تاریخ 1396/05/03 - سایت های دیگر ارتباط با ما درخواست اشتراکآرشیوشناسنامهصفحه اصلی
نسخه شماره 4536 برو جستجو جستجوی پیشرفته  



 با افزايش 5/1 درصدي؛
 بيش از 97 درصد جمعيت استان باسوادند 

سرويس خبر

معاون سوادآموزي آموزش ‌و پرورش سمنان با اشاره به افزايش 1.5 درصدي افراد باسواد 10 تا 49 ساله اين استان گفت: بر اساس آخرين نتايج سرشماري نفوس و مسکن، 97 درصد از افراد 10 تا 49 سال سمنان باسوادند.

به گزارش اداره اطلاع‌رساني و روابط عمومي آموزش و پرورش استان سمنان، علي سبوحيدر گردهمايي کارشناسان سواد‌آموزي شهرهاي استان که در دامغان بر گزار شد افزود: بيسواداني که در کلاس‌هاي نهضت سوادآموزي شرکت کنند و با‌سواد شوند، پاداش مي‌گيرند.

وي اظهارکرد: در قالب طرح بن بي‌سوادي، هر فرد بي سوادي که در کلاس‌هاي آموزشي شرکت کند، 10 ميليون ريال به عنوان پاداش دريافت مي‌کند.

معاون سوادآموزي آموزش‌و پرورش سمنان با بيان اينکه 97 درصد مردم استان سمنان با‌سواد هستند، گفت: دو هزار نفر بي‌سواد در استان سمنان شناسايي شدند.

سبوحي خاطرنشان کرد: سامانه ثبت فراگيران سواد براي شناسايي و آموزش بي‌سوادان در استان به عنوان بانک اطلاعاتي راه‌اندازي شده است.

حسن کاتبي مدير آموزش و پرورش شهرستان دامغان نيز گفت: دامغان تنها شهر کشور است که مرکز يادگيري محلي دولتي با 200 نفر از سواد‌آموزان و کودکان کار دارد که علاوه بر دروس علمي، مهارت‌هاي زندگي و آسيب‌هاي اجتماعي را آموزش مي‌دهد.


 يکم تا سوم شهريور ماه امسال؛
 استان سمنان ميزبان جشنواره سفره ايراني، فرهنگ گردشگري 

سرويس خبر

سرپرست معاونت گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان گفت: استان سمنان از يکم تا سوم شهريور ماه امسال ميزبان جشنواره سفره ايراني، فرهنگ گردشگري است.

به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان، «مريم سلمانيان» در گفت‌و‌گويي افزود: رويداد گردشگري سفره ايراني امسال و با حضور استان‌هاي منطقه چهار شامل سمنان، خراسان رضوي، خراسان شمالي، خراسان جنوبي در استان سمنان برگزار مي‌شود. وي گفت: در اين جشنواره غذاهاي محلي استان‌هاي سمنان، خراسان‌رضوي، جنوبي و شمالي معرفي مي‌شود و برگزيدگان بخش غذاي اين رويداد گردشگري به ليست غذاهاي رستوران و مراكز پذيرايي كشور افزوده مي‌شوند.

سلمانيان افزود: برگزاري مسابقه انتخاب پيش غذا و دسر و دمنوش برتر محلي و برپايي غرفه‌هاي ارائه غذاهاي سنتي استان و صنايع دستي مرتبط با سفره ايراني نيز از ديگر بخش‌هاي اين رويداد است. وي برندسازي غذاهاي ايراني در صنعت گردشگري جهان، استانداردسازي واحدهاي پذيرايي ملي و بومي، جذب گردشگر، حمايت از تنوع فرهنگي و غذايي و معرفي غذاهاي سالم به مردم و گردشگران را از اهداف اين رويداد عنوان كرد.

ادامه در صفحه 4


 در قالب جشنواره فرهنگي هنري ماه هشتم کتابخانه و موزه ملي ملک؛
 دو نمايشگاه در موزه‌هاي استان سمنان برپا مي‌شود 

سرويس خبر

مسئول موزه‌هاي اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: دو نمايشگاه در موزه‌هاي "اقوام گرمسار" و "آب" شاهرود در قالب جشنواره فرهنگي هنري ماه هشتم کتابخانه و موزه ملي ملک برپا مي‌شود.

به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان، «سروش‌هاشمي» امروز و در گفت و گويي افزود: نمايشگاه "زن در آئينه مکتوب" در موزه اقوام گرمسار و نمايشگاه "سيمرغ" در موزه آب شاهرود برگزار مي‌شود.

وي گفت: نهمين جشنواره فرهنگي- هنري ماه هشتم، همزمان با هشتاد سالگي وقف کتابخانه و موزه ملي ملک، به مناسبت آغاز دهه کرامت در نخستين موزه وقفي- خصوصي ايران برگزار مي‌شود.

هاشمي افزود: کتابخانه و موزه ملي ملک به عنوان بزرگ‌ترين موقوفه فرهنگي ايران، هر ساله دهه کرامت را در قالب جشنواره‌اي فرهنگي- هنري با نام ماه هشتم با برنامه‌هايي گوناگون در دو حوزه تخصصي موزه‌داري و کتاب‌داري و آموزش‌هاي تخصصي در گستره فرهنگ و هنر ايراني- اسلامي برگزار مي‌کند. وي گفت: اين جشنواره امسال در دو بخش نشست‌هاي تخصصي و نمايشگاه‌هاي سيار از سوم تا سيزدهم مرداد ماه برپا مي‌شود.

مسئول موزه‌هاي اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان افزود: در بخش نمايشگاه‌هاي سيار هشت نمايشگاه در شهرهاي مختلف برگزار مي‌شود که دو نمايشگاه از اين تعداد به موزه‌هاي استان اختصاص دارد.

وي با اشاره به اينکه در نمايشگاه زن در آئينه مکتوب 12 تابلو شامل نسخ مکتوب و خطي گنجينه موزه ملک در خصوص زن، در موزه اقوام گرمسار به نمايش گذاشته مي‌شود، گفت: بازديد از اين نمايشگاه به مناسبت دهه کرامت رايگان است.

هاشمي افزود: نمايشگاه سيمرغ نيز شامل تصاوير پرندگان در فرهنگ و هنر ايراني- اسلامي و حاوي تصاوير 30 پرنده برروي آثار لاکي، جلد قرآن، قلمدان و سکه‌هاي موجود در موزه ملک است که در موزه آب شاهرود به نمايش گذاشته مي‌شود.

موزه اقوام در گرمسار- بلوار آيت‌الله کاشاني- خيابان سلمان فارسي- ساختمان باقري و موزه آب شاهرود در شاهرود- ميدان جمهوري- خيابان مصلي- پلاک 43-تکيه برنجي واقع شده است.

علاقمندان مي‌توانند از سوم تا سيزدهم مرداد ماه امسال از اين نمايشگاه‌ها ديدن فرمايند.


 «مشق‌ روز» شمار 51 
نويسنده : سيد‌رضا اکرمي

پس از شرکت در جلسه عفاف و حجاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، کتاب راز فريب تاليف يوسف غلامي که روي جلد نوشته شده، هفدهمين چاپ است را خواندم. نکاتي را قلم زدم که خدمت شنوندگان پيام استان سمنان تقديم مي‌نمايم.

انتخاب حجاب با خود چندين انتخاب را دارد، چون نماز و روزه و امر ‌به‌معروف و نهي‌از منکر چندين مطلب را با خود دارند و نماز محور عبادت، طهارت ، قبله، زمان و عدد و رقم و نيت و حلال بودن لباس است. حجاب به وضوح اعلام مي‌دارد که صاحب آن خصوصي است و نه عمومي. براي تحصيل، تدريس، تلاش و درمان کاري از خانه بيرون آمده است نه براي جلوه‌گري و خود‌نمايي و عرضه کردن خود به ديگران، از وي انتظارات غيرعرفي و شرعي و قانوني و اخلاقي نداشته باشند و در بي‌حجابي و بدحجابي دريچه‌هاي انحرافي و خطر‌ساز به سوي خود باز مي‌شوند. بدانيم محيط کار جاي نمايش جاذبه‌هاي زنانه نيست.

انتخاب لباس و رفتار و گفتار را نمي‌توان به سليقه‌هاي افراد واگذار نمود، چون به شمار آدم‌ها سليقه‌ و راي شخصي وجود دارد و در صورت به وجود آمدن اختلاف بين پدر و دختر و همسر وي و خواهر چه کسي مي‌تواند داوري نمايد و توافق به وجود آورد و مصالحه پديد آورد. بنابراين عقل و شرع و عرف و قانون بايد سبک و فرم و ضابطه در مورد پوشش و رفتار و گفتاري به وجود آورند که جلوه‌گري و خودنمايي و اشتها‌سازي و انحراف‌آفريني با خود نداشته باشند وگرنه خانواده سالم شکل نمي‌گيرد و طلاق بيشتري پديد مي‌آيد.

در ازدواج تعهد به خانواده و اصول اخلاقي در پرتو اعتقاد به حجاب معنا و جايگاه مي‌يابد و هر وظيفه و مسئوليت معناي خاص مي‌يابد. يادآور مي‌شويم که همه‌چيز «صداقت، امانت، عبادت، طهارت، تعالي و تکامل» در حجاب تنها خلاصه نمي‌شود و فقط مي‌گوييم انبوهي از نابساماني‌هاي اخلاقي، اجتماعي و رواني با حجاب پالايش مي‌يابند و صد‌البته بقيه امور نابسامان در پرتو حجاب حقيقي يعني تقوا، تدين، تعاون، تواصي و رحمت تامين مي‌شوند. در نماز آمده است «إِنَّ الصَّلَوةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ» بي‌شک در پرتو نماز، زشتي‌ها، پليدي‌ها و ستم‌گري ممنوع است و در مورد روزه مي‌خوانيم «اذا صمت فليصمسمعك و بصرك و شعرك و جلدك و کل شيء منک» وقت روزه‌گرفتن چشم و گوش و زبان و همه وجودت روزه باشد نه فقط خوردن و آشاميدن.

زن با حجاب خود تصميم مي‌گيرد که چه لباس متين، رفتار و گفتار متين داشته باشد، ولي زن بي‌حجاب تصميم‌گيرنده نيست بلکه چشم‌هاي ديگران و نگاه‌هاي ديگران براي او تصميم مي‌گيرند و جلوه‌گري و طنازي براي ديگران تعيين‌کننده نوع لباس و مو و آرايش مي‌باشد.

نويسنده کتاب راز فريب مي‌نويسد: من در طي چندين سال تحقيق و گفتگو با گروه‌هاي مختلف زنان به اين حقيقت تلخ دست يافتم که زنان بي‌حجاب کشور ما، خيلي بيشتر از زنان نيمه‌برهنه غربي در پذيرش حجاب ستيز مي‌ورزند و آن‌گاه که در غرب در جلسات عمومي و خصوصي از ارزش‌هاي معنوي و اخلاقي صحبت کنيد، اغلب متاثر مي‌شوند و به فکر عميق فرو‌مي‌روند و به شما چنان خيره مي‌شوند که گويا پيام وحي مي‌خوانيد ولي در سرزمين ما که از زمين و آسمان بانگ ارزش حجاب بلند‌ است، عکس‌العمل آن‌گونه‌اي نمي‌يابيد.‌(ص 23) زنان ما نظام سرمايه‌داري نمي‌شناسند و زخم‌خورده‌ سياست‌هاي آنان نيستند و چون در نعمت نتايج دين خود غرق‌اند، قدر ارزش‌ها چون حجاب و دستاوردهاي آن را نمي‌دانند. زنان و دختران ما به غرب سفر نکرده‌اند تا نقش حجاب را دريابند و اينجا از زندگي سالم‌تر و بي‌دغدغه‌تر و آرام‌تر بهره مي‌برند، اما به شکلي به نيمه برهنگان غرب افتخار مي‌کنند.

ميان حيا و طرز پوشش رابطه وجود دارد و حيا سرمايه دروني است که طرز پوشش در آن اثرگذار است و رفتارهاي اجتماعي و پوشش نامتناسب حياي پيشين را در معرض خطر مي‌دهد و بستر لغزش مي‌شود. آنچه در جامعه ما وجود دارد صورت حجاب است نه حقيقت حجاب، حقيقت حجاب مجموعه‌اي از رفتارها، طرز پوشش و متانت در گفتار و نگاه است و همه اين‌ها با حيا آميخته است و با آگاهي از مباني و چرايي و فلسفه حجاب به وجود مي‌آيد. دزدها با وجود داشتن درب باز و موتور روشن سراغ ماشين نمي‌روند، آن که خاموش است و در آن بسته است و فرمان قفل مي‌باشد، به سراغ وي مي‌روند.