تاریخ 1390/10/12 - سایت های دیگر ارتباط با ما درخواست اشتراکآرشیوشناسنامهصفحه اصلی
نسخه شماره 2985 برو جستجو جستجوی پیشرفته  



 گفت و گو با نيوشا ضيغمي به بهانه حضور در فيلم پرتقال خوني
 بازيگري براي من حرمت دارد 

نيوشا ضيغمي بي شک يکي از موفق ترين بازيگران زن سينماي ايران است که هشتمين سال حضور خود را در سينما سپري مي کند. با او به بهانه بازي در فيلم پرتقال خوني به گفت و گو نشستيم که در ادامه مي خوانيد.
***********************************************************************************
شما هشتمين سال حضور خود را در سينما سپري مي کنيد. خيلي از بازيگران هم دوره شما الا ن جزو 10 بازيگر برتر منتقدين هستند و جوايز بسيار معتبري را چه در داخل و چه در خارج دريافت کرده اند. چرا اين اتفاق براي حامد بهداد افتاده و براي نيوشا ضيغمي نيفتاده است؟
قضيه بازيگران مرد فرق مي کند. معمولا  فيلمنامه هاي سينماي ايران بر اساس شخصيت هاي مرد نوشته مي شود و اساسا بازيگران مرد ما ستاره تر هستند نسبت به بازيگران زن.
نگار جواهريان چه طور؟ او هم، هم دوره شماست!
به نظرم ايشان يکي از پديده هاي بازيگري سينماي ايران است اما اتفاقي که براي نگار جواهريان افتاد اين است که به ايشان هيچ وقت برچسب سينماي گيشه نخورد و هميشه آن طرف مرز قدم مي زد. جالب آن است که شايد کارگردانان سينماي تجاري کمتر سراغ ايشان بروند.
در خيلي از دفاتر سينمايي وقتي قرار است فيلم جدي ساخته شود وقتي به گزينه هاي بازيگري مي رسند اولين چيزي که تهيه کننده به کارگردان مي گويد اين است که آقا از خير بازيگرهايي مثل نيوشا ضيغمي بگذريد ما پول اين دوستان را نداريم و بي خودي اسباب زحمت مي شود.
من هم کاملا حرف شما را قبول دارم و از همين جا مي خواهم عنوان کنم که اين کار براي من حرمت دارد و فقط براي کسب درآمد وارد اين حرفه نشدم و صادقانه بگويم اگر امروز کارگردان کاربلد و با استعدادي سراغ من بيايد، من حاضرم بدون دستمزد جلوي دوربينشان حاضر شوم.
فيلم پرتقال خوني به عنوان اولين فيلم محصول از دفتر شما روي پرده رفته. هدف از توليد اين فيلم چه بود و با چه نيتي در اين فيلم سرمايه گذاري کرديد؟
من به عنوان سرمايه گذار بايد دو اصل را در توليد يک فيلم رعايت مي کردم، يک حيثيت حرفه اي و دوم نگاه به گيشه و فکر مي کنم به خواسته هايم از توليد يک فيلم در (پرتقال خوني) رسيدم و زمان توليد فيلم دوم (چهارسو) کمي با فراغ بال بيشتري به سينماي مورد علا قه ام پرداختم.
ويژگي شاخص شخصيت ترمه را در فيلم پرتقال خوني چه چيزي ارزيابي مي کنيد؟
ترمه يک دختر صادق و عاشق است. آدم ها در شرايط مختلف واکنش هاي مختلف از خود نشان مي دهند. ترمه دختري است امروزي با سرگشتگي هاي دنياي امروز و اندکي هم احساسي که در يک موقعيت دشوار گرفتار شده است.
تم پرتقال خوني متاسفانه يک اپيدمي در جامعه ايران است؟
براي اين که اين گونه دخترها از همسران بزرگسال خود انتظار هم پدر بودن را دارند و هم همسر بودن را. اساسا در خانواده هايي که دخترانشان پدر معقولي نداشته اند به اين نوع ازدواج ها سوق پيدا مي کنند.

سرويس هنري

 


 چه خبر از تلويزيون؟ 

(آخرين خواب باراني) در مسير بيرجند

تصويربرداري بخش هايي از فيلم تلويزيوني (آخرين خواب باراني) در مشهد به پايان رسيد.
تله فيلم آخرين خواب باراني به کارگرداني ابوالفضل عطار و تهيه کنندگي هاشم عطار اواخر پاييز امسال در مشهد کليد خورد و با پايان نيمي از تصويربرداري گروه توليد براي ادامه کار راهي بيرجند شدند.
غزل صارمي، احمد يارعلي، بهناز سليماني و پرنيا رضايي در اين تله فيلم بازي دارند.
آخرين خواب باراني داستان زوجي به نام هاي صادق و ريحانه است که سال هاست با  هم ازدواج کرده اند اما هنوز خداوند به آن دو فرزندي نداده است. زندگي اين زوج از زماني دچار تغيير مي شود که خواب هاي ريحانه با رويايي عجيب درهم ميآميزد که به ريحانه و صادق راه تازه اي را نشان مي دهد.

(هفتم) مقابل دوربين رفت

تصويربرداري فيلم (هفتم) در خيابان زرگنده آغاز شده و تا مدتي طول خواهد کشيد.
اين فيلم روايتگر داستان زندگي نازي با بازي (طناز طباطبايي) است که در روز تولد هفت سالگي سروي (هليا احمدي) احساس مي کند حامد شوهر سابقش قصد گرفتن دخترش را دارد. از طرفي نگار (الهام کردا) تلا ش مي کند اين اتفاق صورت نگيرد تا اين که...
عوامل اصلي اين فيلم عبارتند از: نويسنده و کارگردان: مسعود قراگزلو، مدير تصويربرداري: احسان آئينه، مدير توليد: حامد بداغي، صدابردار: علي مژده، برنامه ريز: فرانک سبحاني

سريال (راستش را بگو) در بيمارستان عمل تهران

تصويربرداري مجموعه تلويزيوني (راستش را بگو) به کارگرداني محمدرضا آهنج در تهران ادامه دارد.
تصويربرداري سريال (راستش را بگو) هم اکنون در بيمارستان عمل در حال انجام است و گروه تا 15 روز آينده در اين لوکيشن سکانس هاي مربوط به بازجويي را مقابل دوربين خواهند برد.
تاکنون 20 درصد از کل کار مقابل دوربين رفته و يک انبار متروکه لوکيشن هاي بعدي اين سريال است.
طي چند روز گذشته نيوشا ضيغمي و دانيال عبادي نيز با انجام تست گريم مقابل دوربين رفتند. ضيغمي پيش از اين در تلويزيون در سريال (در چشم باد) در چند سکانس مقابل دوربين رفته و دانيال عبادي براي اولين بار در کاري تلويزيوني حضور يافته است.
حسن پورشيرازي، آتيلا  پسياني، رويا تيموريان، ثريا قاسمي، مهدي سلوکي، اميرحسين مدرس، عليرضا جلا لي تبار، رحيم نوروزي، عليرضا خطيبي، اشکان اشتياق و امير آقايي در نقش دکتر چمران ديگر بازيگران اصلي سريال جديد آهنج هستند. همچنين گروه مشغول مذاکره با لعيا زنگنه براي ايفاي يکي ديگر از نقش هاي اصلي سريال هستند.
اين مجموعه در 30 قسمت به سفارش گروه فيلم و سريال شبکه اول سيما در حال توليد است.

 


 فيلم هاي در حال ساخت هاليوود  

جنگجو

کارگردان: گاوين اوکانر، بازيگران: نيک نولتي، تام هاردي، جوئل اوگرتون، جنيفر موريسون، فرانک گريلو
جنگجو فيلمي است که توانسته رضايت توامان تماشاگران و منتقدان را به دست آورد. فيلم ترکيب جانداري است از اکشن و هيجان در داخل رينگ مسابقه و نقش هاي حسي و عاطفي در خارج رينگ، ورزشي که در اين فيلم دستمايه قرار گرفته به (هنرهاي رزمي مخلوط) يا (MMA) معروف است و براي خودش قوانين و مقررات خاصي دارد. احتمالا  اکثر تماشاگران آشنايي چنداني با اين ورزش ندارند اما براي لذت بردن از اين فيلم زيبا نيازي به هيچ آشنايي قبلي اي نيست. گاوين اوکانر کارگردان جنگجو موفق شده منظر تاريک و پرتنشي به فيلم خود بدهد. جنگجو يک فيلم اشارات است و مضامين مستقر در فيلم بسيار ژرف تر و قدرتمندتر از غالب فيلم هاي ژانر است. فيلم گرچه موفق به تخليه هيجاني تماشاگر مي شود اما نتيجه گيري پاياني اش يک نتيجه گيري تلخ و شيرين است.

از تاريکي نترس

کارگردان: تروي نيکسي بازيگران: بي لي مديسون، گاي پيرس،  کتي هولمز، جک تامسون، جوليا بلک، گري مک دونالد
فيلم با صحنه اي که داستانش در دهه 1980 اتفاق مي افتد، آغاز مي شود و سپس بلا فاصله به زمان حال باز مي گردد. آلکس و کيم در خانه بزرگي در ايالت نيوانگلند زندگي مي کنند. آلکس که مهندس معمار است با کمک نامزد بسيار جوان تر از خودش مشغول بازسازي اساسي اين خانه قديمي است. چيزي که آن ها نمي دانند اين است که سال ها قبل صاحب قبلي خانه آقاي ارنست بلک وود و پسرش به نحو مرموزي در داخل خانه ناپديد شدند. البته سرايدار کم حرف خانه، آقاي هريس از ماجراي مذکور مطلع است اما ظاهرا بنا به دلا يلي سکوت کامل اختيار کرده است.
از تاريکي نترس از آن نوع فيلم هاي ترسناکي است که عمده موفقيت آن در فضاسازي است. فيلم تجربه دلپذيري است در ايجاد تنش هرچند که خط داستاني فيلم عاري از عيب و ايراد نيست.

برادر احمق  ما

کارگردان: جسي پرتز بازيگران: پال راد- اليزابت بنکس- زوئي دشانل- اميلي مورتيمر- کاترين  هان- راشيدا جونز
پال راد در فيلم برادر احمق ما نقش ند را بازي مي کند. ند يک آدم خوش نيت، صلح طلب و بسيار ساده دل است. آدمي در سبک و سياق هيپي هاي دهه 60 در اولين برخوردي که ما ند داريم او را مي بينيم که مشغول فروختن ماري جوآنا به يک پليس يونيفرم پوش است نتيجه چنين عمل احمقانه اي دستگير شدن و محکوميت ند به زندان است، ند در داخل زندان نيز دست از ساده دلي ها و خوش نيتي هاي معصومانه اش برنمي دارد. او در آستانه پايان دوره محکوميتش پي مي برد که نامزدش او را رها کرده و سراغ کس ديگري رفته و سگ محبوب شان ويلي نلسون را هم با خود برده است. اين سگ تنها موجودي است که ند را واقعا از صميم قلب دوست دارد و اين عشق کاملا  دوطرفه است. ند تصميم گرفته که سرپرستي سگ محبوب اش را از طريق قانوني به دست آورد.
گرفتاري فيلم اين است که نه کمدي اش جاندار و پرخون است و نه درامش. البته زمان هايي هم هست که فيلم مي خواهد جدي باشد اما کارگردان توان خلق احساسات درست و صادقانه را ندارد و در نتيجه فيلم از حرکت کردن متوازن در خط ظريف ميان ملودرام و هجو بازمي ماند.

 


 معرفي هنرمند معاصر ايران
 محمدمهدي طباطبايي  

قسمت دوم

به رغم فضاي نوجو و طبيعت گريزي که در دانشگاه هنر و تدريس معلم هاي آن حاکم بود، طباطبايي همچنان با جديت علا قه پيشين خود را به طراحي و نقاشي پيکرنما دنبال مي کند.
در تب و تابي که در سال هاي 60 وجود داشت رجوع به هويت ملي بسيار احساس مي شد و بنابراين ذهنيت هنرمندان بسياري از جمله طباطبايي را به خود معطوف ساخته بود و تلا ش مي کردند به شکلي آن را در کارشان نمود دهند.
وي تا چند سالي پس از فارغ التحصيلي (1371) در کشاکش و ترديد ميان آموزه هاي پيشين خود و علا قه اش به نقاشي واقع نما از يک سو و نوگرايي و بيان هويت ملي از سوي ديگر به سر برد.
محمد مهدي طباطبايي در 1371 ازدواج مي کند و براي امرار معاش به تدريس رو ميآورد و مدتي بعد به کار تصويرسازي مي پردازد. در 1377 در رشته تصويرسازي دانشکده هنرهاي زيبا پذيرفته مي شود اما سه ترم بيشتر آن را ادامه نداد و ناتمام درس را رها کرد.
کار تصويرسازي و تدريس را تا اواسط دهه 80 ادامه مي دهد.
نخستين نمايش فردي آثار وي در گالري الهه اتفاق مي افتد. مونا ليزاي داوينچي موضوع کارهاي اين دوره است. پيش از اين تکيه به هويت به مرور در نقاشي هايش کم رنگ و سپس به طور کامل کنار گذاشت.
پيکره موناليزا دست، صورت و... از آن ترکيب هاي گوناگوني است که وي به آن مي پردازد. با محدوديت رنگ سياه و قرمز و خطوط تخت و نازک و صافي که در پايان به کار اضافه شده است.
نمايشگاه دوم سال بعد باز در نگارخانه الهه برپا مي شود. در اين آثار نيز رجوع وي همچنان به تاريخ هنر و آثاري از رنسانس تا عصر رمانتيک هاست اما موضوعي که اين بار به آن مي پردازد مرتبط با قتل زنان است.
طباطبايي در مجموعه بعدي کارهاي خود به حادثه قتل هاي زنجيره اي توسط فردي به نام محمد بيجه مي پردازد. براي اين منظور همچنان به عناصري از تاريخ هنر رجوع مي کند. سيماي زناني مستاصل به عنوان شاهد در کنار عروسکاني تکه تکه شده و باز چون گذشته با رنگ هايي محدود (خانه هنرمندان، 1383)
تولد هانا- دخترش- از زمان بارداري تا تولد و سپس دوران انفرادي و ماجراي بيماري او، موضوع کارهاي ديگر وي مي شود که در گالري اثر برگزار شد. در اين آثار رجوع او به تاريخ هنر به موضوع کنار گذاشته مي شود و عناصري از نوشته در کارهايش حضور مي يابد.
ماجراي بيماري هانا در سه سالگي او جسم و روح محمد مهدي و همسرش را سخت درگير خود مي کند. بارها مراجعه به پزشک نسخه هاي پي درپي، چند بستري در بيمارستان و... و آخر سر هم معلوم شد بيماري او مشکل کم اهميتي بيش نبوده و... بازتاب اين اتفاق مجموعه آثاري شد با عنوان ناخوشي ها که در گالري طراحان آزاد به نمايش درآمد. (1388)
براي آشنايي بيشتر با آثار محمدمهدي طباطبايي مي توان به سايت گالري طراحان آزاد نيز مراجعه کرد.