تاریخ 1396/02/13 - سایت های دیگر ارتباط با ما درخواست اشتراکآرشیوشناسنامهصفحه اصلی
نسخه شماره 4471 برو جستجو جستجوی پیشرفته  



 5 فيلم از کارگردانان ايراني در بازار جشنواره کن
 فيلم‌هاي ايراني در بازار جشنواره کن 

کمپاني «دريم لب» به مديريت نسرين ميرشب، 5 فيلم را در بازار هفتادمين جشنواره فيلم کن عرضه خواهد کرد.

فيلم‌هاي «رگ خواب» به کارگرداني حميد نعمت‌الله، «اسرافيل» ساخته آيدا پناهنده، «تابستان داغ» از ابراهيم ايرج‌زاد، «يک کاميون غروب» ساخته ابوالفضل صفاري و «ماکي» از نغمه شيرخان، پنج فيلمي هستند که از سوي کمپاني «دريم لب» در بخش بازار هفتادمين جشنواره بين‌االمللي فيلم کن به خريداران بين‌المللي عرضه مي‌شود.

فيلم «رگ خواب» يکي از فيلم‌هاي حاضر در بخش رقابتي سي‌وپنجمين جشنواره فيلم فجر بود. اين فيلم که جديدترين ساخته حميد نعمت‌الله بعد از «آرايش غليظ» است با ليلا حاتمي، کورش تهامي، الهام کردا و حميدرضا آذرنگ، روايتگر داستان زني است که در برخورد با ديگران دچار اضمحلال مي‌شود.

«رگ خواب» در جشنواره سي‌وپنجم فجر سه جايزه از جمله سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اصلي زن (ليلا حاتمي) را دريافت کرد.

فيلم «اسرافيل» به کارگرداني آيدا پناهنده نيز يکي ديگر از فيلم‌هاي پذيرفته شده در بخش مسابقه‌ي جشنواره فجر سال گذشته بود.

اين فيلم درامي درباره چالش‌ها و نيازهاي عاطفي و روابط انساني است و در خلاصه داستان آن آمده است: «مردي که ماهي را دوست داشت بازگشته است. دختري که بهروز را دوست دارد باز مي‌گردد. مرده‌گان زنده مي‌شوند.»

هديه تهراني، پژمان بازغي،مريلا زارعي، هدي زين‌العابدين، پوريا رحيمي سام، سهيلا رضوي، علي عمراني، سودابه جعفرزاده، علي شيدايي‌فر، فريماه حسيني‌پور و يوسف بختياري بازيگران «اسرافيل» هستند که به تهيه‌کنندگي مستانه مهاجر ساخته شده است.

«تابستان داغ» اولين فيلم بلند سينمايي ابراهيم ايرج‌زاد نيز يکي از فيلم حاضر در بخش رقابتي جشنواره فجر بود که در 13 بخش نامزد کسب جايزه از اين رويداد سينمايي بود و در نهايت سيمرغ بلورين بهترين فيلمبرداري و تدوين را دريافت کرد.

علي مصفا، پريناز ايزديار، مينا ساداتي، يسنا ميرطهماسب و صابر ابر بازيگران اصلي اين فيلم هستند و ليلي فرهادپور، بهاره رياحي، سياوش چراغي پور، رويا بختياري از ديگر بازيگران به شمار مي‌روند.

فيلم «يک کاميون غروب» که با نام «بي‌سايه» نيز شناخته مي‌شود، ساخته ابوالفضل صفاري، محصول مشترک سينماي ايران و آلمان است که اولين نمايش خود را در بخش بازار سي‌وپنجمين جشنواره جهاني فجر تجربه کرد و حالا براي عرضه به خريداران خارجي در بازار کن عرضه مي‌شود. اين فيلم با بازي پژمان بازغي، روشنک گرامي، نادر فلاح و سامان صفاري، منظر لشگري حسيني، اميررضا وزيري، خسرو بامداد و مسعود مهرگان، nاستان خانواده‌اي را روايت مي‌کند که در محل زندکي خود که شبيه کاروانسرا است پذيراي گردشگران هستند اما با ورود يک گروه موسيقي زيرزميني به آنجا که يک زن ناشناس هم همراه آن‌هاست و با فشاري که براي تخليه آن محل مواجه هستند، درگير ماجراهايي مي‌شوند.

اما فيلم «ماکي» ساخته نغمه شيرخان نيز براي اولين بار در بازار جشنواره کن رونمايي مي‌شود. اين فيلم که محصول مشترک سينماي آمريکا و ژاپن است؛ روايت داستاني عاشقانه در قلب نيويورک است و تمامي بازيگران آن نيز خارجي هستند.

هفتادمين جشنواره فيلم کن از تاريخ 17 تا 28 مي‌(28 ارديبهشت تا 7 خرداد) در فرانسه برگزار مي‌شود.


 نقدي بر نمايش زندگي گاليله  

نمايش (زندگي گاليله) روي صحنه است. بيشتر از دو ساعت بازي و گفتگو درباره زندگي کسي که از نقاط عطف تاريخ علم است. جايي است که کليسا به بي­رحمانه­ترين شکلي روبروي واقعيت ايستاده تا ساختار از پيش تعيين شده­اش آسيبي نبيند. جايي که مامور انگيزاسيون حتي امکان تحت فشار قرار دادن بالاترين مقام ديني واتيکان را داراست. جايي که در کتاب­هاي تاريخ درباره­اش بسيار نوشته شده و ...

همين‌جا سوالي پيش مي­آيد. با اين­همه روايت که درباره زندگي گاليله وجود دارد، چرا برشت تصميم گرفته اين متن را بنويسد؟ آيا برشت تنها براي ايجاد فرصت بازي و ديالوگ اين مقطع، اين موقعيت و اين موضوع را برگزيده؟

بارها و بارها با دوستان عزيز هنرمندم درباره اينکه چرا ديگر شاعر و نويسنده ماندگاري آنگونه که حافظ و فردوسي و خيام بوده­اند، ظهور نمي­کند؛ بحث کرده­ايم. اعتقاد شخصي من به اين بود که گستردگي ارتباطات در جامعه امروزي، مجال پرورش چنين ابرمرداني را نمي­دهد و با گسترش امکان انديشيدن، ضرورتي هم به حضور چنين بزرگاني نيست. درد فقدان شيرآهن­کوه­مردان ادبيات، درد فقدان زخم است نه درد حاصل زخم.

ديدن نمايش گاليله و گوش کردن به ديالوگ­هاي شخصيت­ها چند جمله بر اعتقادات من در اين زمينه اضافه کرد.

گاليله در حال محاکمه است. دوستان و شاگردانش در اين باره بحث مي­کنند که آيا او به اشتباهش اعتراف مي­کند يا نه و اميدوارند او پاي اعتقاداتش بماند و اعتراف ننگين (کذب عقيده)اش را ارائه ندهد. زنگ کليسا به صدا در مي­آيد و جارچي متن اعتراف گاليله را مي­خواند. دوست­دارانش نااميدند. عصباني‌اند و گاليله مي­رسد. کسي مي­گويد :« بيچاره ملتي که قهرمان ندارد.» و گاليله جمله طلايي برشت را مي­گويد. جمله­اي که معتقدم برشت تمام ماجراهاي ( زندگي گاليله) را نوشت تا به همين جمله برسد. ( بيچاره ملتي که به قهرمان نياز دارد.)

اين حرکت افول همچنان ادامه پيدا مي­کند. در صحنه آخر (آندره­آ سارتي) به گاليله مي­گويد:« شما به ما آموختيد که دست­هاي آلوده، بهتر از دست­هاي خالي است.» گاليله کمي با او همراه مي­شود و ذوق يک انسان از ماندگار شدنش را به نمايش مي­گذارد اما خيلي زود از کوره در مي­رود و تاکيد مي­کند که ترسيده. از ماشين‌هاي مجازات ترسيده. تاکيدي که معناي تلخي دارد. ترس از ماشين­ها، براي کسي مثل گاليله به معناي ترس از علم است. گاليله ديگر قهرمان نيست اما علم مسير خودش را ادامه خواهد داد. زير لباس آندره­آ از مرز‌هاي سلطه کليسا عبور کرده و خودش را به اثبات مي­رساند. علم جامعه بدون قهرمان است اما آيا عالمان و دانشمندان هم چنين هستند؟

تحليل درست کارگرداني از متن موجب شد تا همين جمله، به عنوان رگ اصلي نمايش، تجلي بيابد. در طول نمايش هيچکس، بازي درخشاني از خودش به نمايش نمي­گذارد. نه اينکه نتواند، نه. بازيگران صحنه آخر، مخصوصا گاليله پير و ناتوان، اجرايي کاملا حسي و قابل توجه به نمايش گذاشتند که نشان مي­داد توانايي چنين بازي­اي را داشتند اما الزامات محتوايي متن و تحليل مناسب کارگردان، مانع از چنين نمايشي مي­شد.

تحليل متن خوب بود و نمود هم داشت، چون دقيقا ديالوگي که بيشتر از هر ديالوگ ديگري، تماشاگران را به خنده وادار مي­کرد؛ چند لحظه بعدش مورد تاکيد قرار مي­گرفت و بازيگرش خارج از فضاي نمايش گاليله به عنوان گزارشگر وضعيت خود بيان مي­کرد که اين جمله را برشت ننوشته و من خودم آن را گفتم. خودي که تنها نقشي کوتاه دارد. خودي پير و فرتوت و نادان که معتقد است جهل گاليله بي­پايان است نه جهل خودش. همين­جا برشت هم از سکوي قهرماني اين اثر پايين مي­آيد. بازيگري ساده، ديالوگي خنده­آورتر از ديالوگ­هاي برشت ارائه کرد.

اگر نمايش بدون حرکت پاياني به انجام مي­رسيد، کارگردان قهرمان نمايش بود. قهرماني که به واسطه درک مناسب اثر، شايسته تقدير هم مي­شد اما همان تحليل مناسب موجب شد تا صحنه آخر هم عملي غريب داشته باشد. کارگردان از نقش کارگرداني‌اش فاصله گرفته، بدون لباس نمايش، روي سن مي­آيد و آخرين گزارش را مي­خواند. او يک خروج فرمي فاحش نسبت به کل نمايش است. او ديگر قهرمان نمايشش نيست. او بخشي از اجتماعي است که به خاطر نداشتن قهرمان تاسف مي­خورد. بخشي از بيچارگان.

مهدي زارع


 خبر 

نمايشگاه نقاشي "رنگ پنهان هستي"

در سمنان برپا شد

دکتر کواکبيان و جمعي از مسوولين هفته گذشته از نمايشگاه استاد اسدالله شريعت پناهي بازديد نمودند.

دکتر کواکبيان نمايشگاه فوق را بسيار فاخر دانست و يادآور شد اثر‌هاي فوق بسيار زيبا و به صورت مفهومي مي‌باشد. وي همچنين خواستار برپايي اين نمايشگاه در تهران شد.

نمايشگاه آثار نقاشي سيداسدالله شريعت پناهي با عنوان "رنگ پنهان هستي" در نگارخانه سيمرغ مجتمع فرهنگي هنري کومش سمنان برپا شد.

اين نمايشگاه با همکاري انجمن هنرهاي تجسمي سمنان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان سمنان دائر شد

در اين نمايشگاه قريب 30 اثر نقاشي از هنرمند و استاد نقاشي اسدالله شريعت پناهي در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نمايشگاه نگارگري با عنوان "هزار و يک شب"

در سمنان برپا مي‌شود

نمايشگاه آثار نگارگري يک هنرمند اصفهاني و از دانشجويان سمنان با عنوان "هزار و يک شب" چهارشنبه اين هفته در مجتمع فرهنگي هنري کومش سمنان برپا مي‌شود.

اين نمايشگاه ساعت 18 چهارشنبه چهاردهم ارديبهشت همراه با مراسمي در تالار حکيم الهي اين مجتمع فعاليت خود را آغاز مي‌کند.

در نمايشگاه مذکور آثار نسرين صفائيان از هنرمندان انجمن هنرهاي تجسمي سمنان به مدت يک هفته در معرض ديد علاقه‌مندان به هنر نگارگري قرار مي‌گيرد.

نمايشگاه هزار و يک شب تا بيستم ارديبهشت عصرها از ساعت 17 تا 20 به استثناي جمعه‌ها در گالري سيمرغ مجتمع فرهنگي هنري کومش سمنان آماده پذيرايي از دوستداران اين هنر است.

شهرداري سمنان برگزار مي‌نمايد

اجراي حسن ريوندي در سالن غدير سمنان

به مناسبت ميلاد با‌سعادت حضرت علي اکبر‌(ع) و روز جوان، سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري سمنان برگزار مي‌کند.

جشن بزرگ ميلاد با حضور هنرمند برجسته کشوري، حسن ريوندي در تاريخ 16/2/1396 در سالن غدير برگزاري مي‌شود. علاقه‌مندان مي‌توانند جهت اطلاعات بيشتر و تهيه بليت با روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري سمنان تماس حاصل نمايند.