تاریخ 1393/12/21 - سایت های دیگر ارتباط با ما درخواست اشتراکآرشیوشناسنامهصفحه اصلی
نسخه شماره 3880 برو جستجو جستجوی پیشرفته  



 نشست خبري آلبوم «مستور و مست» با حضور خواننده، آهنگساز و ساير عوامل برگزار شد؛
 همايون شجريان: با اين اثر مي‌توان شعر و عرفان شرق را به گوش مخاطب غيرايراني رساند 

نشست خبري آلبوم «مستور و مست» با صداي «همايون شجريان» و آهنگسازي «ژانو باغوميان» به ميزباني سالن استاد «شهناز» خانه هنرمندان برگزار شد و عوامل توليد اين مجموعه به سوالات اصحاب رسانه پاسخ دادند. «مستور و مست» به همت شرکت «هنر پارسه» توليد شده و قرار است توسط «گلچين آواي شرق» در بازار توزيع شود. در اين آلبوم که فضايي حماسي دارد، اشعاري از بزرگان شعر فارسي نظير حافظ، مولانا و عطار شنيده مي‌شود.

«ژانو باغوميان» آهنگساز دورگه آمريکايي-ايراني در ابتداي اين نشست گفت: «فعاليت من بيشتر در زمينه موسيقي اينسترومنتال بوده و فعاليت‌هاي کوچک ديگري هم داشتم که هيچگاه فکر نمي‌کردم تا اين حد جدي شود. من نمي‌توانم از کار خودم تعريف کنم و بايد اجازه دهيم که کار پخش شود و ببينيم عکس‌العمل مردم چگونه است. من براي اولين بار با صداي همايون شجريان در اثر «سيمرغ» آشنا شدم و ديدم که صداي او چه بافت زيبا و تحريرهاي جالبي دارد. با کمک دوستان توانستيم با ايشان ديدار کنيم و او پس از ارائه موسيقي، موافقت خود را براي حضور در آن اعلام کرد.»

در ادامه، همايون شجريان گفت: «زماني که جلسه آشنايي من و «ژانو» برگزار شد و کار را شنيدم، ابتدا از فارسي صحبت کردن او متعجب شدم. اصلاً توقع نداشتم که ايشان اين‌قدر به زبان فارسي و فرهنگ ما مسلط باشد و حافظ، عطار و مولانا و عرفان ما را به خوبي بشناسد. تا حدودي با فرهنگ‌هاي ديگر و عرفان شرق هم آشنايي داشت. همين مسأله، شنيدن موسيقي او را براي من جذاب‌تر مي‌کرد. همان زمان نکته‌اي احساس کردم که ژانو چه خوب توانسته عظمت و شکوهِ شعر حافظ و مولانا را -که اغلب زير ظرافت و زيبايي اين کلام بزرگواران پنهان است- به خوبي نشان دهد. اين شکوه و عظمت اغلب حس نمي‌شود و يا در آهنگسازي، اغلب با ظرافت و خط ملودي‌هاي ايراني سعي مي‌کنيم به اين شعرها بپردازيم.

همايون ادامه داد: «ژانو با يک موسيقي حماسي و قلدر و در برخي قطعات با بهره‌گيري از سيصد يا چهارصد نوازنده، اين شکوه را نشان داده است. برخي خط‌هاي ملودي به نظرم تفکر غربي داشت که اجراي آنها هم برايم جذاب بود و سعي کردم خيلي در آنها اعمال سليقه نکنم تا آن بکارت و اصالت که از ذوق او سرچشمه گرفته، دست‌نخورده باقي بماند. آن ريزه‌کاري‌ها و تحريرهايي که هر خواننده‌اي براي ايرانيزه کردن به کار مي‌برد را هم تا حدي که به کليت ساختار کار لطمه وارد نکند، در اين کار دخيل کرديم.»

باغوميان در ادامه صحبت‌هاي شجريان اضافه کرد: «تا آن‌جايي که من موسيقي‌هاي توليد ايران را شنيده‌ام، موسيقي و وکال با هم حرکت مي‌کنند و خواننده-محوري حاکم است. در اين کار سعي کرديم با دل و جرأت‌تر حرکت کنيم. با اينکه صداي همايون با همان بافت عجيب و غريب و محکم خودش حضور دارد، ولي موسيقي با صداي خواننده به صورت موازي حرکت نمي‌کند و کاملاً حالتي غيرخطي دارد.»

«صدرا اماني»، مدير اجرايي شرکت «هنر پارسه» هم درباره روند شکل‌گيري اين اثر گفت: «از گذشته با آقاي باغوميان دوست بوديم و سال گذشته اعلام کرد که در حال کار بر روي يک آلبوم موسيقي هستند و به دنبال صداي خاص براي آن مي‌گردند. خواننده‌هايي را با ايشان مطرح کرديم و نهايتاً تصميم بر اين شد که جلسه‌اي با حضور آقاي همايون شجريان داشته باشيم. به نظر من و مدير شرکت هنر پارسه، تنها کسي که مي‌توانست از پس اين آلبوم بربيايد، کسي به جز آقاي شجريان نبود. حدود 11 ماه زمان صرف شد تا اين پروژه به اتمام برسد. بايد بگويم که تاکنون نظير اين کار در موسيقي ما انجام نشده بود و براي آهنگساز، خواننده و شرکت هنر پارسه اثر بزرگي به شمار مي‌رود.»

«شجاعي» هم به نمايندگي از شرکت پخش گفت: «زماني که من براي اولين بار اين کار را شنيدم متعجب شدم و تصميم گرفتيم تمام توان خودمان در حوزه توزيع و پخش را به کار بگيريم و به اميد خدا از صبح روز بيستم اسفند اين اثر در مراکز فرهنگي و هنري در دسترس علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.»

در ادامه عوامل اين مجموعه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند و باغوميان درباره اجراي زنده اين اثر در ايران گفت: «ما براي برگزاري کنسرت اين اثر برنامه‌هايي داريم و بايد بگويم که اتفاقات تکنيکي جديدي هم در آن رخ خواهد داد. يک سري پيشرفت‌ها رخ داده که مي‌توانيم از لحاظ تکنولوژي و نوازندگي، در اجراي زنده اين کار آنها را ببينيم. کار سختي است ولي برنامه‌ريزي‌هايي برايش داريم.»

شجريان در پاسخ به اين سوال که آيا آلبوم جديدش در چارچوب موسيقي تلفيقي است يا اصرار دارد که آن را موسيقي سنتي بنامد گفت: «اصراري نداريم که اين آلبوم را در قالب موسيقي سنتي جاي بدهيم. اصولاً من اصراري بر دسته‌بندي کارها ندارم و اعتقاد دارم که فقط بايد موسيقي را گوش کرد. در اينجا محوريت با عرفانِ شرق است. لااقل در مورد کلام اينگونه است. يعني از شعرهايي استفاده شده که همگي عارفانه هستند و سخنان بزرگ و معاني عميقي در آنها هست. به نظر من مي‌توان گفت که اين يک کار تلفيقي است؛ به اين معني که دو فرهنگ مختلف در کنار يکديگر قرار گرفته‌اند. خط ملودي در جاهايي آن خط ملودي سنتي نيست و شايد غربي باشد که من در اين مجموعه آن را مي‌پسندم. اما کلام حافظ، مولانا و عطار نقش پررنگي دارد و باعث شده که توازن بين ارکستر و خواننده و ملودي برقرار شود. فکر مي‌کنم اين اثر يک قدم مثبت در کارنامه فعاليت‌هاي من است. ضمن اينکه هميشه دنبال روزنه‌اي بودم که خارج از مرزهاي ايران و براي شنوندگان غيرايراني بتوانيم شعر و فرهنگ خودمان را عرضه کنيم. فکر مي‌کنم اين راه بدي نباشد که بتوانم کار خودم را عرضه کنم.»

باغوميان توضيح ديگري را هم بر صحبت‌هاي همايون شجريان اضافه کرد: «ما زياد دنبال اين نبوديم که در چارچوب‌هاي موسيقي و اسم‌هاي عجيب و غريب فعاليت کنيم. ما يک پيام عرفاني پشت اين کار داريم. عرفان پيام خودشناسي است و کل اين مجموعه را براي رساندن اين پيام همراه کرديم. هدف از اين کار انتقال يک معني بسيار مهم بود که در شعرهاي ايراني وجود دارد. هدف ما اين بود که با تزئينات موسيقايي، پيام را انتقال دهيم. کل کره زمين هم يک روز از بين مي‌رود و اصلاً سبک‌ها مسأله مهمي نيست که بخواهيم به آن بها دهيم.»

شجريان درباره وکال آلبوم به اين نکات اشاره کرد: «ضبط وکال اين آلبوم در ايران بود. اما براي ميکس آلبوم، يک صدابردار حرفه‌اي که از دوستان آقاي باغوميان هستند از آمريکا آمدند و طي چند هفته کار را ميکس کردند. روند ميکس سخت بود و دستگاه‌هاي خاصي تهيه شد تا صداي خواننده بين ارکستر گم نشود. زماني که براي اجرا کار به نتيجه نهايي برسيم، ديگر خواندن خيلي پيچيده نيست. اين که کار در پروسه شکل مي‌گيرد و اعمال نظرهايي روي آن انجام مي‌شود، زمان‌بَر خواهد بود و زماني که به نتيجه دلخواه برسيم، پروسه ضبط طولاني نخواهد داشت. از زماني که با پروسه آشنا شدم، کلاً حدود هشت‌ماه به طول انجاميد.»

صدرا اماني درباره پخش بين‌المللي اثر هم گفت: «کار در خارج از کشور رجيستر شده ولي هنوز در مورد شرکت پخش‌کننده آن تصميمي نگرفته‌ايم.» در پايان برنامه هم موزيک‌ويدئويي به کارگرداني «فردين صاحب‌الزماني» و با بازي «مهتاب کرامتي» پخش شد که براي يکي از قطعات آلبوم ساخته شده بود.


 فرشته طائرپور :
 دوستان نگران نباشند، مديرعامل «خانه سينما» نخواهم شد 

فرشته طائرپور که اين روزها مشغول داوري جشنواره‌ي فيلم انيميشن است درباره اين جشنواره، کارهاي بعدي و همچنين شايعاتي که درباره‌ي مديرعاملي خانه سينما مطرح است، پاسخ داد.

اين تهيه‌کننده سينما که در اين روزها به داوري در بخش بين‌المللي سيفژ ( مرکز بين‌المللي فيلمسازي براي کودکان) جشنواره پويانمايي مشغول است، در مورد اين جشنواره گفت: داوري در جشنواره پويانمايي شرايط تماشاي 174 انيميشن ممتاز کوتاه و بلند از سراسر جهان را براي من فراهم کرد. طي يکسال گذشته با سه تجربه داوري در فستيوال‌هاي انيميشن خانه سينما، بخش بين‌الملل فيلم‌هاي کوتاه سينماي جوان و جشنواره پويا نمايي کانون پرورش فکري، فرصت مغتنمي ايجاد شد تا تصوري نسبتا دقيق از دغدغه‌هاي فيلمسازان جوان و مجرب کشورهاي مختلف پيدا کنم.

اين نويسنده و تهيه کننده سينما اضافه کرد:درصد بالاي فيلم‌هايي که در آنها مرگ، جنگ، افسردگي، بيماري، معلوليت، ظلم، ترس و موضوعاتي از اين قبيل محور قرار گرفته‌اند هر آدمي را نسبت به وضعيت کنوني مردم جهان –به خصوص کودکان- نگران مي‌کند. کار از متهم کردن فيلمسازان به سياه‌نمايي‌هاي تعمدي گذشته و بايد باور کرد که جسم و روح ملت‌ها در شرايط نگران‌کننده‌اي قرار دارد. فيلم‌هاي مستند و کوتاه، از شفاف‌ترين آينه‌هايي هستند که مي‌توانند تصاوير واقعيت‌هاي يک جامعه را منعکس کنند و به مسئولان آن جامعه فرصت رصد کردن آسيب‌ها و دغدغه تلاش بدهند. سينماي انيميشن هر کشوري نيز مي‌تواند نمايانگر آرزوها، آرمان‌ها نگراني‌هاي مردم آن باشد. کاش حالا که نه سالن‌هاي سينما و نه رسانه ملي ما در نمايش اين آثار کار شايسته‌اي نمي‌کنند، شرايط ويژه‌اي براي نمايش اين فيلم‌ها، در طبقه‌بندي‌هاي مختلف، تعريف شود تا مردم از آنها محروم نمانند.

اين عضو سيفژ در مورد شيوه نمايش اين فيلم‌ها به خبرنگار ايسنا گفت:مکان‌ها و موقعيت‌هاي زيادي هستند که مردم در آنها زمان‌هايي را به انتظار مي‌گذرانند. فرودگاه‌ها، ايستگاه‌هاي اتوبوس و مترو، مطب پزشکان، فروشگاه‌هاي بزرگ و... حتي سالن‌هاي انتظار سينماها و تئاترها، مکان‌هاي بالقوه مناسبي براي نمايش فيلم‌هاي کوتاه، اعم از زنده و انيميشن هستند که به راحتي در يک هماهنگي بين سازماني مي‌توان آنها را به يک فرصت هنري، فرهنگي، آموزشي و ارتباطي تبديل کرد و از نتايج آن هم مردم و هم صنعت فيلمسازي را بهره‌مند کرد.

اين تهيه کننده سينماي کودک درباره کم‌کاري‌اش در عرصه فيلم هاي کودکان گفت: متاسفانه شرايط ساخت و اکران فيلم‌هاي کودکان طي چند سال گذشته ضريب ريسک توليد در اين عرصه را بسيار بالا برده است. اگرچه اکران موفق فيلم‌هاي «شهرموشها» و «کلاه قرمزي»، موفقيت‌هاي قابل اعتنايي را در اين زمينه رقم زده‌اند اما اينها استثنائاتي مجزا و پراکنده بوده‌اند که هم براي توليد و هم براي نمايش شرايط ويژه‌اي داشته‌اند و نمي‌توان از آنها بعنوان جريان نظام مندي در سينماي کودک ياد کرد. البته مطمئن هستم تعدادي از فيلمسازان کودک و نوجوان مانند خود من تمايل و انگيزه فعاليت در اين حوزه را از دست نداده‌اند و چنانچه با شرايط امني در اکران مواجه شوند دست به کار خواهند شد.

تهيه کننده «يکي بود ، يکي نبود» در مورد برنامه‌هاي بعدي خود گفت: يک فيلمنامه عروسکي براي کودکان و يک فيلمنامه زنده- تخيلي براي نوجوانان در «خانه ادبيات و هنر کودکان» آماده ساخت است که يکي از آنها در دوره آقاي جلوه نيز در فارابي به تصويب رسيد. براي سال 94 ان شاءلله با همکاري مرکز تئاتر کانون پرورش فکري، فيلم-تئاتر «گلنار» را بعنوان يک تئاتر بزرگ روي صحنه خواهم برد، براي اين کار در حال صحبت با کامبوزيا پرتوي بعنوان نويسنده و مسعود کرامتي بعنوان کارگردان هستم. سال‌هاست که دلم مي‌خواهد يک تئاتر کودکان از نوعي که بچه‌ها و خانواده‌هايشان براي ديدن آن صف ببندند را تجربه کنم، ضمن آنکه بازسازي قصه «گلنار» در يک اجراي صحنه بنظرم براي کودکان جذاب خواهد بود. اگر شرايط توليد فيلم هم فراهم شود و عمري باقي باشد يک کار سينمايي هم در سال آينده براي کودکان تهيه خواهم کرد. بيش از هروقت ديگر به ساختن آثاري شاد و ايراني براي کودکان اعتقاد دارم.

رئيس «کانون تهيه کنندگان فيلم ايران» در پاسخ به سئوال خبرنگار ايسنا در مورد شايعاتي که پيرامون مديرعاملي او در «خانه سينما» اين روزها مطرح است با خنده ادامه داد: بهتر است دوستان نگران نباشند، من مديرعامل خانه سينما نخواهم شد. البته مدت هاست که افراد و صنوف مختلفي درباره اين احتمال با من صحبت کرده‌اند اما جواب من به همه آنها اين بوده که گزينه‌هايي مناسب‌تر از من براي اين کار وجود دارند.

در کنار چنين دوستاني که با لطف بسيار از طريق جلسه و تلفن و پيامک سعي کردند مرا به اين امر راضي کنند، متاسفانه افرادي هم هستند که از وقوع چنين امري نگران و دست به کار شده‌اند و با تحريک رسانه‌ها و نشريات در اختيار شروع کرده‌اند به طرح و منتفي کردن چنين احتمالي. مي‌دانم چنانچه مديرعامل خانه سينما هرچه زودتر مشخص نشود، اين تلاش با بي‌اخلاقي ادامه خواهد يافت و فصلي از تهمت‌ها براي تخريب من آغاز خواهد شد.

اميدوارم هيئت مديره جديد در خانه سينما هرچه زودتر انتخاب خوب خود را به جامعه سينمايي معرفي کنند و اين قبيل دوستان را هم از تلاش بيهوده شان براي به اصطلاح سوزاندن گزينه اي چون من معاف کنند. تجربه يکي دو سال اخير ثابت کرده که براي خدمت به سينماي ايران لازم نيست که کسي مديرعامل يا عضو هيئت مديره آن باشد؛ مديرعامل خانه سينما هرکه باشد، در کنار و در خدمت او و هيئت مديره و همه صنوف سينمايي خواهم بود. براي انجام وظايف صنفي هم همين وظايف مالياتي سينماگران و رياست «کانون تهيه کنندگاني» برايم کافي است. رياست «کانون تهيه کنندگان فيلم ايران» را با توجه به شخصيت و جايگاه اعضاي آن در عرصه تهيه‌کنندگي در سينماي ملي ايران، با هيچ رياست ديگري عوض نمي‌کنم.


 تقدير از هنرمندان برگزيده ملي و استاني 

در آئينه عرم ملي و مديريت جهادي، که با حضور هنرمندان بسيجي استان سمنان، در فرهنگسراي کومش سمنان برگزار شد، از برگزيدگان ملي و استاني تقدير به عمل آمد.

آئينه عزم ملي و مديريت جهادي، با حضور هنرمندان بسيجي استان سمنان، در تئاتر شهر مجتمع فرهنگي و هنري کومش سمنان برگزار شد.

مسئول سازمان بسيج هنرمندان استان سمنان نيز اظهار کرد:در دنيايي که هنرمندان به واقعيت هاي زمان آگاهند، دشمنان در تلاش‌اند تا خود را دوست نشان داده و با ايجاد گروه بندي فکري و فرهنگي، بين ما فاصله ايجاد کرده و ما را در نظر يکديگر دشمن جلوه دهند.

علي عشق، از کسب عنوان برتر هنرمندان بسيجي استان سمنان در جشنواره هاي تئاتر، فيلم، شعر و... ياد کرده و اين جشنواره ها را که با نتايجي سودمند همراه بود، حاصل استعداد و تلاش هنرمندان بسيجي دانست.

در حاشيه اين برنامه، از خانواده شهيد شاخص هنرمند استان در سال 1393، «شهيد جمشيد طاهر کرد» تجليل به عمل آمد و برادر اين شهيد، خواستار اجراي مجدد نمايشنامه‌اي شد که «شهيد طاهر کرد» در سال 1360 در آن ايفاي نقش کرده بود.

پخش فيلم کوتاه «پيتيکو» برگزيده جشواره ملي فيلم بسيج که از توليدات هنرمندان بسيجي استان است، شعر خواني و خواندن داستان هاي برگزيده جشنواره ادبي هنري دجالواره، تجليل از هنرمندان بسيجي و اعضاي شوراي کانون برتر استان در سال جاري، از ديگر برنامه هاي اين همايش بود


 براي دومين بار،فيلم هاي رشد در ميامي اکران مي شود
 فيلم‌هاي چهل و چهارمين جشنواره بين‌المللي رشد براي دومين بار در ميامي اکران مي‌شود  

دبير چهل و چهارمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد در ميامي گفت: فيلم هاي چهل و چهارمين جشنواره بين‌المللي رشد براي دومين بار با همکاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان ميامي اکران مي شود.

مهدي حزب اللهي گفت: جشنواره فيلم رشد قديمي‌ترين جشنواره فيلم در ايران مي‌باشد که از سال 1342 با عنوان فستيوال فيلم‌هاي آموزنده شروع به کار کرد و در سال1369 در جشنواره بيستم به جشنواره بين المللي فيلم‌هاي علمي، آموزشي و تربيتي رشد تغيير نام داد.

حزب اللهي افزود: استان سمنان براي چهارمين بار متوالي و شهرستان ميامي براي دومين بار اقدام به اکران فيلم‌هاي رشد کرده است.

وي گفت: با همکاري اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان ميامي اقدام به اکران اين فيلم‌ها در سطح شهرستان ميامي نموده‌ايم که از امروز در سالن نمايش‌هاي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي ميامي به مدت يک هفته آغاز خواهد شد.

حزب اللهي افزود: اين فيلم ها درمحل سالن نمايش‌هاي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي ميامي براي علاقه مندان به اين هنر آزاد بوده و علاقه مندان مي‌توانند از پخش اين فيلم‌ها استفاده مطلوب را ببرند.


 سعيد نيکپور: راه مقابله با ماهواره افزايش شبکه نيست 

سعيد نيکپور - کارگردان و بازيگر تلويزيون - ادغام مناسب شبکه‌هاي تلويزيوني و راديويي را امري پسنديده دانست.

وي گفت: اگر ادغام شبکه‌ها در تلويزيون و همچنين در راديو درست و فکرشده انجام بگيرد، خوب است.

او در گفت‌و‌گويي در همين زمينه تصريح کرد: شخصا پيش از اين اتفاق وقتي شبکه‌هاي داخلي خودمان را در خارج از کشور تماشا مي‌کردم، متعجب مي‌شدم که به عنوان مثال تلويزيون ما شبکه‌هايي با عنوان «آي‌فيلم‌»، «تماشا» و «نمايش» دارد؛ در کنار اين شبکه‌ها، ما اين همه شبکه‌هاي استاني داريم که مدام فيلم و سريال‌هاي يکديگر را پخش مي‌کنند که به نظرم اين کار موازي‌کاري است و نمي‌دانم دليلش چيست؟ آيا مي‌خواهند با اين اقدام ماهواره‌ها را بپوشانند؟ که به اعتقاد من اصلا راهش اين نبوده و نيست.

نيکپور همچنين پيشنهاد داد: اگر فقط شبکه‌هايي در تلويزيون بمانند که فراگيرتر هستند و مردم آنها را با رغبت بيشتري دنبال مي‌کنند، بهتر است؛ نه اينکه شبکه‌ها صرفا براي گذراندن اوقات فراغت تماشا شوند.

بازيگر سريال‌هاي «اميرکبير‌»، «امام علي(ع)»، «در چشم باد»، «آيينه‌هاي نشکن» و «پليس جوان»‌ و ... در پايان صحبت‌هايش در تکميل مطلب بالا اظهار کرد: به نظرم تعدد شبکه‌هاي تلويزيون و راديو فقط صرف هزينه و کارمند زياد است، به ويژه که در حال حاضر تلويزيون شرايط خوبي ندارد و با ادغام درست شبکه‌ها مي‌تواند اتفاق خوبي در سازمان صدا‌و‌سيما بيفتد.