تاریخ 1396/01/16 - سایت های دیگر ارتباط با ما درخواست اشتراکآرشیوشناسنامهصفحه اصلی
نسخه شماره 4449 برو جستجو جستجوی پیشرفته  



 آب انبار سنادره مخروبه‌اي ناشناس در ديار قومس 

آسياب‌هاي شهر سمنان، با وجود داشتن قدمتي طولاني به مرور زمان و با کم توجهي بارز مسئولين ميراث فرهنگي، به مخروبه تبديل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار روزنامه پيام استان سمنان به نقل از قومس، بي‌ترديد آثار تاريخي و ميراث فرهنگي هر کشور، نمايانگري از پيشينه و تاريخ پر فراز و نشيب آن ديار و يادمان و سند افتخاري آن سرزمين مي‌باشد.

حفظ و نگهداري و در کنار آن مرمت و بازسازي اين گنجينه‌هاي باستاني به قدري داراي اهميت مي‌باشد که بايد در راستاي اين امر برنامه ريزي‌هاي دقيق فرهنگي، عمراني انجام گرفته و به صورت مستمر ادامه يابد.

شکي نيست اين آثار کهن که يادگار گذشتگان ماست از ارزش بالايي برخوردار بوده و بايد صحيح و سالم، نسل به نسل به آيندگان انتقال يابد.

ميراث تمدن هر ديار که در واقع ميراث همگاني مردم آن سرزمين به شمار مي‌رود شاخصه تغييرات زمان را به نحو احسن به نمايش گذاشته و اصالت آن ديار را به رخ مي‌کشد.

اما متاسفانه مبحثي که در بسياري از جلسات مورد گفتگو قرار مي‌گيرد عدم بازسازي و مرمت اين يادمان‌ها مي‌باشد که به عبارتي هويت فرهنگي هر کشور به حساب مي‌آيند و اصالت آن سرزمين را بازگو مي‌کند.

در حالي که شاهديم در بسياري از شهرها و نقاط کشورمان از کوچکترين آثار به جا مانده بهترين نگهداري صورت گرفته و از آن مرمتي در خور و شان يه اثر باستاني انجام مي‌گيرد جاي بسي تاسف که در شهر سمنان آثار تاريخي به جا مانده اصيلي که از دل تاريخ به يادگار مانده اند مورد بي‌توجهي مشهود و علني مي‌باشند.

آب انبار که در گويش سمناني به آ “مزنبل” گفته مي‌شد در فصل زمستان آبگيري مي‌شد تا سرماي زمستاني فرصتي براي فرو نشاندن عطش تابستاني باشد. آب انباري که با ده‌ها پله، عطش رسيدن به آب را دو چندان مي‌کند اما با ورود به دالان، ابتدا خنکاي هوا، گرماي جسمت را مي‌گيرد و با رسيدن به پاياب، نوشيدن چند جرعه از آب خنک آب انبار که کولر طبيعي بادگير آن را خنکاي مطبوعي بخشيده است، عطشت را فرو مي‌نشاند.

اين حکايت مردمان سختکوش کوير است که سال‌ها پيش هر روز و هر روز براي آنها تکرار مي‌شد، مردماني که براي دسترسي به يک کوزه آب بايد ده‌ها پله را در تاريکي مي‌نورديدند و از آنجا بود که آب براي مردم سمنان تقدس يافت.

نياز به آب و آب انبار، در شهري که کم آب‌ترين شهر کشور نام گرفته به حدي بود که آب انبار کم‌کم با زندگي مردم عجين شد و در هر محله و کوي و برزني، نشاني از يک آب انبار بود.آب انبارها، آن روزها عطش مردم به آب را فرو مي‌نشاندند و امروز ميراثي گران‌بها از رنج آبا و اجدادي را براي ما به يادگار گذاشته‌اند.

آب انبار سنادره شهر سمنان يکي از اين موارد مي‌باشد که با وجود داشتن قدمتي طولاني به مرور زمان و با کم توجهي بارز مسئولين ميرات فرهنگي سمنان، به مخروبه مبدل گشته است.

اين آب انبار، در آرامستان سابق سنادره سمنان واقع است،سردر آن ساده و طاق گهواره‌اي آن از گچ پوشانده شده و منبع اصلي آن از خشت و گل ساده، درست شده که مربوط به اوايل دوره پهلوي است و در سمنان، ابتداي بلوار حکيم الهي، محله سنادره واقع شده و اين اثر در تاريخ 25 خرداد 1381 با شماره? ثبت 5828 به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

جاي تامل دارد، ظرفيت و پتانسيل بزرگي چون آثار باستاني که بي‌شک مي‌تواند منبعي براي جذب گردشگر و توسعه صنعت توريسم باشد، اين‌چنين غريبانه دچار تخريب گشته و هيچ اقدامي در جهت مرمت آن صورت نگيرد. گرچه اين روزها آب‌انبارها ديگر براي مردم کاربري ندارند اما حفظ اين سازه‌هاي مهم شهرسمنان يک امر ضروري است.

تبديل آب‌انبارها به فضاهاي جهت آشناي فرهنگ و معماري شهر سمنان به نسل‌هاي جديد که نمونه آن نيز در شهر سمنان کم نيست، مي‌تواند از تخريب اين سازه‌ها جلوگيري کند.

عليرضا عربي خبرنگار

روزنامه پيام استان سمنان


 «باغ امير سمنان» ميراثي کهن در ديار قومس 

قدمت اين بنا مربوط به دوره قاجار است و همجوار با باغ بزرگ امير اعظم بوده که او از مشهور ترين حاکم ايالت قومس (استان سمنان فعلي) بوده و در سال 1295 هـ.ش، به ضرب گلوله کشته شد.

علت نام گذاري بنا به عمارت باغ امير، همجواري آن با باغ بزرگ امير اعظم بوده است. امير اعظم مشهور ترين حاکم ايالت قومس (استان سمنان فعلي) بوده است.

به گزارش خبرنگار روزنامه پيام استان سمنان به نقل از قومس، عمارت و باغ امير که به تبعيت از معماري صفوي ساخته شده است در متراژي به وسعت سه هزار متر مربع قرار دارد، که داراي دو باغ و دو منزل مسکوني بوده و از لحاظ فرهنگي به سه دسته فضا :شامل فضاهاي عمومي، خصوصي و نيمه خصوصي تقسيم مي‌شود. بناي فوق که خانه يکي از بزرگان و تجار سمنان بنام حاج ميرزا آقا فاميلي بوده است به تملک شهرداري در آمده و هم اکنون باغي گردشگري محسوب مي‌شود.

مجتمع تاريخي، فرهنگي، گردشگري باغ امير به دو فاز تقسيم مي‌شود: فاز اول آن موزه مي‌باشد که شامل بخش‌هاي چاپ، راديو، تلفن و مخابرات، اسناد، موسيقي، عکس و سينما و بخش دوم آن سفره خانه سنتي است.

در موزه باغ امير سمنان در بخش تلفن و مخابرات بيش از 35 دستگاه تلفن با برند مختلف اعم از دستگاه مورس، تلفن‌هاي هندلي و تلفن‌هاي قديمي، تلفن صحرايي و جنگي که در جنگ جهاني دوم مورد استفاده قرار مي‌گرفته و اولين دستگاه تلفکس که در سمنان موجود بوده به نمايش گذاشته شده است.

همچنين بزرگترين سند و وقفنامه آب سمنان به طول شش متر، شيرهاي آب قديمي و ساعت آبي، بالغ بر 100 سند قديمي از اواخر قاجاريه تا دوره معاصر از جمله کوپن آذوقه مربوط به جنگ جهاني اول و دوم، اولين قرارداد تجاري سمنان با دولت روسيه، برگه تعرفه انتخابات مجلس سنا و شوراي ملي مربوط به سال 1331 در اين موزه قرار دارد.

بازديدکنندگان از موزه باغ امير سمنان با مجموعه‌هايي نظير ابزار سلماني، خطاطي و دستگاه بستني ساز مربوط به يک قرن پيش، ساعت ورود و خروج مربوط به 80 سال قبل، ساعت سال کوک و اشيا و ابزارهايي که از تجاوز ارتش سرخ در سمنان حد فاصل سال‌هايي 1320 تا 1326باقي مانده است، آشنا مي‌شوند.

اين بنا در سال 1380 به مالکيت شهرداري سمنان درآمد و تا حدي مورد مرمت قرار گرفت و در سال 91 به بخش خصوصي براي تبديل به خانه سمنان واگذار شد و تحت نظارت اداره کل ميراث فرهنگي استان سمنان تبديل به مجتمع تاريخي، فرهنگي، گردشگري شد.

عليرضا عربي خبرنگار روزنامه پيام استان سمنان


 اعتکاف فرصتي براي بندگي خالصانه و جهاد با نفس 

سمنان- خبرنگار روزنامه پيام استان سمنان

در هياهوي زندگي‌هاي امروزي که هر کسي با مشغله‌هاي فراواني براي گذران زندگي دست و پنجه نرم مي‌کند شايد کمتر کسي بتواند به خودسازي و بريدن از علايق مادي و دنيوي خود حتي براي مدت کوتاهي بيانديشد.

اعتکاف که يکي از عبادات مستحبي وسنت‌هاي حسنه اسلامي است، فرصتي هرچند کوتاه براي تمرين بندگي در برابر خالق انسان و جهاد بانفس است که انسان مي‌تواند در بهترين مکان‌ها و زمان‌ها و با انجام اعمال مستحبي زمينه توبه و بازگشت به سوي افريننده خويش را فراهم کند.

به گزارش مرات، در هياهوي زندگي‌هاي امروزي که هر کسي با مشغله‌هاي فراواني براي گذران زندگي دست و پنجه نرم مي‌کند شايد کمتر کسي بتواند به خودسازي و بريدن از علايق مادي و دنيوي خود حتي براي مدت کوتاهي بيانديشد.

علي شکري مدير کل تبليغات اسلامي استان سمنان با بيان اينکه ثبت نام معتکفين براي شرکت در مراسم اعتکاف از 13 فروردين سال جاري آغاز و تا 21 فروردين ادامه دارد، گفت: کساني که مايل هستند در اين مراسم معنوي شرکت کنند با مراجعه به ادارات تبليغات اسلامي و مساجد اقدام به ثبت‌نام کنند.

شکري با بيان اينکه 430 مسجد در استان براي برگزاري مراسم اعتکاف در نظر گرفته شده است، افزود: آماده سازي آنها بستگي به تعداد ثبت‌نام کنندگان دارد.وي افزود سال گذشته مراسم اعتکاف در 105 مسجد برگزار شد.

مدير کل تبليغات اسلامي استان با بيان اينکه سال گذشته 11 هزارو 170 نفر از هم استاني‌ها در مراسم اعتکاف شرکت کردند، گفت: 77درصد شرکت کنندگان شهري و23 درصد روستايي بودند و همچنين از مجموع شرکت کنندگان 71 درصد را خواهران و 29 درصد را برادران تشکيل دادند.

عضو شوراي فرهنگ عمومي استان سمنان اظهار کرد: هزينه ثبت نام براي شرکت کنندگان بين 30 هزار تا 50 هزار تومان است و هزينه قطعي بستگي به شرايط وميزان پذيرايي دارد.

شکري با بيان اينکه در سال گذشته خيرين هم به معتکفين بي‌بضاعت کمک کردند، افزود: اين کمک‌ها اکثرا به صورت غيرنقدي است و تاثيري در کل هزينه دريافتي ندارد.

وي اظهار داشت: سال گذشته 187 مبلغ آقا، 65 مبلغه خانم، 63 قاري قرآن و 75 مداح به معتکفين خدمات معنوي دادند.

شکري با اشاره برگزاري برنامه‌هاي متنوع در مراسم اعتکاف امسال بيان کرد: معتکفين در ايام اعتکاف در مراسمات سوگواري حضرت زينب(س)، جشن ميلاد امام علي‌(ع)، مسابقات فرهنگي و قرآني، پرسش و پاسخ مذهبي، اعمال ام‌داود و سخنراني‌هاي مذهبي شرکت کرده و قرائت صحيح نماز را مي‌آموزند.

وي با بيان اينکه شرايط شخص معتکف مانند شخصي است که به بلوغ مي‌رسد، افزود: معتکف علاوه بر عاقل و بالغ بودند بايد در ايام اعتکاف روزه‌دار باشد وقصد خود را براي معتکف بودن بر هم نزند.

رئيس سازمان تبليغات اسلامي استان سمنان در بيان حسنات اعتکاف گفت: اين عمل مستحبي يک مساله عبادي است که افراد با ترک درگيري‌هاي دنيوي ودور شدن از دل مشغولي‌ها، با خداي خود خلوت نموده و در اعمال خود و حساب و کتاب آخرت، انديشه مي‌کنند. وي در مورد تاثير اعتکاف بر شخص معتکف و اطرافيانش اظهار کرد: تاثير اعتکاف در افراد مختلف بستگي به درجه درک عمل دارد و اينکه فرد چقدر براي تاثيرگذاري مهيا شده است.

شکري با اشاره به اينکه درجه تاثيرگذاري نيز بستگي به ميزان آمادگي روحي و رواني دارد و درجه افراد در رسيدن به حضور قلب در تاثير پذيري آنها نقش اساسي دارد، بيان کرد: اگر فرد به معناي واقعي معتکف شود، تاثير پذيري او از اين مراسم عبادي در روابط اجتماعي، رعايت حلال و حرام، حفظ حقوق ديگران و احترام به آنها و ساير جنبه‌هاي زندگي وي تاثيرگذار بوده و به اطرافيان او وساير افراد جامعه نيز منتقل مي‌شود.مراسم ديني اعتکاف از 13 رجب همزمان با ولادت حضرت علي (ع) در سراسر کشور آغاز مي‌شود و به مدت 3 روز ادامه دارد.