تاریخ 1397/02/23 - سایت های دیگر ارتباط با ما درخواست اشتراکآرشیوشناسنامهصفحه اصلی
نسخه شماره 4759 برو جستجو جستجوی پیشرفته  



 اکران سينماها در رمضان چگونه است؟  

سخنگوي شوراي صنفي نمايش با اعلام اين که «قرار است تصميم‌گيري درباره شرايط اکران فيلم‌ها در ماه رمضان در جلسه اين هفته شوراي صنفي انجام شود»، گفت: هر طرحي که به تصويب شوراي صنفي نمايش برسد، در صورتي موفق خواهد بود که بتواند تبليغات خوبي براي آن داشته باشد.

با توجه به نزديک شدن به ايام ماه مبارک رمضان، غلامرضا فرجي، سخنگوي شوراي صنفي نمايش درباره شرايط اکران فيلم‌هاي سينمايي در اين ماه توضيح داد: قرار است که نمايندگان صنوف در شوراي صنفي پيشنهادهاي خود را در جلسه‌اي که در اين هفته برگزار مي‌شود، اعلام کنند تا درباره آنها تصميم‌گيري شود؛ بنا بر اين هنوز مجوزي براي «طرح افطار تا سحر» داده نشده است.

او ادامه داد: راجع به طرح افطار تا سحر در سينماها همه ساله در شورا صحبت ‌مي‌شود و سينماداران به عنوان مجري طرح‌هاي اکران فيلم در ايام ماه مبارک رمضان پيگير اين موضوع هستند. به طور مثال بايد مشخص شود که سينماها از چه ساعتي تا چه ساعتي مي‌توانند فعاليت کنند، بهاي بليت چقدر خواهد بود و اين که چه فيلم‌هايي نمايش خواهند داشت که همه اين موارد قرار است در جلسه شوراي صنفي مورد بررسي قرار بگيرد.

فرجي با بيان اينکه هنوز پيشنهاد جديدي از طرف اصناف به شوراي صنفي نمايش داده نشده است، درباره راه‌هايي که مي‌توان از طريق آن مخاطبان بيشتري را جذب کرد، توضيح داد: به دليل اين که ما در ايام ماه مبارک رمضان به لحاظ جذب مخاطب و خروجي گيشه‌ها با کاهش مواجه هستيم، سينماداران به دنبال اين هستند که شرايط مطلوبي را براي خودشان ايجاد کنند. به همين دليل در برخي سال‌ها با اکران تعداد بيشتري فيلم و يا در بعضي سال‌هاي با کاهش بهاي بليت شرايطي را بالابردن استقبال تماشاگران ايجاد کرده‌اند.

سخنگوي شوراي صنفي نمايش با تاکيد بر اين که سينماداران براي جذب مخاطب به دنبال راه‌هاي متفاوتي هستند که فقط از راه تبليغات مناسب و به موقع مي‌توان به آن دست پيدا کرد، افزود: اگر بحث تبليغات براي هر طرحي به صورت جدي انجام شود، قطعا موفق خواهد بود اما اگر فقط خود صنف اقدام به اجراي آن کند، اتفاق خاصي رخ نمي‌دهد. در سال‌هاي گذشته تلويزيون در اين امر همکاري خوبي با ما داشت و خروجي خوبي هم گرفتيم. البته خود فيلم‌ها هم از عاملان اصلي جذب مخاطب هستند و بايد تأثير گذار باشند. اگر تبليغات مناسب از طرحي که قرار است کارگروه شوراي صنفي تصويب کند صورت بگيرد، قطعا آن طرح جواب خواهد داد.

فرجي اضافه کرد: در طرح‌هاي اجرايي براي اکران فيلم‌ها در ماه رمضان بايد براي مخاطب آيتم‌هايي را در نظر گرفت که بتواند بهترين بازخورد را از آنان دريافت کند زيرا تا قبل از افطار حضور در سينماها براي مخاطباني که روزه‌دار هستند، دشوار خواهد بود. بنا بر اين هر تخفيفي که براي مخاطب در نظر گرفته شود، کمک حال او خواهد شد. در اين صورت است که مخاطبان حق خواهند داشت زمان و مکان و حتي نوع فيلمي را که مي‌خواهند تماشا کنند، انتخاب کنند.

وي در پايان اظهار کرد: دوستان ما در شوراي صنفي نمايش مي‌توانستند زودتر اقدام به تصميم گيري درباره شرايط اکران در ماه رمضان کنند زيرا که هر چقدر زمانِ ما براي اطلاع‌رساني و تبليغات بيشتر باشد، موفقيت و استقبال از طرح بيشتر خواهد بود. در واقع جداي از اين که سينماداران و تهيه کنندگان از عوامل اصلي اجراي طرح‌هاي رمضاني هستند، اما بحث چگونگي، نحوه اجرا و اطلاع‌رساني و همچنين بررسي تمام ابعاد طرح از موارد مهمي است که بايد به آن توجه شود.


 «طعم گيلاس» دومين فيلم برتر تاريخ جشنواره کن 

نشريه گاردين در فهرست برترين فيلم‌هاي برنده نخل طلا در تاريخ جشنواره کن، فيلم «طعم گيلاس» را در جايگاه دوم قرار داد.

«پيتر بردشاو» منتقد معروف سينمايي نشريه گاردين به بهانه آغاز هفتادويکمين دوره جشنواره فيلم کن اقدام به معرفي 10 فيلم برتر از ميان برندگان نخل طلا در طول تمام ادوار برگزاري اين رويداد سينمايي کرده است و «طعم گيلاس» ساخته عباس کيارستمي را در اين فهرست بالاتر از ساخته‌هاي سينماگراني چون «فدريکو فليني»، «مارتين اسکورسيزي»، «ميشائيل‌هانکه» و «لوئيس بونوئل» در جايگاه دوم قرار داده است.

«بردشاو» در توضيح فيلم «طعم گيلاس» آورده است: «بدون شک اين فيلم يک شاهکار از عباس کيارستمي، يکي از بزرگترين شاعران سينماست. فيلمي با داستاني عجيب و غريب، زيبا و غم‌انگيز که حتي اکنون نيز نمي‌توان آن را دقيقا تفسير کرد. مردي عميقا افسرده قصد خودکشي دارد پس در گوري مي‌خوابد که يک کارگر کنده و بايد بعدا آن را پُر کند. موضوعي بهت‌آور، نامعقول، تکان‌دهنده و ناراحت کننده. فيلم به تاريک‌ترين و ناشناخته‌ترين جنبه اين موضوع آن مي‌پردازد. در اين ميان فردي تلاش مي‌کند وي را از خودکشي منصرف کند و براي اين کار شيريني و لذت زندگي هچون طعم يک گيلاس را به او يادآور مي‌شود.»

کيارستمي در سال 1997 با فيلم «طعم گيلاس» موفق شد اولين و تنها جايزه نخل طلاي سينماي ايران را کسب کند.

در اين فهرست، «مردم سوم» به کارگرداني «کارول ريد» با بازي «اورسن ولز» (برنده نخل طلاي 1949) در جايگاه نخست قرار گرفته است. موسسه فيلم بريتانيا در سال 1999 فيلم سياه و سفيد «مرد سوم» را به عنوان برترين فيلم انگليسي زبان قرن بيستم انتخاب کرد.

پس از «طعم گيلاس» و «مردم سوم» ساخته معروف «مارتين اسکورسيزي» قرار دارد، «راننده تاکسي» با بازي «رابرت دنيرو» که در سال 1976 نخل طلاي کن را از آن خود کرد.

فهرست برترين فيلم‌هاي برنده نخل طلا در تاريخ جشنواره کن به انتخاب گاردين:

1- «مرد سوم» به کارگرداني «کارويل ريد» (1949)

2. «طعم گيلاس» به کارگرداني «عباس کيارستمي» (1997)

3- «راننده تاکسي» به کارگرداني «مارتين اسکورسيزي» (1976)

4- «اتاق پسر» به کارگرداني «ناني مورتي» (2001)

5- «زندگي شيرين» به کارگرداني «فدريکو فليني» (1960)

6- «روبان سفيد» به کارگرداني «ميشائيل‌هانکه» (2009)

7- «ويريديانا» به کارگرداني «لوئيس بونوئل» (1961)

8- «داستان عامه‌پسند» (پالپ فيکشن) به کارگرداني «کوئنتين تارانتينو» (1994)

9- «پيانو» به کارگرداني «جين کمپيون» (1993)

10.- «عمو بونمي که زندگي‌هاي گذشته اش را به ياد مي‌آورد» به کارگرداني «آپچاتپونگ ويراستاکول»


 چرا پگاه آهنگراني دو سال در سينما بازي نکرده است؟ 

نشست خبري نمايش دستورالعمل‌هاي پرواز

پگاه آهنگراني گفت: ديگر المان‌هاي قبلي برايم نشان دهنده موفقيت نبود بنابراين دو سال است که در سينما بازي نکرده‌ام.

اين بازيگر سينما و تئاتر که در نشست نمايش «دستورالعمل‌هاي پرواز براي خدمه و خلبان» سخن مي‌گفت، با تأکيد بر اينکه "پروسه به اجرا رسيدن اين نمايش دو سال طول کشيده است"، يادآور شد: دو سال پيش فرهاد فزوني به من گفت که مي‌خواهد تئاتري را کار کند که ممکن است دو سال طول بکشد. اين حرف او با تصميمي که چندي پيش براي زندگي شخصي خودم گرفته بودم مقارن شد؛ زيرا من به اين فکر مي‌کردم که تا کي بايد به دنبال قراردادهايي بروم که بسيار وسوسه‌انگيز هستند اما در نهايت آن چيزي نيستند که من آن‌ها را دوست داشته باشم. بنابراين من دنبال چيز ديگري بودم و ديگر المان‌هاي قبلي برايم نشان دهنده موفقيت نبود به همين دليل دو سال است که در سينما هم بازي نکرده‌ام.

او ادامه داد: اين کار مانند آزموني براي من بود تا بتوانم تصميم بگيرم در چه حوزه‌اي فعاليت کنم. اين کار بيشتر از يک تئاتر براي من؛ نقطه چرخشي بود که در زندگي من رخ داد و الان از آن بسيار راضي هستم. اينکه يک گروه تئاتري چند سال تمرين کند و بعد هم چند سال اجرا کند افسانه شده است در واقع تهوع از سيستم حاضر باعث شد که اين کار را قبول کنم. فرهاد مرا صرفا به خاطر اينکه بازيگر سينما هستم به اين کار نياورده در صورتي که خيلي از تماشاخانه‌ها حضور يک بازيگر چهره برايشان از اصلي‌ترين عوامل به نمايش گذاشتن يک تئاتر است.

نشست خبري تئاتر «دستورالعمل‌هاي پرواز براي خدمه و خلبان» به نويسندگي و کارگرداني فرهاد فزوني شنبه 22 ارديبهشت‌ماه در کافه آپ‌آرتمان با حضور عوامل و بازيگران برگزار شد.

کارگردان نمايش «دستورالعمل‌هاي پرواز براي خدمه و خلبان» بيان کرد: هميشه يکي از آرزوهاي من قرار گرفتن در تئاتر و اجراي تمريناتي درست و طولاني در تئاتر بود که بعد از 20 سال توانستم به آن دست‌ پيدا کنم و آنقدر که تمرينات برايم هيجان انگيز است خود نمايش نيست.

فرهاد فزوني نويسنده، طراح و کارگردان اين اثر با تأکيد بر اينکه "با اجراي اين تئاتر يکي از آرزوهاي من برآورده شده است" گفت: اجراي اين نمايش که از 24 ارديبهشت‌ماه آغاز مي‌شود، تمرين‌هاي طولاني را پشت سر گذاشته و با شيوه‌اي که فکر مي‌کردم درسته به ثمر نشسته است. اين آرزو از 18سالگي من که به تنهايي به تماشاي تئاتري به نام «چيزي شبيه زندگي» رفته بودم، شکل گرفت و همان‌جا تصميم گرفتم که تئاتر کار کنم و اکنون بعد از 20 سال به اين حوزه آمده‌ام.

او ادامه داد: من به عنوان طراح گرافيک بسيار کار کردم و هميشه تمرينات تئاتر براي من اتفاق هيجان‌انگيزي بود و از دوستانم مي‌خواستم که اجازه دهند من در زمان تمرين در کنار آن‌ها حضور داشته باشم. من نوشتن را از اول راهنمايي شروع کردم ولي در پنج سال اخير قصه‌نويسي‌ را به صورت جدي دنبال کردم و سريال‌نويسي مي‌کنم که در فضاي مجازي منتشر مي‌شود. در کنار اين ماجرا شعر هم برايم بسيار مهم است و اينکه چگونه مي‌توانم بدون استفاده از کلمات احساسات خودم را در شعر بيان کنم.

فزوني اضافه کرد: بهره‌مندي از مدياهاي مختلف مثل هنرهاي تجسمي،‌ اسلايدشو، تئاتر، موسيقي و... در نهايت به اين تئاتر تبديل شد. به همين دليل ما به يک تمرين طولاني نياز داشتيم و همچنين تعداد زيادي طراح در زمينه‌هاي مختلف که ويژگي‌ها و خصوصيات منحصر به فرد خود را داشته باشند. براي ما مهم بود که افراد دغدغه شخصي داشته باشند و از بيرون دستور نپذيرند بلکه از يک احساس دروني پيروي کنند، بنابراين هر کس شيوه خودش را داشت و اين امر مديريت را کمي مشکل کرده بود.

او با بيان اينکه "آنچه که ما مي‌خواستيم اجرا کنيم قصه‌هايي بود که در طي سال‌ها نوشته شده بودم و از کشفيات دروني‌ام سرچشمه گرفته" گفت: حالا بايد با وجود گروه جديد دوباره متني نوشته مي‌شد زيرا هنگامي که بازيگري به صحنه مي‌رود بايد تک تک کلمات و جملات خود را بداند و دروغ نگفته باشد. در اين تئاتر چند قصه موازي وجود دارد و يک کشف شهود در پروسه قصه دنبال مي‌شود و برايمان مهم است که مخاطب بتواند آن را پيدا و کشف کند.

کارگردان اين اثر اضافه کرد: من با وجود آنکه گرافيک خواندم ولي هميشه سر کلاس‌هاي تئاتري حضور داشتم. به نظرم در هنر نبايد خط کشي وجود داشته باشد و هر کسي هر کاري که دوست دارد بايد انجام دهد. ولي بايد انتخاب کني که چگونه مي‌تواني احساس خود را به بهترين شکل ممکن انتقال بدهي. من در اين کار تعداد زيادي کارگردان انتخاب کردم و همين امر باعث طولاني شدن پروسه تمرين اين نمايش شد، در واقع مولف بودن افراد بسيار مهم بود و اينکه بتوانند اين مولف بودن خودشان را در جاهاي درستي اعمال کنند.

او درباره ادامه حضورش در حوزه تئاتر نيز توضيح داد: تا زماني که حرف متفاوت و جديدي براي زدن داشته باشم در اين حوزه مي‌مانم اما زماني که احساس کنم تکراري شده‌ام ديگر آن را ادامه نخواهم داد. براي من لذت‌بخش‌ترين قسمت کار زمان تمرينات است حتي از اجراي نمايش نيز هيجان‌انگيزتر است و افسوس مي‌خورم که چرا زمان تمرين تمام شد.

مارين وَن هولک ديگر بازيگر اين نمايش با بيان اينکه "من اينجا به دنيا نيامده‌ام و هلندي هستم"، اظهار کرد: من چهار سال پيش به ايران آمدم تا اينجا کار کنم. زيرا من هم دنبال چيزهاي بيشتري در زندگي بودم. در اولين روز تمرين، فرهاد کار را با يک سوال شروع کرد و پرسيد چرا ما مي‌خواهيم زنده بمانيم؟ همين سوال او باعث شد که من با حواس جمع‌تري زندگي کنم و در نهايت باعث بحث‌هايي درباره لذت در بين ما شد. من با کمال ميل در اين پروژه ماندم زيرا که در من آگاهي ايجاد کرد.

او با تأکيد بر اينکه "من در دو سال اولي که در ايران حضور پيدا کردم هيچ تئاتري را کارگرداني نکردم"، بيان کرد: من براي فهميدن اين فرهنگ به زمان نياز داشتم بنابراين تصميم گرفتم که فقط در نمايش‌ها بازي کنم. در واقع در اين دو سال چيزهاي جديدي را کشف کردم و وقتي زبان ياد گرفتم و توانستم احساسات را درک کنم و زماني رسيد که توانستم خودم کارگرداني کنم. در واقع مي‌توانم بگويم که ديگر من يک فرد خارجي نيستم.

در ادامه اين نشست فرشاد فزوني آهنگساز اين اثر نمايشي در سخناني بيان کرد: من اولين کار موزيک تئاتري‌ام را با فرهاد شروع کردم. هر دو گرافيک خوانديم و من موسيقي را ادامه دادم. از يک جايي متوجه شديم که کارمان بسيار شبيه به هم است و به همين دليل تصميم گرفتيم تا کار مشترکي را در قالب تئاتر اجرا کنيم. اين کار به فضاي ذهني من بسيار نزديک بود و در ابتدا فرهاد مي‌خواست که کل کار موسيقي باشد براي همين حوزه‌هاي مختلف را بررسي کرديم و در نهايت به اين اثر نمايشي رسيديم.

سپس نکيسا بهشتي از ديگر بازيگران نمايش اظهار کرد: اين چهارمين کار من است و مثل ديگر بازيگران تجربه زيادي ندارم. دو سال پيش فرهاد به من هم پيشنهاد همکاري در اين کار را داد و گفت که نمي‌دانم اين کار چقدر طول مي‌کشد، کي و کجا اجرا مي‌شود و چگونه خواهد بود. ما قرار است در اين اثر قسمت‌هاي مختلف زندگي را بررسي کنيم و به ويژگي‌هاي جديدي از زندگي بپردازيم. بنابر اين هر روز اين کار، جديد و در حال تکامل بود.

امير اميري طراح حرکت و بازيگردان نمايش «دستورالعمل‌هاي پرواز براي خدمه و خلبان» در سخنان کوتاهي بيان کرد: من فکر مي‌کردم در تئاتر ايران ديگر طراحي حرکت انجام نخواهم داد زيرا هر اسمي که در ايران جديد باشد آن را کم اهميت مي‌پندارند. بنابراين برايم بسيار مهم بود که چقدر آزادي دارم و مرز باريکي که بين ميزانسن و طراحي حرکت وجود دارد و بايد کارگردان آن را به خوبي درک کند در فرهاد وجود داشت، به همين دليل به اين گروه پيوستم.

نمايش «دستورالعمل‌هاي پرواز براي خدمه و خلبان»‌ از 24 ارديبهشت به مدت 60 دقيقه هر شب ساعت 20:30 تا 11 خرداد در پاليز روي صحنه است


 هنري 

جشن رمضان با برنامه‌هاي قرآني و فرهنگي هنري

در استان سمنان برگزار مي‌شود

دبير شوراي فرهنگ عمومي استان سمنان از برگزاري برنامه‌هاي ويژه ماه مبارک رمضان در اين استان خبر داد و گفت: جشن رمضان از مهمترين برنامه‌ها است که در موضوعات مختلف در اين استان برگزار مي‌شود.

محمدرضا سوقندي در شصت و ششمين نشست شوراي فرهنگ عمومي اين استان برپايي نمايشگاه‌هاي قرآني در هشت شهرستان، اجراي 30 نمايش خياباني، برپايي 12 محفل قرآني، 18 نشست علمي تحقيقي قرآني و 12 شب شعر و ادب از جمله اين برنامه‌ها است.

وي با بيان اينکه در اين جشن دو هزار جلد قرآن کريم نيز در استان سمنان اهداء مي‌شود اظهار داشت: برپايي هفته قرآن وعترت از ديگر برنامه‌هايي است که پس از ماه مبارک رمضان در شهرهاي مختلف استان سمنان برگزار مي‌شود.

سوقندي در اين نشست که به صورت مشترک با شوراي هماهنگي و گسترش فعاليت‌هاي قرآني اين استان برگزار شد با اشاره به تدوين سند توسعه قرآني گفت: اين سند در اختيار اعضاي اين شورا قرار گرفته و در همايش کارشناسان قرآني استان‌ها که پس از ماه مبارک رمضان در سمنان برگزار خواهد شد رونمايي مي‌شود.

در اين نشست که با حضور نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه سمنان، معاون سياسي امنيتي و اجتماعي استانداري سمنان و ساير اعضا در دفتر امام جمعه سمنان برگزار شد مسوولان کارگروه‌هاي پژوهش و آموزش عالي، آموزش عمومي و تبليغ و ترويج شوراي هماهنگي و گسترش فعاليت‌هاي قرآني اين استان برنامه‌هاي ماه مبارک رمضان و عملکرد اين کارگروه‌ها را بيان کردند.

معرفي فيلم سينمايي خجالت نکش

فيلم خجالت نکش به کارگرداني رضا مقصودي و تهيه کنندگي سيدامير پروين حسيني اولين نمايش آن در جشنواره فيلم فجر 96 اتفاق مي‌افتد و موضوع کمدي دارد.

در ادامه به معرفي بازيگران داستان موضوع و نقد اين فيلم به همراه تيزر و عکسهاي و زمان اکران آن مي‌پردازيم.

داستان و موضوع فيلم خجالت نکش

داستان زندگي زن و شوهري با بازي احمد مهرانفر و شبنم مقدمي را روايت مي‌کند که با داشتن عروس، داماد و نوه، در سن ميانسالي بچه‌دار مي‌شوند. اين اتفاق آن هم در روستايي کوچک که هيچ چيز از ديد اهالي پنهان نمي‌ماند، زن و شوهر را دچار اتفاقاتي کميک و بامزه مي‌کند. اتفاقاتي که در نهايت باعث جدال اين دو با يکديگر مي‌شود و...

بازيگران فيلم خجالت نکش

احمد مهران فر / شبنم مقدمي / سام درخشاني / شهره لرستاني / ليندا کياني / الناز حبيبي / سيدعلي صالحي / سميرا حسيني / بانيپال شومون / ميثاق جمشيدي / عليرضا رئيسي / فرانک تمنايي / کاوه آهنگر

جشنواره ملي «نقش تن پوش» در صبا

نمايشگاه جشنواره ملي «نقش تن پوش» در صبا برپا مي‌شود.

ششمين جشنواره ملي «نقش تن پوش» طي روزهاي 25و 26 ارديبهشت ماه با مشارکت معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي دانشگاه هنر، 5 توليد کننده تن پوش و پوشاک کشور، فرهنگستان هنر و موسسه صبا در تالار ايران و نگارخانه استاد فرشچيان برگزار خواهد شد.

مراسم افتتاحيه اين جشنواره 25 ارديبهشت ماه از ساعت 17 تا 19 در تالار ايران فرهنگستان هنر با معرفي نفرات برگزيده و اهداي جوايز به طراحان برتر برگزار خواهد شد. در ادامه نيز نمايشگاه تي‌شرت با مفهوم فرهنگ و تمدن ايراني در گالري فرشچيان گشايش خواهد يافت که در آن آثار 80 طراح از ميان دانشجويان و هنرجويان سراسر استان‌هاي ايران ارائه مي‌شود.

نمايشگاه آثار تا 26 ارديبهشت از ساعت 10 تا 18 در نگارخانه آيينه موسسه صبا ميزبان علاقه مندان خواهد بود

«خندوانه» جديد از 4 روز ديگر

تلويزيون با پخش تيزر «خندوانه»، از آغاز پخش فصل جديد اين برنامه از چهارشنبه 26 ارديبهشت ماه) خبر مي‌دهد.

اولين قسمت از فصل پنجم برنامه «خندوانه» از هفته پاياني ارديبهشت ماه با طراحي و اجراي رامبد جوان از شبکه نسيم پخش خواهد شد. به گفته رامبد جوان کارگردان و مجري «خندوانه» در حال حاضر روزهاي چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه براي پخش اين برنامه در نظر گرفته شده است.

جوان پيش از اين توضيح داده بود: ما قول داده بوديم «خندوانه» را فروردين ماه به آنتن تلويزيون برسانيم اما واقعيت اين است که آنقدر کار داشتيم که نشد؛ از تهيه جا تا دکور جديد و غيره. اما قول مي‌دهيم از 26 ارديبهشت ماه به آنتن برسيم. بر اين اساس «خندوانه» تا ايام محرم پخش مي‌شود و پس از محرم و صفر نيز مجددا روي آنتن خواهد رفت.

دکور جديد «خندوانه» در بلوار ارتش ساخته شده است. علاقه‌مندان به عروسک جناب خان نيز مي‌توانند در سري پنجم اين برنامه شاهد حضور اين عروسک باشند.