تاریخ 1393/09/15 - سایت های دیگر ارتباط با ما درخواست اشتراکآرشیوشناسنامهصفحه اصلی
نسخه شماره 3803 برو جستجو جستجوی پیشرفته  



  نمايشگاه عکس وداع برگزار مي شود 

نمايشگاه عکس "وداع در محل فرهنگسراي کومش سمنان  در نگارخانه سيمرغ در بيست وسوم اذر ماه فتتاح مي شود   
به گزارش روابط عمومي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان، نمايشگاه که مشتمل بر 30عکس از هنرمندان سمنان ميثم دهرويه و عابد مير معصومي  مي باشد از روز يکشنبه بيست و سوم آذرماه در ساعت 17افتتاح مي شود .  
شايان ذکر است نمايشگاه فوق دومين نمايشگاه انفرادي ميثم دهرويه و اولين نمايشگاه عابد مير معصومي  بوده و به مدت يک هفته ادامه دارد .
گفتني است  نمايشگاه فوق با مشارکت  اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان سمنان، انجمن سينماي جوان سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري سمنان و حوزه هنري استان برگزار مي شود.  

 


 در هجدهمين سال خاموشي علي حاتمي
 کارگردان ايراني که با "کوروساوا" مقايسه شد 

15 آذر سال 1375 جامعه هنري ايران به سوگ هنرمندي نشست که نامش علي حاتمي است; همان هنرمندي که او را «سعدي سينما» ناميده اند و او را با فردوسي و «کوروساوا» مقايسه  کرده اند.
علي حاتمي 23 مرداد 1323 در جايي از تهران شبيه همان جايي که «رضا خوشنويس» در «هزاردستان» به «مفتش» آدرس مي دهد، متولد شد; خيابان شاهپور، خيابان مختاري، کوچه ارديبهشت.
حاتمي خود درباره دوره کودکي اش گفته است: «مادرم خانه دار بود و پدرم در چاپخانه  کار مي کرد. آن وقت ها مدارس که تعطيل مي شد، بچه ها سر کار پدرهايشان مي رفتند. آنجا با حروف آشنا شدم و از آنجا کلام برايم اهميت پيدا کرد. در کنار آن چاپخانه کليسايي هم بود ... در چاپخانه حروف مرا تحت تاثير قرار دادند، در کليسا نقاشي ها. من تار هم کار مي کردم و اين زمينه اي شد براي آشنايي من با موسيقي.
در خانه عموي بزرگم، يک پروژکتور ديدم، يک پروژکتور 8 ميلي متري رسما اولين بار در آنجا فيلم ديدم. بيشتر ک---ارتون بود و چيزهايي در زمينه هاي ورزشي. به سينماي محل مي رفتم. مثل تمام بچه هاي ديگر. چهار، پنج بار بعضي فيلم ها را مي ديدم اين طوري بود که برخلاف همه هم نسلي هايم جادوي سينما را با خود سينما کشف کردم.»
حاتمي که دانش آموخته دانشکده هنرهاي دراماتيک بود، درباره دوره حضورش در اين دانشکده گفته است:« سال 1341 اعلاميه اي ديدم که در شاه آباد اداره اي درست مي شد به نام اداره هنرهاي دراماتيک، همانجا که دکتر مهدي فروغ برايش خيلي زحمت کشيد. من مدتي بعد وارد اين مرکز شدم. خيلي ها آنجا بودند از جمله مرحوم پرويز فني زاده، علي نصيريان و ... استادان بسيار خوبي هم بودند که دکتر فروغ انتخابشان کرده بود. مثل اميرحسين آريانپور، حميد سمندريان و ... موقع ثبت نام از من پرسيدند که در چه رشته اي مي خواهم درس بخوانم، گفتم نمايشنامه نويسي و هنرهاي دراماتيک.»
حاتمي بعد از ورود به دانشکده هنرهاي دراماتيک، اولين نمايشنامه ريتميک را نوشت و تئاتر عروسکي هم کار کرد.
او کار هنري خود را با تئاتر در زمينه نويسندگي آغاز کرد و نمايشنامه هاي «ساتن»، «قصه حرير»، «ماهيگير»، «حسن کچل»، «چهل گيس» و شهر «آفتاب و مهتاب» را براي تئاتر نوشت.
او در کلاس هاي نمايشنامه نويسي اداره هنرهاي دراماتيک واقع (درآب سردار) شرکت کرد. او در سال 1344 نمايش ديب (ديو) را که از اولين نوشته هاي خود بود در تالار دانشکده و با کودکان موسسه آموزشي فرهنگ آرزو به اجرا در آورد.
حاتمي با ساخت فيلم ريتميک «حسن کچل» اولين تجربه سينمايي خود را ثبت کرد و بعدتر فيلم ها و مجموعه هايي چون «طوقي»، «بابا شمل»، «قلندر»، «خواستگار»، «ستارخان»، «سوته دلان»، «حاجي واشنگتن»، «کمال الملک»، «مادر»، «دلشدگان» و مجموعه هاي تلويزيوني «داستان هاي مولوي»، «سلطان صاحبقران»، «هزاردستان» را در کارنامه هنري خود ثبت کرد.
آخرين فيلم نيمه تمامش با نام «جهان پهلوان تختي» که يکي از بزرگ ترين پروژه هاي سينمايي او بعد از مجموعه «هزاردستان» بود، به علت مرگ ناشي از بيماري سرطان نافرجام ماند.
حاتمي را با کوروساوا فيلم ساز شهير ژاپن مقايسه کرده اند. جعفري جوزاني فيلمساز و تهيه کننده سينما معتقد است: «همان طور که کوروساوا از آداب سامورايي و آيين هاي مذهبي ژاپن الهام مي گرفت و نشانه هاي تازه اي در جهان امروز پيدا مي کرد، علي حاتمي نيز از فرش و آيين هايي مانند شاهنامه خواني، تعزيه و آيين پهلواني، واژه ها و حرکت رقص گونه  را پيوند مي داد و از آن اسطوره بيرون مي آورد.»
از سوي ديگر در کتابي با نام «علي حاتمي در امتداد فردوسي» با اشاره به شباهت علي حاتمي و فردوسي، آمده است: «حاتمي از اين جهت که برخي شخصيت هاي سينمايي اش را از شخصيت هاي حقيقي تاريخي برگرفته، به مانند فردوسي رفتار کرده است. رگ و ريشه تاريخي دارد، اما به سندهاي تاريخي الصاق نمي شود. به گونه اي اگرچه آن شخصيت ها شناسنامه دارند، اما حاتمي روايت گر تاريخ آن ها نيست. او روايت خودش را از تاريخ دارد که ممکن است با شناسنامه تاريخي افراد هماهنگ باشد. حاتمي هم بسان فردوسي مورخ نيست. اما آنچه مي گويد با آنچه در بستر تاريخ جاري شده، بيگانه نيست.»
علي حاتمي 15 آذر سال 75 بر اثر بيماري سرطان درگذشت و سنگ مزارش با عبارت «آيين چراغ، خاموشي نيست» در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س)، ميزبان علاقه منداني است که با آثار او خاطره دارند.
خانه هنرمندان ايران هر سال همزمان با سالروز درگذشت اين هنرمند مراسمي را به ياد او برگزار مي کند و امسال نيز اين مراسم ساعت 17 روز پنجشنبه 13 آذر ماه برگزار شد.

 


 اولين جزئيات از جديدترين اثر خالق آلبوم «امپراطور»;
 سومين آلبوم «مهدي يراحي» در فصل زمستان روانه بازار خواهد شد 

زمستان 93 به عنوان موعد انتشار سومين آلبوم رسمي «مهدي يراحي» در نظر گرفته شده است. آلبوم جديد يراحي در حال حاضر روزهاي پاياني توليد را سپري مي کند و اولين جزئيات از آن براي اولين بار است که اعلام مي شود. اين آلبوم شامل حدود 12 قطعه خواهد بود و «هومن نامداري» وظيفه تنظيم عمده قطعات را بر عهده دارد. خواننده پرطرفدارترين تيتراژهاي برنامه «ماه عسل» در بخش تنظيم با «آرون حسيني»، «معين راهبر» و «سعيد زماني» هم همکاري داشته است. احتمال اضافه شدن نام يکي از مطرح ترين تنظيم کننده هاي پاپ به اين ليست هم وجود دارد. در اين آلبوم در کنار ساخته هاي يراحي، شنونده ملودي هاي «رستاک حلاج» و «اميرعلي بهادري» هم خواهيم بود.
جنجالي ترين بخش آثار مهدي يراحي که هميشه هم حرف هاي زيادي براي گفتن دارد، ترانه است. با توجه به اينکه هنوز چيدمان قطعات آلبوم نهايي نشده است، اسامي ترانه سراها هم قطعي نيست. با اين وجود خالقان کلام آلبوم جديد او ترکيبي از ترانه سراهاي دو آلبوم قبلي يراحي و احتمالا چهره هاي جديد است.
آخرين حضور اين خواننده در بازار موسيقي پاپ به پاييز 92 و آلبوم «امپراطور» باز مي گردد. آلبومي که با نظر مثبت اغلب منتقدان و مخاطبان موسيقي همراه بود و موفق به کسب تنديس طلايي بهترين آلبوم موسيقي پاپ از ديدگاه کارشناسان در دومين جشن سالانه «موسيقي ما» شد. يراحي از سوي ديگر اين روزها مشغول مذاکره با چند شرکت مطرح برگزارکننده کنسرت هاي موسيقي است و به زودي تور اجراهاي زنده خود را هم آغاز خواهد کرد.


 سنگ و آتش و ماه در نقاشي هاي يک هنرمند 

نگارخانه نامي خانه هنرمندان ايران ميزبان نمايشگاهي از آثار رامتين روزي طلب است.
رامتين روزي طلب - هنرمند عکاس - اظهار کرد: 15 عکس خود را که از يک مجموعه ي 35 عددي از عکس هاي «خواب در طبيعت» خود انتخاب کرده ام، در نگارخانه نامي خانه هنرمندان ايران به نمايش مي گذارم.
اين هنرمند ادامه داد: اين عکس ها فتوفرماليسم هستند. گرچه طبيعت گرايي در آن ها وجود دارد ولي من در آن ها به دنبال فرم بوده ام. در اين آثار هم تصاوير رنگي ديده مي شود و هم تصاوير سياه سفيد.
او گفت: لوکيشن اين تصاوير براي من مهم نبود و عکس هايم هم جغرافيايي نيست و بيشتر طبيعت گرايي و فرم مد نظرم بود. هر فضايي براي من احساسي ايجاد کرده است که خواسته ام آن را به بيننده منتقل کنم و به طور کلي پنج موضوع درخت، آتش، ابر و ماه و برگ و سنگ در کارهاي من به کار رفته اند و من خواسته ام احساسي که هر يک از اين ها مي توانند داشته باشند را به مخاطبم منتقل کنم.
اين هنرمند عکاس بيان کرد: من سعي کرده ام در عکس هايم به زوايا و فرم هاي مختلفي که مي شود به يک درخت نگاه کرد توجه کنم و گذر زمان را هم در آن ها نشان دهم. مثلا اينکه صبح چيزي را مي بينم و نسبت به آن حس و حالي پيدا مي کنم و آن را به تصوير کشيدم که البته ممکن است گذرا باشد. مثل زماني که با آدم يا محيطي تازه آشنا مي شويد و در ابتداي امر نسبت به آن بسيار هيجان زده ايم ولي بعد از مدتي اين احساس از بين مي رود.

 


 دبير بخش مسابقه عکس جشنواره تئاتر فجر خبر داد
 اهداي دو تنديس به برگزيدگان بخش عکس تئاتر فجر  

دبير بخش مسابقه  عکس جشنواره  تئاتر فجر از اهداي دو تنديس به برگزيدگان دو بخش رقابتي اين مسابقه خبر داد.  
رضا موسوي اظهار کرد: ما امسال يک بخش جديد را به مسابقه ي عکس جشنواره ي تئاتر فجر اضافه کرده ايم که عنوان آن «انگاره نگاري» است; در اين بخش سنجش فضاي ذهني عکاسان و فعاليت آن ها در عرصه ي تئاتر مورد توجه قرار مي گيرد و علاقه مندان مي توانند از متون نمايش نامه هاي چاپ شده يا اجراشده در ايران و جهان متني به اندازه 300 کلمه انتخاب کنند و همراه با آن، يک عکس بفرستند. در واقع، اين عکس و قطعه  نمايشي بايد تکميل کننده  يکديگر باشند و در قالب يک پروژه ارائه شوند. 
او ادامه داد: اتفاق تازه اي که در اين دوره از جشنواره مي افتد، اهداي دو تنديس به عکاسان تئاتر است; يک تنديس به عکاس برگزيده ي بخش نمايش هاي اجراشده و تنديس ديگر به برگزيده بخش انگاره نگاري. همچنين از نفرات دوم و سوم هر بخش تقدير خواهد شد و اگر کيفيت آثار خيلي خوب باشد ممکن است نفر چهارمي هم به عنوان برگزيده معرفي شود.  
موسوي همچنين گفت: در بخش اصلي، هر عکاس مي تواند پنج عکس از آثار خود را که از نمايش هاي اجراشده در بازه ي زماني ابتداي آذر 92 تا انتهاي آذر 93 گرفته شده، به دبيرخانه ارسال کند.  
وي با اشاره به اين که فراخوان مسابقه  عکس جشنواره  تئاتر فجر به زودي منتشر مي شود، اظهار کرد: عکاسان تا 12 دي ماه فرصت دارند عکس هاي خود را به دبيرخانه ارسال کنند. 20 دي ماه عکس ها داوري و برگزيدگان مشخص مي شوند. 
دبير بخش مسابقه  عکس جشنواره  تئاتر فجر درباره  تاثير عکس در بيان نمايش، گفت: تئاتر، هنري است که به صورت مجموعه اي و گروهي کار مي شود و عکاسان به ماندگار شدن نمايش هاي اجراشده کمک مي کنند. در واقع، عکس بهترين نوع بيان تئاتري بعد از اجراي آن است. حتي يک فيلم از اجرا هم نمي تواند تاثير و قدرت بيان عکس را داشته باشد و آن طور که بايد و شايد حق مطلب را ادا کند.  
او ادامه داد: عکاسي از تئاتر هميشه اهميت داشته و بخش عکس و پوستر از بخش هاي مهم جشنواره  تئاتر فجر محسوب مي شوند. دکتر اردشير صالح پور امسال دبير جشنواره  تئاتر فجر است و او من را براي دبيري بخش عکس انتخاب کرد.  
موسوي همچنين بيان کرد: آن طور که در سال هاي گذشته جريان داشته، مسابقه ي عکس جشنواره  تئاتر فجر شامل رقابت عکاساني است که از نمايش هاي يک سال اخير عکس گرفته اند. آن ها عکس هايي از نمايش هاي صحنه اي تئاتر ايران را به دبيرخانه ارسال مي کنند تا داوري شوند.  
او افزود: امسال از عکس هاي برگزيده، يک کتاب چاپ و نمايشگاهي هم از اين عکس ها برگزار خواهد شد. تعداد عکس هاي داوري شده از آثار ارسالي به دبيرخانه 30 عدد خواهد بود.