تاریخ 1397/04/24 - سایت های دیگر ارتباط با ما درخواست اشتراکآرشیوشناسنامهصفحه اصلی
نسخه شماره 4807 برو جستجو جستجوی پیشرفته  



 به مناسبت هفته حجاب و عفاف؛
 بي‌حجابي با حقوق افراد جامعه در تزاحم است 

يکي از بانوان سمناني در اين باره گفت: با توجه به اينکه تاکيدات زيادي در قرآن و احاديث معصومين به مسئله حجاب شده است ولي هنوز بسياري از افراد با پوشش‌ها و حجاب‌هاي نامناسب در جامعه حاضرمي شود که يکي از علت‌هاي آن جابجايي ارزش با ضد ارزش در بين خانواده‌ها مي‌باشد.

وي به نقش ماهواره در ترويج بي‌حجابي در سطح جامعه اشاره نمود و گفت: متاسفانه در منازلي که ماهواره وجود دارد پوشش و آرايش افراد خانواده از سريال‌ها و ديگر برنامه‌ها الگوبرداري شده و حتي رفتار اين خانواده را تغيير مي‌دهد که در نهايت منجر به طلاق واز هم پاشيدگي بنيان خانواده‌ها مي‌شود.

اين شهروند سمناني در ادامه افزود: متاسفانه بسياري از کسبه از بانوان بدحجاب براي رونق کاسبي خود استفاده مي‌کنند و حتي بعضي براي جلب بيش‌تر مشتري از دختران با آرايش غليظ در چنين مکان‌هايي استفاده مي‌کنند.

وي توجه مسئولين اصناف را به اين مسئله حجاب لازم دانست و بيان کرد: با توجه به اوضاع بيکاري و اقتصادي، بسياري از بانوان محجبه قصد دارند که هزينه‌هاي زندگي خود را تامين کنند ولي چون حجاب را مانعي براي اشتغال خود مي‌دانند کم کم به وسوسه افتاده و به سمت بدحجابي مي‌روند.

وي اظهار داشت: متاسفانه در بسياري از مغازه‌‌ها از فروشند گان زن براي جلب مشتريان استفاده مي‌کنند و اين افراد با آرايش‌هاي غليظ و با ظاهر آن چناني به عنوان فروشنده ساعت‌ها با مش‌تري چانه مي‌زنند تا به اصطلاح کسب درآمد کنند و حضور آنها در مکان‌هاي پر تردد بيش‌تر به چشم مي‌خورد.

خانم سرلک يکي ديگر از بانوان در اين باره مي‌گويد: دشمن با برنامه‌ريزي‌ها و اقدامات حساب شده در خصوص تهاجمات فرهنگي و الگوبرداري دختران از زنان غربي توانسته از طريق لباس‌ها نامناسب، مدگرايي و... بي‌حجابي را رواج دهد.

وي ادامه داد: هم اکنون اگر دختران وپسران براي تهيه لباس به فروشگاه‌ها و مغازه‌ها مراجعه کنند با لباس‌هايي که با فرهنگ اسلامي مغايرت داشته مواجهه مي‌شوند و هيچگونه نظارتي در خصوص فروش اين لباس‌ها وجود ندارد.

اين شهروند سمناني با اشاره به اينکه ترويج بي‌حجابي در جامعه نتيجه کم‌کاري خانواده‌ها و مسئولين است، اظهار داشت: بسياري از فروشندگان نيز تقاضاهاي مردم و سود زياد را علت فروش چنين لباس‌هايي در مغازه خود مي‌دانند و معتقدند که مردم الگوي پوشش خود را از هنرمندان در رسانه ملي و ماهواره‌ها انتخاب مي‌کنند و بايد برنامه‌ريزي اساسي در خصوص توجه به حجاب در نظر گرفته شود.

يکي ديگر از بانوان شهرستان به تروبج بي‌حجابي توسط سينما اشاره کرد و افزود: در طول سال‌هاي اخير سينما به نوعي پيشرو در جلوه‌هاي بدحجابي در جامعه بوده است و در فيلم‌هاي سينمايي هنرپيشه‌هاي زن در آن انواع بدحجابي را به نمايش گذاشته و تماشاگران نيز درخصوص پوشش نيز از آنها الگوبرداري نموده‌اند.

وي ادامه داد: رفتارهاي دوگانه بعضي از هنرمندان در فيلم‌ها و پشت صحنه آنها سبب شده که مخاطبان پيام ساخت فيلم‌هاي را جدي نگرفته و حتي حضور هنرمندان در نقش‌هاي مذهبي را تنها به عنوان کسب در آمد به حساب بياورند و حتي بسياري از بازيگران سينما با پوشش و ظاهر بسيار نامناسب در جشنواره‌ها و مراسم‌ها حاضر شده که هيچ نهادي در اين خصوص تذکر يا نظارتي ندارد.

خانم گودرزي اضافه کرد: بسياري از زنان هنرمند سينما به ترويج فرهنگ مدگرايي و بي‌حجابي غربي کمک نموده و به نوعي زنان جامعه را به سمت فرهنگ مدلينگ غربي تشويق مي‌نمايند و متاسفانه دختران امروز نيز با الگوبرداري از آنان سعي بر مهم جلوه دادن خود در نزد ديگران هستند.

آيت پيمان دبير شوراي علمي دين‌پژوهان کشور در مورد به کار بردن لفظ اجباري براي موضوع حجاب گفت: به کار بردن لفظ اجبار در ارتباط با هيچکدام با تکاليف دين مناسبتي ندارد. تمام تکاليفي که خداوند براي سعادت و کمال بشر از طريق شريعت همه انبيا تشريع فرموده هيچکدام بر مدار اجبار و تحميل نيستند.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: اجبار در موضوع حجاب بايد اينگونه تبيين شود که حجاب يک تکليف عبادي و شرعي است که دو جنبه دارد. يک جنبه متوجه حريم خصوصي مي‌شود که کسي وارد اين حريم نخواهد شد ولي يک جنبه ديگر اين تکليف مربوط به اجتماع مي‌شود يعني حجاب جنبه اجتماعي پيدا مي‌کند. حجاب از آن تکاليفي است که اگر فرد انجام ندهد در صحنه اجتماع بروز و ظهور پيدا مي‌کند و با حقوق ديگران تزاحم پيدا مي‌کند.

وي گفت: مثلا اگر تفاوت نماز را با امر حجاب بسنجيم مي‌توان گفت نماز يکي از بالا‌ترين تکاليف ماست اما چگونه است ما در امر بي‌نمازي هيچ تاکيد بر اجباري نمي‌بينيم چون بي‌نمازي جلوه بيروني ندارد و فردي که در خيابان عبور مي‌کند هيچ گونه تالي فاسدي(پيامد نامطلوب) ايجاد نمي‌کند ولو اينکه شما بدانيد او بي‌نماز است. اين امر تزاحمي با ديگران پيدا نمي‌کند اما حجاب اينگونه نيست و وقتي فرد بي‌حجاب در اماکن عمومي حضور پيدا مي‌کند تالي فاسد دارد و با حقوق افراد متدين تزاحم پيدا مي‌کند.

وي با اشاره به نحوه برخورد با مقوله بدحجابي توضيح داد: کساني که مي‌خواهند مروج و مبلغ امر حجاب در جامعه باشند بايد دقت داشته باشند که باعث گسست نسل‌هاي جديد نسبت به دين نشوند. سنت اولياء و پيامبر اکرم بايد نصب‌العين قرار گيرد که ببينيم بيان و شيوه تبليغ آنها چگونه بوده است. نبايد بر اساس سليقه يا احساسات فردي عمل کرد.

وي افزود: گاهي ديده مي‌شود برخي رفتارها نه تنها تاثير مثبتي نداشته بلکه باعث يک نوع رفتار لجاجت آميزي از طرف جوانان مي‌شود. بايد اوامر الهي را در کنار يکديگر قرار دهيم و مجموعه‌اي نگاه کنيم. اگر بناست در حيطه حجاب امر و نهي و يا تکليفي را انجام دهيم بايد روش‌مند عمل کنيم. قرآن کريم به لين بودن و احسن بودن قول و به «جادلهم بالتي هي احسن» تاکيد مي‌کند. بايد اينها را کنار هم ديد.

آيت پيمان گفت: اگر ما مي‌خواهيم دختران و زنان جامعه را نسبت به مسئله حجاب آگاهي دهيم اين امر بايد با قول احسن صورت گيرد. مسئله اول آگاهي بخشي است که بايستي متوليان امر تمام توان خود را بر آگاهي بخشي نسبت به محاسن حجاب و در درجه بعدي نسبت به مضرات بدحجابي بگذارند. همان روشي که ما در سيقا وحي و نزول قرآن مي‌بينيم.

وي ادامه داد: قرآن ابتدا با انذار به جهنم و عذاب نازل نشد و اولين آيات ناظر به بشارت و رستگاري است که «قولوا لا اله الا الله تفلحوا»، ابلاغ رسالت توسط پيامبر اکرم با بشارت است.

دبير شوراي علمي دين پژوهان کشور گفت: در بسياري از رسائل عمليه مراجع شيوه امر به معروف از نهي از منکر را در چهار مرحله با شرايط تبيين کرده‌اند که حجاب نيز شامل همين مراحل مي‌شود. لذا اول بايد آمران به معروف و ناهيان از منکر را آموزش داد.

وي افزود: اگر به صورت مقطعي بر اثر فشارهاي سياسي و اجتماعي نهادهايي وارد اجتماع شده و بخواهند اين معضل را در عرصه اجتماع و در صحن خيابان‌ها حل کنند، لطمه وارد مي‌کند و تجربه نشان داده که اين کار مثبت نبوده است. اينها همه توان خود را مصروف منع مي‌کنند و مي‌خواهند کار را در مرحله آخر حل کنند. لذا بايد فرهنگ سازي و آموزه‌هاي قرآن و سيره ائمه را با بيان آثار حجاب و فلسفه حکمت‌آميز حجاب که خداوند در قرآن تشريع فرموده اول به متوليان امر به معروف و نهي از منکر آموزش داده که به جامعه منتقل شود.

وي در مورد سيره اهل بيت عصمت و طهارت در مواجهه با افراد گناهکار گفت: اهل بيت(ع) نسبت به گنهکاران با مهرباني و ملاطفت برخورد کرده‌اند. اهل بيت سعي کرده‌اند که شخصيت گنهکار را تخريب نکنند و اگر شخصي به تکليف ديني خود عمل نکرده است نبايد او را مورد شماتت و توهين قرار داد. اهل بيت هميشه در نهايت شفقت و مهرباني همانند طبيب عمل کرده‌اند که «طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ.» اهل بيت نسبت به گنهکار به عنوان بيماري که نياز به درمان دارد نگاه کرده‌اند. مثلا آيا طبيب، بيمار را مورد سرزنش قرار مي‌دهد؟ بلکه با شفقت و مهرباني تلاش مي‌کند تا او را نسبت به چيزهايي که براي او نافع و يا مضر است، آگاه کند. امروز در رابطه با منکرات بايد چنين روشي را آموزش دهيم.

آيت پيمان در خصوص مغاطه‌اي که در مورد امر حجاب مطرح مي‌شود و آن را در نسبت با ديگر مفاسد جامعه امري با درجه اهميت کم‌تري جلوه مي‌دهند، گفت: قياس مسئله بي‌حجابي با مفاسد ديگر و اولويت دادن به ديگر مشکلات جامعه مثل اختلاس و... نسبت به امر حجاب ناشي از به کار بردن تعصبات بي‌جا در اين مباحث است. در نهج البلاغه آمده است نام افرادي برده شده است که تخطي مالي کرده‌اند و يا انحراف اقتصادي داشته‌اند که يک نمونه ابن حرمه است که حضرت دستور دادند در انظار مردم تنبيه شود. ابن حنيف نمونه ديگري است که حضرت طي نامه‌اي او را مورد توبيخ قرار داده است. اما نکته‌اي که وجود دارد در بحث فراواني‌ها و کثرت‌هاست. بحث سوء‌استفاده از بيت المال محدود به تعداد اندکي از مديران فاسد ولي امري مثل بي‌حجابي فراواني و کثرت دارد و در معرض ديد بخش زيادي قرار مي‌گيرد حساسيت بيش‌تري ايجاد مي‌کند. يعني مي‌توان گفت از اين بعد امر حجاب نه اينکه اولي باشد بلکه حساس‌‌تر است چراکه فراواني آن در جامعه زياد است و اگر چاره‌اي انديشيده نشود به سرعت در جامعه گسترش پيدا مي‌کند. اما مسائل ديگر سرعت گسترشي به اين شکل ندارند. يقينا هر چيزي به جاي خود بايد مورد بررسي قرار بگيرد.

وي گفت: دزدي و اختلاس و ديگر تخلفات بعضي مسئولين هم نقض محرمات الهي است و جرم شخصي و اما گناه غيرعلني است. قبح گناه دزدي و تخلف و ظلم و... چون مرتکبين اندک و اعمال مخفي است، در جامعه از بين نمي‌رود و همچنان به عنوان منکر الهي مي‌ماند. اما قبح بي‌حجابي و بدحجابي به علت کثرت مرتکبين و علني بودن آن از بين مي‌رود و منکر معروف و معروف منکر مي‌شود. اصلا قياس نبايد کرد تا توجيه بلامرجه براي اباحي‌گران نشود.

پيمان در پايان گفت: بايد در مسئله حجاب به موضوعات بنيادي ‌تر و اساسي ‌تري توجه شود مثلا بايد در اماکن دولتي مقرارت خاصي را وضع کرد. هر انسان عاقلي اين را مي‌پذيرد که هر محيط خاص اداري و عمومي مي‌تواند مقرارت خاصي داشته باشد. در اينجا فرد احساس اجبار ندارد و مقرارت شغلي را مي‌پذيرد و رعايت مي‌کند. اگر در اين محيط‌ها با توجيه مناسب و با وضع قوانين مناسب کار شود زمينه پذيرش اين موضوع به عنوان يک قانون فراهم مي‌شود.

پژوهشگر و محقق علوم و معارف ديني درباره اثرات فردي و اجتماعي حجاب گفت: حجاب، ممکن است به ظاهر محدوديتي به همراه داشته باشد اما اين محدوديت به انسان مصونيت مي‌دهد.

حجت الاسلام علي قهرماني افزود: ما با پذيرش اين قانون الهي در واقع به خود لطف مي‌کنيم. اگر قانون را نپذيريم يک عوارض جانبي به همراه دارد، نپذيرفتن و اجرايي نکردن قوانيني که خداوند قرار داده در زندگي عوارض جانبي دارد. لذا من با پذيرفتن آن به خود لطف مي‌کنم و خود را از اين عوارض بر حذر و به دور مي‌دارم.

قهرماني ادامه داد: يکي از اثرات فردي حجاب آرامش است. زن اگر چارچوب‌هاي مورد اشاره در شرع را شکست و کاري کرد که مرد چشم‌چراني کند، مرد نيز به جاي اينکه به دنبال زيبايي‌هاي باطني زن باشد به دنبال زيبايي‌هاي ظاهري او خواهد بود. اولين اثري که حجاب بر خود مرد و خانواده‌اش و همسرش و کساني که مي‌خواهند او را دوست داشته باشند دارد، آرامش است.

اين پژوهشگر حوزه دين ادامه داد: مورد دوم در مورد اثرات فردي و اجتماعي حجاب اين است که، اين حجاب وقتي آرامش فردي ايجاد کرد، يک اثر اجتماعي نيز دارد و امنيت اجتماعي را به دنبال مي‌آورد. همه مواردي که باعث مي‌شود فرد احساس آرامش فردي بکند در ايجاد امنيت اجتماعي او هم نقش مثبت و بالايي دارد. مثلا در جامعه اگر کسي دارايي و ماشين و خانه خود را به رخ ديگران بکشد، افرادي که از اين موارد محروم‌اند اگر سست ايمان باشند سعي مي‌کنند اين دارايي از راه‌هاي نامشروع بدست آورند. در بحث حجاب هم همينگونه است لذا اصلي ‌ترين اثرات فردي را که حجاب دارد آرامش است و در بعد اجتماعي امنيت به همراه دارد.

قهرماني در مورد نقش حجاب در تقويت بنيان خانواده گفت: زماني مرد در جامعه دچار تحريکات جنسي و غريزي مي‌شود که فرد احساس کند همسرش زيبا نيست يا زيبايي کم‌تري نسبت به ديگران دارد، اين تنش باعث درگيري‌هاي عصبي مي‌شود و در نهايت سردي روابط او با همسرش را به همراه دارد. اسلام به اين دليل در بحث حجاب تاکيد کرده که تنش‌هاي بين زن و شوهر کم‌تر شود.

قهرماني تصريح کرد: مسئله حجاب از منظر زيبايي شناسي هم قابل بررسي است. تبرج باعث مي‌شود معيار زيبايي متفاوت شود. موج بدحجابي در کشور زيبايي شناسي افراد را تغيير مي‌دهد. لذا اين مسئله باعث مي‌شود افراد احساس نقصان و کمبود کنند و براي رسيدن به آن معيار زيبايي هزينه‌هايي بکنند زيرا ذائقه افراد به اين سمت گرايش پيدا کرده و سلامت روحي و جسمي انسان را به مخاطره مي‌اندازد.

وي در پايان گفت: به جهت اينکه ذائقه افراد عوض شده است، فرد مرتبا عمل زيبايي مي‌کند و تغييري در چهره خود ايجاد مي‌کند. لذا فرد با عمل‌هاي پياپي در نهايت دچار عصبانيت و عوارض رواني مي‌شود.

يک شهروند سرخه‌اي هم با اشاره به اين که در حال حاضر دشمنان همه توان خود را براي تضعيف اين فرهنگ اسلامي در جامعه به کار گرفتند، خاطرنشان کرد: شکستن و از بين بردن قبح بدحجابي و بي‌عفتي در جامعه اسلامي هدف امروز دشمنان عليه دين و انقلاب است.

خانم صفا، نهادينه کردن فرهنگ ديني عفاف و حجاب در يک جامعه اسلامي را ضرورتي مهم عنوان کرد.

وي با بيان اين که رسيدن به يک جامعه آرماني در موضوع عفاف و حجاب نيازمند همراهي و همکاري همه بخش‌هاي کشور است، افزود: بايد همه نهادها و متوليان ديني و فرهنگي براي تحقق عملي فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه تلاش کنند.

اين شهروند در ادامه سخنان خود با تأکيد اين فرهنگ ديني تنها با بخشنامه و سمينار محقق نخواهد شد، گفت: متوليان و مسئولان اين حوزه بايد به صورت عملي وارد عرصه شوند.

صفا از هم پاشيده شدن کانون خانواده را از جمله آثار بي‌عفتي و بي‌حجابي در جامعه عنوان کرد و افزود: دشمن با ترويج بدحجابي و برخي برنامه‌هاي حاشيه‌اي به دنبال عادي سازي بي‌حجابي و بي‌عفتي در جامعه ايراني است.

وي با اشاره به اين که در حال حاضر دشمنان همه توان خود را براي تضعيف اين فرهنگ اسلامي در جامعه به کار گرفتند، خاطرنشان کرد: شکستن و از بين بردن قبح بدحجابي و بي‌عفتي در جامعه اسلامي هدف امروز دشمنان عليه دين و انقلاب است.

صفا با بيان اين که هيچ ديني مانند اسلام براي زن ارزش و احترام قائل نشده است، گفت: عده‌اي حجاب را محدوديتي براي بانوان مي‌دانند، اما بر خلاف نظر اين عده قليل، حجاب به زن کرامت و ارزش دو چندان مي‌دهد.

وي با اشاره به اين که بدحجابي و بي‌عفتي ارزش نيست، بلکه تنزل دادن جايگاه زن در جامعه است، افزود: امروز بانوان جامعه اسلامي در سايه حفظ حجاب اسلامي در بالا‌ترين مناصب دولتي نيز حضور فعال دارند.

اين شهروند با بيان اين که انقلاب اسلامي نيز براي بانوان جايگاه بالايي را در نظام اسلامي در نظر گرفته است، گفت: امروز بانوان همراه آقايان در بالا‌ترين سطح کشور نيز حضور فعال اجتماعي و سياسي دارند.

صفا با اشاره به اين که امروز در دنياي غرب زن به پايين سطح ممکن تنزل يافته است، افزود: زن در غرب به ابزاري براي خريد و فروش و تجارت تبديل شده در حالي که اين جايگاه در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بسيار ارزشمند و قابل احترام است.

وي با بيان اين که خانواده نيز در دنياي غرب جايگاهي کمرنگ دارد، افزود: خانواده رکن اصلي رشد و تعالي جامعه اسلامي را تشکيل مي‌دهد و به همين دليل است که دشمن با ابزارهاي روز تلاش مي‌کند بنيان خانواده را در جامعه اسلامي تخريب کند.

مدير بسيج جامعه زنان استان سمنان هم گفت: بار اصلي حفظ کرامت و حرمت زن مسلمان بر دوش جامعه زنان است و لازم است مؤمنين تلاش گسترده‌اي در ترويج و صيانت از ارزش‌هاي اسلامي داشته باشند.

عفت ديابي ضمن تأکيد بر اهتمام همگان بر اين امر مهم اظهار کرد: حجاب اسلامي جزء ضروريات دين و از مؤکدات آيات و روايات معصومين است و اين فريضه الهي موجب حفظ عزت و کرامت زنان و تشخيص و ارزشگذاري به مقام زن مؤمن و صيانت از حريم شخصيت انساني آنان مي‌شود.

وي افزود: حجاب و عفاف وديعه‌اي مقدس و موهبتي الهي است که انقلاب شکوهمند اسلامي آن را به زنان بازگرداند تا به داشتن آن ببالند و دوشادوش مردان براي تحقق جامعه‌اي فاطمي در راستاي نيل به دولتي مهدوي تلاشي مقدس را از خود نشان دهند.

مدير بسيج جامعه زنان استان سمنان گفت: در حال حاضر يکي از مهم‌ترين محورهاي تهاجم فرهنگي در مواجهه با نظام اسلامي تلاش براي تغيير سبک زندگي بانوان ايراني در موضوع عفاف و حجاب و عادي شدن فرهنگ غربي از طريق شبکه‌هاي ماهواره‌اي و ساير تبليغات است که باعث از هم پاشيدگي نهاد خانواده و سست شدن پايه‌هاي اعتقادي مي‌شود.

ديابي بيان کرد: بدخواهان نظام در شبيخون گسترده فرهنگي قصد دارند اين عزت و افتخار زن مسلمان را هتک کنند و با شبهه و تمسخر در تلاشند اين زينت بندگي را از آنان بگيرند.

وي افزود: دفاع از فرهنگ فاطمي و تبيين آثار مثبت آن به عنوان مترقي ‌ترين و متعالي ‌ترين طرح براي حضور اجتماعي زنان و به عنوان تنها نسخه شفابخش براي زن امروز از رسالت‌هاي مهم فرهنگ فاطمي است که با توجه به اهميت مسئله و تمرکز دشمن بر اين مهم، صاحبان فکر و انديشه و اربابان، خود بايد بيش از گذشته اين فرهنگ را به انسان امروز عرضه کنند.

مدير بسيج جامعه زنان استان سمنان تصريح کرد: ديروز مردم مسلمان ما در واقعه گوهرشاد با خون خود از حجاب و عفاف صيانت کردند و امروز در هجمه رسانه‌ها، ماهواره‌ها و فضاي مجازي، معرفت ديني و تفکر اسلامي سلاح مبارزه و صيانت از عفت و پاکي زنان و خواهران ما است.

ديابي گفت: ما زنان ايران اسلامي، امروز به عنوان سنگربان ارزش‌هاي اسلامي در برابر وضع جاهلي دنياي غرب با پاسداري از حريم حجاب به عنوان دژ امنيت زن و پيشتاز در ميادين علم و فرهنگ و سياست از حصار مستحکم فرهنگ اسلامي حفاظت کرده و از سازمان‌هاي فرهنگي، رسانه اي، دستگاه‌هاي تربيتي و ارشادي مي‌خواهيم در جهت شناساندن عمق و محتواي حجاب و عفاف برنامه‌ريزي و از نفوذ فرهنگ مبتذل غرب جلوگيري کنند تا جوانان پاک و انقلابي ما بتوانند در کمال آرامش روحي و جسمي اجتماع را به محيط کار و تلاش تبديل و سلامت رواني و اخلاقي جامعه را تضمين کنند.

وي خطاب به مسئولان دستگاه‌هاي فرهنگي گفت: مسئولان دستگاه‌هاي فرهنگي حفظ و صيانت از حريم خانواده را محور کار دستگاه‌ها و ادارات به صورت پيگير و اثربخش قرار دهند و نقش نظارتي خود را بر دستگاه‌هاي اجرايي تحت پوشش را حفظ کنند.

مدير بسيج جامعه زنان استان سمنان بيان کرد: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به عنوان نماينده مردم به دنبال اصلاح، رفع ابهام، ايجاد ضمانت اجرايي و خلق قوانين مکمل در حوزه حفظ و صيانت از فرهنگ غني عفاف و حجاب در جامعه باشند.

ديابي با بيان اينکه رسانه‌ها و صدا و سيما نيز ضمن تبيين عقلاني و منطقي امر حجاب و فلسفه پوشش نسبت به رشد باورهاي مذهبي در جامعه تلاش کنند، تصريح کرد: صدا و سيما بايد دانشگاه عمومي باشد، رسالت اصلي‌اش را که تربيت انسان‌ها است فراموش نکند و در اين رسالت فرهنگي عظيم از ظرفيت‌هاي مردمي و غيردولتي استفاده کند.

وي افزود: از کليه مراکز و نهادهاي فرهنگي خصوصا روحانيت معزز انتظار مي‌رود در جهت فراگير شدن بحث عفاف و حجاب که نماينگر جامعه ديني است؛ تلاش بيش‌تري مبذول دارند.

مدير بسيج جامعه زنان استان سمنان گفت: صيانت از حريم اخلاقي جامعه مستلزم توجه جدي به مقوله امر به معروف و نهي از منکر است و بي‌شک بار اصلي حفظ کرامت و حرمت زن مسلمان بر دوش جامعه زنان است و لازم است مؤمنين تلاش گسترده‌اي در ترويج و صيانت از ارزش‌هاي اسلامي داشته باشند.

به هر روي خانواده مهم‌ترين نقش را در رشد و تربيت افراد در جامعه دارد و اگر پدران و مادران نسبت به مسئله حجاب و ساير ارزش‌هاي جامعه بي‌توجه باشند فرزندان نيز پيرو رفتارهاي آنان بوده و نسبت به اين امر بي‌تفاوت مي‌باشند از اين رو بايد مسئله حجاب را در محيط خانواده نهادينه کرد و در امر حجاب به فرزندان آموزش‌هاي لازم داده شود.

همچنين در سطح جامعه بايد با فرهنگ سازي مناسب شاهد باشيم که دستگاه‌ها و متوليان فرهنگي بيش‌ترين نقش را در ترويج فرهنگ حجاب و عفاف داشته باشند و همه نسبت به اين امر احساس مسئوليت نمايند و تنها در هفته حجاب و عفاف به فکر اين امر يا مقوله فرهنگي نباشند و بلکه با برنامه ريزي و اقدامات اساسي در جهت ترويج فرهنگ عفاف و حجاب فعاليت کنند.

عليرضا عربي

خبرنگار روزنامه پيام استان سمنان