزرگ جلوه دادن اعمال خود قرار دادند. فراعنه مصر نيز براي رساندن فراعنه به مقام الوهيت از پيکر‌تراشي سودجوئي کردند و کم کم بت و بت‌پرستي به شکل پرستش پيکره‌هايي گاهاً عجيب و غريب درآمد. در ايران به‌خصوص در دوران هخامنشي پيکر‌تراشي وسيله‌اي بود براي ثبت آيين‌ها و نشان دادن شوکت ايرانيان و در اين دوران بود که پيکرتراشي مفهومي کاملا هنري يافت.

در يونان باستان مجسمه‌سازان بيشتر سعي داشتند نمونه کامل يک شکل ايده‌آل را مجسم کنند. . ايده‌آليسم در مجسمه‌سازي يونان باستان تحول و تکامل فراوان يافت و چنان پيشرفت کرد که مايه بهت و حيرت جهانيان شد.

در زمان رومي‌ها اين هنر زيبا به اوج تکامل و شکوه رسيد ‌و جنبه‌هاي عملي هم علاوه بر موارد گفته شده پيدا کرد ولي به پيکرتراشي يونانيان باستان در مقام نرسيد.

چند نمونه از مجسمه‌هاي دنياي باستان:

مجسمه شاپور اول ساساني در غار بيشابور، مجسمه عظيم بودا در باميان افغانستان، مجسمه ابوالهول مصر، مجسمه‌هاي غول پيکر رامسس دوم و نفرتيتي، اخناتون، توت عنخ آمون در مصر، مجسمه عظيم آتنه‌(اثر فيدياس) در پانتئون، لااوکون، پرتاب‌کننده ديسک، ارابه ران، پيروزي ساموتراس، ونوس دوميلو، و مجسمه‌هاي شيوا.

پيکر‌تراشي يا مجسمه‌سازي در عصر بيزانس و دنياي مسيحيت:

در عصر بيزانس پيکر‌تراشي در خدمت کليسا بود و منحصر مي‌شد به شمايل حضرت مسيح، مريم پاک و حواريون. قسطنطنيه پايتخت بيزانس که پاريس قرون وسطي نام داشت پر بود از کليساهاي رنگارنگ. يکي از امپراطوران بيزانسي از ترس اينکه بت پرستي در امپراطوري او رواج يابد ساختن مجسمه را منع کرد. اما در امپراطوري غربي روم پيکرتراشي رواج کاملي داشت حتي سبک جديدي در معماري بر اساس پيکرتراشي بنام رومانسک به وجود آمد. اکنون کليساهاي جالبي در هيلدسهايم‌(آلمان) و بسياري از شهرهاي ايتاليا وجود دارد که باقي مانده از اين دوران هستند.

بعد از رنسانس سبک گوتيگ در فرانسه به وجود آمد که کليساهاي جالبي در اين دوران در شهرهاي ميلان - لندن - شارتر و کلن با مجسمه‌هايي زيبا يادگار اين دوران هستند.

مجسمه‌سازي دردوره بعد از قرون وسطي

از سبک‌هاي مهم اواخر قرون وسطي سبک‌هاي رنسانس، باروک و دو کوکو است که در اروپا به وجود آمد. رنسانس به معني احيا‌(احياي هنري، ادبي و علمي و اجتماعي دوره ايده‌آل روم و يونان باستان) است.

رنسانس با آثار هنري نيکولو پيزانو که در قرن سيزدهم مي‌زيست آغاز شد و در زمان دو نابغه بزرگ ميکل آنژ‌(ميکله آنجلو) و لئوناردو داوينچي به اوج کمال رسيد. از آثار برجسته اين دو، مجسمه حضرت موسي بر تخت از ميکل آنژ و شواليه اسب سوار از لئوناردو داوينچي است. البته مجسمه‌هاي زيادي هم براي کليساهاي شهرهاي رم - ميلان - واتيکان - ونيز هم توسط اين دو نابغه در اين زمان ساخته شد.

شاهان آشوري پيکر‌تراشي را وسيله‌اي براي بزرگ جلوه دادن اعمال خود قرار دادند. فراعنه مصر نيز براي رساندن فراعنه به مقام الوهيت از پيکر‌تراشي سودجويي کردند و کم‌کم بت و بت‌پرستي به شکل پرستش پيکره‌هايي گاهاً عجيب و غريب درآمد.

از ديگر آثار اين دوره درهاي برنزي کليساي فلورانس از بورنزو گيبرتي که به دروازه بهشت معروف است و آثاري از دوناتللو، فرانچسکو جورجيو و بلانو و برتولدو را مي‌توان نام برد. در اسپانيا هم سبک رنسانس توسط هنرمندي بنام آلونزو برگووتت رواج يافت. نمونه‌هايي از اين سبک هم در آلمان و انگليس هم ديده شده است.

سبک باروک در اصل سبک رنسانس را به اوج شکوفايي رساند اينکه چه کسي يا کساني آن را به وجود آوردند معلوم نيست. اما واضح است که جيواني لورنرنتو برنيني چه آثار شگفتي در اين سبک به وجود آورده. از جمله اين آثار مجسمه‌هاي ناوونا و سه فواره در رم مي‌باشد. از کلاسيک‌هاي او آپولو و دافنه، پلوتو و پورسپنيا که در گالري بورگيز رم ديده مي‌شود. از مجسمه‌سازان اين سبک الکساندرو آلگاردي و جوزپه ماتزولي هستند. از مجسمه‌سازان فرانسوي اين سبک پير پوژه است که آثارش در کاخ ورساي ديده مي‌شود.

در آغاز قرن هيجدهم در آلمان و اتريش کاخ‌ها و کليساهاى بسيارى به سبک باروک ساخته شده که بسيار جالب مي‌باشد.

سبک روکوکو که به دنبال سبک باروک ظاهرشد و در کشور فرانسه تمرکز يافت و کارهاى کلود ميشل کلوديون به اين سبک است.

اين را هم بايد افزود که اسلوب روکوکو سبک‌تر و تزئينى‌تر از سبک‌هاى باروک و رنسانس بوده و هوس‌هاى درباريان سطحى شاهان بوربن را مجسم مي‌کند.

پيکر‌تراشي در قرن نوزدهم

درپايان قرن هيجدهم نسبت به اسلوب سطحى و توخالى روکوکو عکس‌العمل شديدى نشان داده شد و سبک کلاسيک احياء گرديد.

در فرانسه اين عکس‌العمل به صورت انقلاب اجتماعى نيز بروز کرد و با انقلاب کبيرفرانسه نه تنها به عمر روکوکو خاتمه داده شد بلکه بناى اجتماعي فرانسه نيز زير و زبر گرديد. از جمله افرادى که عليه سبک روکوکو قيام کردند، هنرمند معروف فرانسوى ژاک لوئى ديويد بود.

در بين مجسمه‌سازان انگليسى حجارانى نظير جان فلاکسمان احياءکننده اسلوب کلاسيک بودند. در بين حجاران اسکانديناوى هم عده‌اي پيدا شدند که اين اسلوب را احياءکردند و معروف‌ترين آنها برتل توروا لدسن بود.

در بين حجاران ديگر اروپا که به اسلوب‌هاى ديگر آثارى برجاى گذاشتند، ادگار دگاس‌(ادگار دگا) فرانسوى، آلفرد استيونز انگليسى و اوگست رودن فرانسوى که مرد متفکر، او شهرت جهانى دارد بودند. اوگست ورنوار‌(نقاش فرانسوى) در اواخر عمر به علت پيرى خود نمي‌توانست نقاشي کند، حجار جونى را استخدام کرد تا ايده‌هاى او را به صورت مجسمه درآورد.

پيکرتراشي در عصر حاضر

پيکرتراشي در عصر حاضر به علت پيشرفت علم و تکنولوژي و پديدار شدن جوامع صنعتي دگرگوني زيادي پيدا کرد و از يک هنر صرف و تفنني به صنعتي عجين شده با ساير رشته‌ها مثل دکوراسيون و معماري درآمد. از پديده‌هاي جالب هنري در قرن حاضر و قرن بيستم پيدايش، گسترش و رخنه سبک کوبيسم در مجسمه‌سازي بود که اولين بار الکساندر آرچي پنکو بود که از سال 1911 آثار جالبي به وجود آورد. از ديگر پيکرتراشان اين سبک مي‌توان از ليپ شيتس، رايموند دوچام و هانري لورن را نام برد . سبک ديگري که زياد پيشرفت نکرد سبک فوتوريسم بود که بوچيوني آثار جالبي را در ايتالياي فاژيستي برجاي گذاشت.

به هر حال در پيکرتراشي نوين عناصري مانند چوب، آهن، حلبي، طلا، جواهر، شيشه، نخ، پارچه و… به کار مي‌رود.


 هنري 

رونمايي از سه عنوان کتاب در گرمسار

همزمان با بزرگداشت دهه کرامت و به مناسبت روز قلم، آيين رونمايي از سه عنوان کتاب در گرمسار برگزار شد.

مسئول انجمن اهل قلم شهرستان گرمسار در آئين رونمايي اين کتاب‌ها در گرمسار گفت: کتاب‌هاي رونمايي شده توسط مريم مونسي سرخه نوشته شده است.

حامد امامي، با تبريک دهه کرامت افزود: کتاب "سواد بصري در پوشاک" با موضوع طراحي لباس و کتاب "نقشمايه‌هاي انساني در منسوجات ايراني" با موضوع پارچه‌هاي ايراني هر دو توسط انتشارات آبان و کتاب "پوشاک ايرانيان در عصر قاجار" با موضوع پوشاک ايرانيان در ادوار تاريخ توسط انتشارات مرکب سپيد به چاپ رسيده است.

وي با اشاره به لزوم توجه بيش از پيش به کتاب و فرهنگ مطالعه خاطرنشان کرد: نگارش کتاب خوب يکي از عناصر و ابزارهايي است که مردم را به سمت مطالعه کتاب سوق داده و زمينه رشد و تعالي جامعه را فراهم مي‌کند.

مريم مونسي سرخه، مدرس، عضو هيات علمي و مدير گروه رشته طراحي پارچه و لباس دانشگاه الزهرا‌(س) تهران است و علاوه بر حضور در جشنواره‌ها و همايش‌هاي مختلف، تاکنون رتبه‌هاي متعددي نيز کسب کرده است.

مراسم رونمايي از اين کتاب‌ها با حضور معاون فرماندار گرمسار، رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گرمسار و جمعي از مسوولان، اعضاي انجمن اهل قلم و جمعي از علاقمندان به کتاب و فعالان عرصه قلم برگزار شد.

کنسرت محسن ابراهيم‌زاده برگزار شد

کنسرت محسن ابراهيم‌زاده در سالن هلال احمر سمنان در دو سانس پنجشنبه بيست تيرماه برگزار شد.

ميثم دهرويه تهيه‌کننده اين کنسرت گفت: اجراي محسن ابراهيم‌زاده پنجشنبه در دو سانس 18 و 21 در سالن هلال احمر در ميان حضور پرشور علاقه‌مندان اين خواننده برگزار شد.

وي گفت: در هر سانس اين برنامه بيش از 14 آهنگ براي علاقه‌مندان در دو پارت براي تماشاگران اجرا شد.

دهرويه درباره هم زمان بودن مراسم عفاف و حجاب در سراسر کشور گفت: قطعا اين هم زماني خوب نيست اما براي اينکه محسن ابراهيم‌زاده براي اجرا تاريخ خالي نداشت، نتوانستيم آن را جابه جا کنيم اما قطعا مردم خوب سمنان در هر دو سانس اين موضوع را رعايت کردند و توسط مجري خوب استان روزبه رحيمي اين همايش نيز اطلاع‌رساني شد.

وي گفت: بايد از مردم خوب و نجيب سمنان بسيار سپاسگزار باشم که ما را در چنين برنامه‌هايي حمايت مي‌کنند و بايد از مسوولين و ادارات فرهنگي و هنري نيز از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي، نيروي انتظامي، اماکن، ستاد امر به معروف، نهاد فرهنگي سپاه، معاونت هنري اداره کل فرهنگ و ارشاد و حراست ارشاد براي همراهي‌شان براي اين برنامه تشکر مي‌نمايم.

دهرويه درباره برنامه‌هاي آينده خود گفت: ان‌شاء‌ا... در آينده در سمنان با اجراي موسيقي سنتي همراه خواهيم بود و هم چنين اين موسسه با ورک شاپي درباره هنر بازيگري براي علاقه‌مندان با حضور اساتيد را خواهد داشت.

اجراي نمايش موزيکال "خانم خزوک" در شاهرود

نمايش موزيکال کمدي "خانم خزوک" به کارگرداني حميد کيانيان در سالن نمايش مجتمع فرهنگي هنري مهر شاهرود به روي صحنه رفت.

نمايش موزيکال کمدي خانم خزوک نوشته حميد کيانيان است که در سالن نمايش بهمن اجرا شد.

اين تيم نمايشي در سال جاري عازم شش شهر کشور براي اجرا شد و از 17 تا 19 تيرماه نيز در شاهرود به روي صحنه رفت.

نمايش خانوم خزوک يا همان سوسک سياه برداشتي آزاد از نوشته مرحوم جبار باغچه بان است که با طراحي و کارگرداني حميد کيانيان و بازيگري تيم نمايش گروه تئاتر معلولان جسمي حرکتي مشهد‌(بچه‌هاي باران) با 40 روز تمرين توسط اين تيم 13 نفره توليد شد.

اين نمايش در مراسم جشن 100 سالگي تئاتر کودک ايران در جشنواره بين‌المللي همدان در آذر سال 1397 با حضور مسئولان و هنرمندان از سراسر کشور و جهان رونمايي و اجرا شد.

رونمايي از چهار عنوان کتاب در شاهرود

چهار عنوان کتاب در مراسمي با حضور رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شاهرود و جمعي از فرهيختگان در شاهرود رونمايي شد.

در اين مراسم که در سالن جلسات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شاهرود برگزار شد از کتاب‌هاي "آن دورها ابراهيم" نوشته عماد عبادي، "زندگي اسرارآميز مورچه‌ها" اثر جانو چه با ترجمه سيده ضحي حسيني نصر، "شط خيال" مجموعه داستان طاهره رياستي و کتاب "چهار نمايشنامه" گزيده نخستين جشنواره نمايشنامه‌نويسي استان سمنان با نويسندگي عماد عبادي، امير اخوين، محمدرضا قدس‌راد و علي‌اکبر شفائيان رونمايي شد.

عماد عبادي مسئول انجمن اهل قلم شاهرود در اين مراسم به معرفي اين کتاب‌ها پرداخت و نويسندگان اين آثار قسمتي از نوشته‌هاي خود را براي علاقه‌مندان خوانش کردند.

سلسله نشست‌هاي ادبي دوشنبه‌هاي هر هفته از ساعت 17:30 در سالن جلسات مجتمع فرهنگي هنري مهر شاهرود برگزار مي‌شود.

اجراي نمايش "اسفنديار هم آري" در دامغان

نمايش طنز خياباني"اسفنديار هم آري" کاري از گروه هنري چکاد در دامغان اجرا شد.

اجراي اين نمايش خياباني به نويسندگي و کارگرداني حسام خليل نژاد با موضوع مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي در قالب طنز پس از يک هفته در محوطه مجتمع فرهنگي و هنري شهيد شاهچراغي پايان يافت.

اين نمايش با نقش آفريني هنرمندان، حسام خليل‌نژاد، مجيد مجيدي، حسين حسام‌نژاد و سيد‌سعيد شاهچراغ با استقبال مردم هنردوست دامغان روبرو شد.

حسام خليل‌نژاد کارگردان اين اثر نمايشي گفت: ترويج ارزش‌هاي اخلاقي، فرهنگي در قالب هنر تئاتر مي‌تواند باعث نهادينه شدن هرچه بيشتر فرهنگ و هنر در جامعه و افکار عمومي شود.